Testen

Test: Alpina B3, verfijnde en exclusieve raket

Wacht, is deze Alpina B3 niet gewoon een licht aangepaste BMW 3 Reeks? Lees verder om erachter te komen...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 22 september 2023
  • BMW
4,2
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Wat een koppel!
  • Uitstekende balans tussen comfort en dynamiek
  • Exclusiviteit
  • Kwaliteit van de materialen en afwerking
  • Duur...
  • Zeer duur

Als je het niet erg vindt, zouden we deze test willen beginnen met een klein verhaaltje over een zekere Burkard Bovensiepen. In 1962 voegde deze autoliefhebber en zoon van een typmachinefabrikant een tweede carburateur toe aan zijn BMW 1500 om het vermogen op te voeren. Amper 3 jaar later richtte hij het merk Alpina op dat we vandaag kennen, om alle BMW-liefhebbers te laten genieten van zijn verbeteringen.

Na tal van belangrijke overwinningen in de competitie, presenteerde hij in 1978 zijn eerste straatmodellen: de Alpina B6 2.8, B7 Turbo en B7 Turbo Coupé. De eerste was gebaseerd op een 3 Reeks E21 en ruilde zijn kleine viercilinder in voor een 6-in-lijn van de grotere modellen. De twee B7’s kregen dan weer een turbo! Maar Alpina ging verder dan alleen de motor opvoeren. De versnellingsbak, remmen, ophanging, carrosserie, zetels, stuurwiel, snelheidsmeter en de interieurbekleding werden allemaal herwerkt door het Duitse bedrijf. En dat verhaal gaat tot op de dag van vandaag door, ook met deze B3 Touring. Een auto die, zoals je zal lezen, toch meer verschilt van een BMW M340i of een M3 Touring dan je zou denken.

Oog voor detail in deze Alpina B3 Touring

Van ver zou je kunnen geloven dat deze Alpina B3 niet meer is dan een gewone BMW 3 Reeks Touring van 4,72 m lang, 1,83 m breed en 1,44 m hoog. Maar kom je dichterbij, dan begin je te zien dat er nogal wat aanpassingen zijn gemaakt, te beginnen met de legendarische velgen, die net als bij de eerste Alpina’s 20 spaken tellen! Een leuke knipoog. En net als die historische modellen van het merk, is er een extra spoilerlip toegevoegd aan de voorbumper waarop de merknaam volledig is uitgeschreven. De achterbumper krijgt dan weer een specifieke diffusor met 4 ovalen uitlaatpijpen, en dus geen ronde pijpen zoals bij BMW. Het is allemaal een kwestie van detail, maar alles opgeteld zorgt het wel voor een groot verschil.

De zoveelste BMW 3 Reeks? Helemaal niet!

Hetzelfde geldt voor het interieur. Op het eerste gezicht is het een 3 Reeks zoals de rest, met voortaan een gebogen dubbel schermpaneel met displays van 12,3 en 14,9 inch. Het maakt ook gebruik van het nieuwste besturingssysteem van BMW, dat ultrageconnecteerd is en draadloos verbindt met alle toestellen. Er zijn wel enkele Alpina-badges te vinden, naast de blauwe tellers die hem onderscheiden van zijn BMW-tegenhangers. Is deze B3 dan toch zomaar een licht aangepaste 3 Reeks? Helemaal niet. Zodra je plaatsneemt op de lederen zetels of wanneer je het stuur vastneemt, merk je dat de afwerking en materialen gevoelig zijn verbeterd ten opzichte van wat je normaal vindt in een 3 Reeks. We durven te wedden dat er na 15 jaar en een miljoen kilometer niets veranderd zal zijn. En mocht je nog twijfelen, is er een klein plakkaat op de middenconsole dat je aan de exclusiviteit van deze Alpina B3 herinnert. Cool.



Voorbeeldige gezinswagen

Dankzij zijn wielbasis van 2,85 m is er aan plaats geen gebrek aan boord van de B3, net zoals bij elke andere 3 Reeks Touring. 4 volwassenen kunnen comfortabel plaatsnemen, maar de vijfde die in het midden moet zitten zal zijn benen om de dikke transmissietunnel moeten plooien. De koffer is dan weer 500 tot 1.510 liter groot, wat iets beter is dan bij een Audi A4 Avant of een Mercedes C-Klasse break. Altijd handig.

Evenveel koppel als een EV!

Onder de motorkap van deze Alpina B3 zit een 3 liter-zes-in-lijn met motorcode S58. Om precies te zijn is het dezelfde motor als in de BMW M3 en M4, op enkele details na. De motor is namelijk grondig aangepast door Alpina, dat ervoor koos om twee kleinere turbo’s te installeren. Het resultaat is een vermogen van 364 kW (495 pk) en 730 Nm aan koppel, dat al beschikbaar is vanaf 2.500 toeren. 

Dat is misschien 15 paardjes minder dan in de M3 Touring, maar wel 80 Nm meer koppel! Het vermogen wordt steeds verdeeld onder de 4 wielen van de Duitse break via een 8-trapsautomaat van ZF. De krachtige motor en de vierwielaandrijving maken het mogelijk om in amper 3,7 seconden van 0 tot 100 km/u te sporten, en vooral om een topsnelheid te halen van 302 km/u! En dat in een 3 Reeks! Om maar te zeggen dat de Autobahn zijn favoriete speelterrein is.



Buitengewone homogeniteit

Wat het meest indruk maakt achter het stuur van deze B3 is niet zijn 495 pk, maar eerder zijn 730 Nm aan koppel. Je moet het gaspedaal maar strelen en de tellers van de Duitser schieten omhoog en blijven maar gaan, ondanks een gewicht van 1.997 kilo! Je hebt bijna de indruk met een elektrische sportieveling onderweg te zijn, zo hard duwt zijn 6-in-lijn door met een indrukwekkende tractie. Met als grote verschil dat deze motor een pak beter klinkt dan een elektrische aandrijflijn. Hij laat een mooie, maar beheerste klank horen onder volle belasting, terwijl hij discreet blijft bij lage toerentallen. Wat een machine!

Maar beeld je niet in dat deze B3 een schizofrene break is die met een druk op de knop van persoonlijkheid verandert en zichzelf transformeert van een comfortabele gezinswagen tot een waar circuitmonster. Integendeel, Alpina’s zijn vooral bedoeld om dagelijks te gebruiken als straatauto. Deze B3 vormt geen uitzondering op die regel. Ondanks een ongelooflijke dynamiek, een geweldige besturing en een perfect gebalanceerd chassis, geeft deze Duitser niet veel zin om bochten aan te snijden of om de kont te doen zwaaien bij het uitaccelereren. Achter het stuur geniet je liever van zijn koppel, zijn ongelooflijke homogeniteit en zijn comfort.

Ondanks zijn 20 inch-velgen met bandenmaat 255/30 vooraan en 265/30 achteraan, met wangen die amper dikker zijn dan een vel papier, is deze B3 comfortabeler dan elke andere 3 Reeks, zelfs met de kleinste velgen uit de catalogus van het merk. De Alpina’s zijn dan ook de enige BMW-modellen met een Comfort Plus-modus! Hij heeft ook een betere geluidsisolatie dan zijn tegenhanger van bij BMW. Dat gezegd zijnde, kan de Duitse specialist nog steeds niet ontsnappen aan de wetten van de fysica. De B3 kan namelijk niet zo goed zweven over ons krakkemikkerige wegdek als een Rolls-Royce. Maar de homogeniteit blijft indrukwekkend!



Hoeveel kost een Alpina B3 Touring

Het is intussen wel duidelijk dat de Alpina B3 niet zoveel gemeen heeft met een gewone BMW 3 Reeks. Helaas geldt dat ook voor de prijzen. In België heeft deze Touring-versie met de grote koffer een vanafprijs van 91.415,50 euro. Dit testexemplaar heeft dan weer een prijskaartje van 111.545 euro! En dan hebben we het nog niet over de wegenbelasting, zowel in het noorden als in het zuiden van ons land... Voor deze prijs kan je ook gemakkelijk een M3 Touring kopen, maar deze B3 is een veel meer verfijnde en exclusieve keuze. Alpina bouwt dan ook maar zo’n 1.700 auto’s per jaar, alle modellen inbegrepen! Een exclusiviteit en een kwaliteit die zijn prijs heeft...

Ons verdict

De B3 Touring (en eigenlijk alle Alpina’s) is een uniek model in zijn genre en is een gewoonweg ongelooflijke auto. Een machine voor kenners met een homogeniteit die zijn gelijke niet kent in de hedendaagse autowereld. Een raket op legendarische wielen, die zowel verfijnerd, comfortabeler en exclusiever is dan om het even welke M340i of zelfs M3 Touring. Zozeer zelfs, dat hij niet eens in dezelfde klasse thuishoort als die andere twee modellen van BMW. Hadden we maar meer dan 100.000 euro te besteden aan een auto...

Bedankt aan MC Stables voor het gebruik van hun faciliteiten.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km