Testen

Subaru BRZ: in oude potten…

In een tijdperk van klinische, turbogevoede en geconnecteerde sportwagens lijkt de Subaru BRZ wel een van de laatsten der Mohikanen. Hij lijkt wel uit een andere tijd te komen maar heeft maar één doel: de autopassie bewaren. Opdracht geslaagd?
  • Piette François
  • 22 mei 2017
  • Subaru
2,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen

      De Toyota GT86 en Subaru BRZ lenen zich perfect tot een spelletje “zoek de verschillen”. De twee modellen werden tegelijk ontwikkeld, en de technische, stilistische en uitrustingsverschillen zijn bijzonder beperkt. Na wat schuivers op het ijs met de Toyota willen we wel eens weten wat zijn tweelingbroer op het Belgische asfalt kan.

      Opfriscursus

      Het Japanse duo werd in 2012 voorgesteld. De coupés kozen verrassend voor eenvoudige en beproefde technieken, met een oerklassieke opstelling (motor voorin en achterwielaandrijving). De motor is een atmosferische viercilinder, en is naar goede Subaru-gewoonte een boxermotor, twee liter groot. Vergeleken met de duurdere turbomotoren die de markt domineren lijkt het een vreemde keuze. Maar wacht maar…

      Bijgesteld

      Voor deze facelift nam Subaru de motor onder handen. De wijzigingen aan de cilinderkop, de inlaat en de uitlaat zorgen niet voor wereldschokkende veranderingen: vijf pk extra. Dat brengt het totaal op 205 pk en 211 Nm. Die cijfers lijken maar bleek uit te slaan vergeleken met de huidige pk-bommetjes, temeer omdat het vermogen helemaal bovenin de toeren wordt vrijgegeven.

      Scherper?

      Qua stijl zijn er evenmin aardverschuivende wijzigingen: nieuwe bumpers, een nieuwe achtervleugel, hertekende lichten en… dat is het zowat. Het maakt van deze Subaru geen nieuwe auto, maar de agressievere blik doet de Japanner wel moderner ogen. Het interieur krijgt eveneens een verjongingskuur, met een multimediatouchscreen, een smartphoneverbinding en zelfs ingebouwde telemetrie.

      Sportiviteit verzekerd

      De Subaru BRZ wil vooral rijplezier bieden achter het stuur. Ondanks inspanningen op vlak van afwerking en uitrusting zijn die aspecten niet zijn sterkste kanten. Harde plastics springen in het oog, terwijl het – nochtans vernieuwde – multimediasysteem gedateerd oogt en een twijfelachtige logica heeft. Het “Starlink”-systeem voor je smartphone kan ook niet overtuigen vergeleken met Apple Car Play en Android Auto.

      Ook van de praktische aspecten worden we niet wild: de opbergruimtes zijn beperkt, de achterste plaatsen alleen bedoeld voor jonge kinderen en de kofferopening is beperkt. Een Subaru BRZ koop je dus niet voor zijn functionele eigenschappen. Hoewel het rijcomfort op hoog niveau staat.

      Ouderwets rijden

      De lage rijpositie geeft een mooi zicht op de welvingen van de motorkap, en voelt al veelbelovend aan. Bij het starten roept de “flat four” nochtans niet veel emoties op. Zijn gedempte klank – ondanks gigantische uitlaatpijpen – doet eerder denken aan een brave berline dan aan een wilde coupé. Onderweg zullen turborijders ontgoocheld zijn door het gebrek aan koppel in lage toeren. Vertrekken is dus al weinig opwindend…

      Op jacht naar de rode zone

      Deze Subaru rijd je dus op de ouderwetse manier. Blijf onder 4.500 tpm en de eerste de beste compacte turbodiesel komt je voorbijgesneld. Terug naar de oude gewoontes dus: handen uit de mouwen, de toerenteller in het vizier en de motor doen zingen. Vanaf 5.000 tpm vindt de motor zijn tweede adem, en hij duwt door tot 7.500 tpm met een opzwepend ruwe klank. Deze Subaru is dus voor een specifiek soort puristen bedoeld.

      Voor de puristen dus

      Ook over het weggedrag zullen de puristen in de wolken zijn. Modeljaar 2017 kreeg enkele welgekomen updates, zoals een dikkere antirolstang achteraan. Het resultaat is niet fundamenteel anders dan voordien: de auto reageert nog steeds bijzonder precies en garandeert steeds een bijna perfecte balans. Heerlijk om bochten mee aan elkaar te rijgen en de capaciteiten van het chassis te ontdekken. De reacties zijn steeds gezond.

      Liefhebbers van levendige achterwielaandrijvers zullen blij zijn te lezen dat de BRZ “vrolijker” lijkt dan voordien. Het ESP krijgt een duidelijk tolerantere “Sport”-modus, waarmee je enkele mooie schuivers kunt neerzetten. Het lage koppel onderin de toeren en het sperdifferentieel maken van deze Subaru geen driftmachine op droog wegdek, maar de levendigheid van het geheel is wel entertainend. En dankzij de ergonomie kan je je oude technieken terug opfrissen, zoals tiphielen voor tussengas.

      Prijs

      De BRZ kost… € 410 minder dan de Toyota GT86: e 32.990. De versie met automaat kost € 1.500 extra. Maar deze puristische auto koppelen aan een automaat is net als de wifi-code vragen tijdens een bergbeklimming: ongepast. De relatief goed geprijsde Subaru blijkt ook zuinig aan de pomp: wij verbruikten gemiddeld 8,5 l/100 km.

      Besluit

      De Subaru BRZ is samen met de Toyota GT86 een van de puurste sportwagens op de markt. Om het onderste uit de kan te halen, moet je de mouwen opstropen en weer zoals vroeger rijden: op zoek naar de rode zone en je rem- en instuurpunten verzorgen. Deze auto is mijlenver verwijderd van de sportwagens met immense prestaties zodra je op het gaspedaal duwt en waar je geen moeite voor moet doen. Minder opschepperig dan de meest recente verschijningen op de sportwagenmarkt, maar hij geeft wel meer voldoening voor de ingewijden. Kers op de taart: hij wordt nooit oncomfortabel.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km