Testen

Aanpassingsvermogen

Drieëndertig jaren duurt het nu al ! De GTI werd dikwijls geïmiteerd maar zelden geëvenaard terwijl hij van een fel begeerde auto naar een waar icoon evolueerde. Hoewel de tijden en de zeden ondertussen veranderden, reserveert deze zesde generatie ons toch enkele leuke verrassingen.
  • Piette François
  • 30 maart 2009
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Actieve onderstuurcontrole
  • Gewillig motorblok
  • Prestaties/verbruik
  • Rijpositie
  • Sportief maar discreet
  • Efficiënt maar niet ludiek
  • Sensaties

Telkens als VW een nieuwe generatie van de Golf presenteert laat een GTI-versie niet lang op zich wachten. En ook de crisis kan de gewoonten van de Duitse constructeur niet wijzigen. De GTI staat immers nog steeds synoniem voor rijplezier hoewel hij in de gegeven omstandigheden toch niet te ver verwijderd van de huidige tendensen als economisch en milieubewust mocht staan. Toch blijft de GTI de vertolking van een spirit die in 1976 met de Golf 1 startte. Toen sprong de GTI uit de band met een 1600 cc van 110 pk, een vierbak en 13-duimsvelgen. Maar wat nu doodgewone cijfers zijn werd aan een pluimgewicht gekoppeld wat voor verbazende prestaties zorgde. Voor het eerst kwam een compacte seriewagen zich in de achteruitkijkspiegels van de grote berlines nestelen en daar werden ze niet vrolijk van. Al deze kwaliteiten maakten dat een mythe geboren werd en 90% van de Europeanen associeert het GTI-logo met de Golf. Van de GTI werden ondertussen niet minder dan 1,7 miljoen exemplaren verkocht.

Sportief maar discreet

Maar zetten we de nostalgie even aan de kant en dan zien we dat de Golf VI GTI ondertussen 1,5 ton weegt en een halve meter gegroeid is. Comfort en veiligheid hebben zo hun gevolgen … En toch is de verbondenheid met het verleden nog steeds present. Een verbondenheid die door het geruite design van de stoelen onderstreept wordt (leder in optie) en ook het radiatorrooster behield het befaamde rode streepje. De traditie wil dat een GTI discreet blijft maar deze jaargang laat toch wat duidelijker zien welk vlees je in de kuip hebt. Voor-en achterbumper zien er gespierder uit terwijl achteraan een diffuser door twee uitlaten omzoomd wordt en een spoiler de achterruit “afschermt”. Sportief, maar gelukkig toch nog niet té veel …

Tien pk extra

Met een GTI moet je eigenlijk maar één ding doen: rijden. Vorige generaties hadden ons al met een perfecte rijpositie verwend en op dat vlak heeft ook de nieuweling ons niet ontgoocheld. De toon is meteen gezet. En van zodra de contactsleutel omgedraaid wordt gaat alles crescendo, want de Volkswagen-ingenieurs hebben een gesofisticeerde uitlaatlijn ontwikkeld die een erg suggestieve sound laat horen van zodra je het rechterpedaal even beroert. Plots bekruipt ons de zin om eens te gaan kijken wat de 2-liter turbo FSI voor ons in petto heeft. Tegenover zijn voorganger wint hij 10 pk (210 pk) terwijl het identieke koppel (280 Nm) 100 omw vroeger ter beschikking staat. De pure prestaties verbeteren niet. Van 0 tot 100 vergaan er nog steeds slechts 6,9 seconden en je hebt nog steeds de keuze tussen de uitstekende DSG of een manuele bak. De verschillen moeten we dus ergens anders gaan zoeken.

Geen onderstuur meer

Die plus ontdekken we naargelang de kilometers verstrijken. Tijdens onze test in het zuiden van Frankrijk mochten we ontdekken dat je op weinig kilometers heel wat bochten kan neerpoten, het ideale testgebied voor de GTI dus. Net als elke zichzelf respecterende GTI krijgt de Golf VI een sportophanging waarbij de vooras 22 mm lager komt te liggen terwijl er achteraan 15 van af gaan. Maar de echte nieuwigheid heet XDS. Achter deze wat obscure benaming verschuilt zich een evolutie van het EDS antispinsysteem dat in het ESP geïntegreerd wordt. Wanneer een bocht fors genomen wordt en de elektronica ontdekt dat het binnenwiel contact dreigt te verliezen stuurt de hydraulica druk naar dat wiel waardoor de motriciteit verhoogt. In de praktijk werkt de XDS als een sperdifferentieel waardoor het onderstuur dat we zo dikwijls bij voorwielaandrijvers opmerken gelimiteerd wordt. Als je daar nog de optionele adaptieve ophanging DDC aan toevoegt bekom je een hyperefficiënt rijgedrag. Het valt overigens op hoe rustig de wagen blijft en zelfs heel wat fouten van de bestuurder weet te corrigeren. Maar dat betekent wel dat zij die graag met een levendige achteras spelen, er aan zijn voor de moeite. De prijs in België werd nog niet bepaald ..
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km