Abarth 124: GT met carbon

In Genève stelt Abarth een nieuwe versie van zijn 124 voor. De GT krijgt een ultralichte hardtop uit koolstofvezel.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 maart 2018

Naast de 124 Spider komt er dus ook een 124 GT. Die mikt meer op grand tourisme en krijgt een dak. Dat bestaat uit koolstofvezel en is dus bijzonder licht. Abarth zegt dat het amper 16 kilogram weegt. Goed nieuws voor de prestaties van de GT-versie, en ook voor je rug.

Thuis

Want in tegenstelling tot zijn Japanse neef, de MX-5, die als technische basis dient voor de Italiaanse raodster en die in zijn RF-versie een wegklapbaar dak heeft, kan je de hardtop van de Abarth 124 Spider gewoon manueel wegnemen. En tijdens het mooie weer gewoon thuis laten staan.

Betere geluiddemping

De hardtop combineert dus de voordelen van een pure roadster in de zomer en die van een coupé in de winter. Het dak beschikt over een grote achterruit om het zicht naar achteren niet teveel te belemmeren. Er is ook een ontdooifunctie waardoor de achterruit bij koude in minder dan drie minuten ontdooid is. Abarth zegt ook dat de thermische en akoestische isolatie verbeterd is.

Stijver

Het koolstofvezel dak zorgt ook voor meer torsiestijfheid dan in de 124 Spider met stoffen kap. De GT krijgt ook nieuwe, ultralichte 17-duimsvelgen van OZ, die drie keer minder wegen dan de velgen van de 124 Spider en het onafgeveerd gewicht aanzienlijk verminderen.

170 pk

Op motorvlak verandert er niets: de Abarth 124 GT behoudt de 1.4 turbo van Fiat-origine. Die produceert dus nog steeds 170 pk en 250 Nm, laat de GT in 6,8 seconden naar 100 km/u sprinten en laat hem doorgaan tot 232 km/u. De motor is beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 29.990
10 km

Benzine, Automaat

€ 37.100
8 km

Benzine, Manueel

€ 23.985

Benzine, Manueel

€ 25.335

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 4.950
2009
104.904 km

Benzine, Manueel

€ 13.650
2019
28.727 km

Diesel, Automaat

€ 16.990
2012
128.000 km
€ 28.919
2020
24.009 km