Testen

Freetrack op het terrein, Altea in de stad

Eerste all-road voertuig van het merk en gebaseerd op de Altea XL, maar met 4 cm hoger, werd deze nieuwe versie uitgerust met een meer dan uitdrukkelijke look. Naast de schilden die hem een indruk van stoerheid toekennen, werd de auto voorzien van een 17-duimse schoenmaat. Maar bovenop deze spullen, geeft Seat enkele all-road bekwaamheden aan zijn laatste bolide.
  • Piette François
  • 05 juli 2007
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Een paar all-road bekwaamheden
  • Opbergvakken
  • Pittige moteur (tfsi)
  • Prijzen
  • Ruimte binnenin
  • Standaard uitrusting
  • Wegligging
  • Afwerking niet altijd perfect
  • Comfort van de vering (nogal strak)
  • Hol in laag regime (tdi 170)
Voorstelling Niet echt ‘rough’ all-road gericht, is deze Altea eerder bestemd voor « all way ». Seat heeft toch het goede idee gehad om deze geste toe te voegen aan het uitzicht, en onder dit garnituur schuilt een integrale aandrijving. Euh, integraal, enkel nu en dan : gewone voorwielaandrijving in de meeste situaties, verandert de Altea Freetrack zich in een vierwielaandrijving (met een verdeling van de helft van het koppel naar de achterwielen) wanneer de omstandigheden het opeist. Qua gezelligheid werd de Freetrack gebaseerd op de Altea XL, anders gezegd, is de leefbaarheid binnenin uitstekend, zowel vooraan als achteraan. Zelfs de grootste onder ons kunnen achteraan plaats nemen zonder het dak te moeten strijken met hun hoofd ! De voorzetels helpen hierbij daar zij zich tot 16 centimeters in de lengte kunnen verschuiven. Met een kofferinhoud van 593 liters, laat de Freetrack toe om de volledige bagage van een voltallige familie mee te nemen. In tegenstelling tot de Altea XL, wordt deze versie enkel voorzien van « pittige » motors : voor de benzine wordt de zeer doeltreffende 2.0 TFSI van 200 pk voorzien, terwijl men voor de diesel mag rekenen op de uitstekende 2.0 TDI van 170 pk. Seat kondigt voor de benzine een topsnelheid van 214 km/u, 7,5 seconden voor de 0 tot 100 km/u en een verbruik van gemiddeld 9,4 liters per honderd. Voor de diesel, worden deze waarden respectievelijk 204 km/u, 8,7 seconden en 6,8 liters. Een 2.0 TDI versie van 140 pk, met enkel de voorwielaandrijving, zal later beschikbaar zijn. Qua prijs zal de 2.0 TDI 140 pk versie met de voorwielaandrijving geafficheerd worden aan 25.990 €, de TFSI benzine van 200 pk aan 29.590 € en de 2.0 TDI 170 pk aan 30.390 €. De voorziene uitrusting is voltallig, met, voor de versie met de vierwielaandrijving, een indrukwekkende waslijst hulpverleningen bij het rijden (ABS, TCS, ESP en controle van de bandendruk), opbergruimtes in het wagendak met een 7-duimig scherm, metalen velgen van 17 duimen met een antidiefstal schroefbout, een radio CD MP3 met acht luidsprekers, het PDC systeem achteraan, sportzetels vooraan,… Opties zijn er dus uiteindelijk maar weinig : de dubbele xenon koplampen aan 784 €, het elektrisch glazen open dak aan 506 €, het metaalkleur aan 411 € (of maar 195 € voor het rode «emotión» kleur). Op de baan Wij hebben de twee versies met de integrale aandrijving getest, en men moet toegeven dat de Altea Freetrack zich héél aangenaam vertoonde. De verbindingen met het wegdek zijn krachtig, de wagen heeft bijna geen slingerbewegingen en de remmen zijn indrukwekkend doeltreffend. Toch een klein verwijt wat betreft de dieselmotor van 170 pk : een zeer waarneembare holte onder 2.000 rpm. De benzine versie vertoont zich pittiger, met vermakelijke opstijgingen in de toerenteller… De gevolgde wegen, toen we de teugels in handen namen (in de regio van Santiago de Compostela), waren schitterend qua wegdek, wat ons dus belemmerde om ons te verklaren qua doeltreffendheid van de vering op oneffen baantjes… Men verdenkt toch dat het comfort van de ophanging in deze omstandigheden toch iets harder moet aanvoelen. Eens naast de gewone weg, vertoont de Altea Freetrack verbazende kwaliteiten, en dit, voor een crossover. Hij trekt zijn neus niet op in wegen met rotsen of stenen. Maar het is natuurlijk onnodig om er de kwaliteiten uit te halen van een Panzer, dit is hier de roeping niet van het model, die trouwens niet voorzien werd van een blokkeersysteem van de gangwissel. Zoals reeds gezegd, is de leefbaarheid binnenin indrukwekkend en vijf basketball spelers zullen er zonder moeite kunnen in plaatsnemen. De sportzetels bieden een uitstekende ondersteuning, bij gebrek aan een koninklijk comfort. Wij merken op dat de opbergruimtes voltallig zijn en goed bedacht. De geluiddemping is goed, zelfs in de dieselversie. Besluit De Altea Freetrack is een uitstekende verrassing. Binnenin het crossover uitzicht, vindt men een werkelijke sympathieke wagen, die bovendien en daar ligt de verrassing, met enkele all-road bekwaamheden zit. En gezien deze gebaseerd werd op de Altea XL, behoudt de Freetrack zijn uitstekende kwaliteiten qua leefbaarheid en aanpasbaarheid. De afspraak werd al genomen voor een grondige testrit van de eerste SUV van het Spaanse merk !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km