Abarth 124: GT met carbon

In Genève stelt Abarth een nieuwe versie van zijn 124 voor. De GT krijgt een ultralichte hardtop uit koolstofvezel.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 maart 2018

Naast de 124 Spider komt er dus ook een 124 GT. Die mikt meer op grand tourisme en krijgt een dak. Dat bestaat uit koolstofvezel en is dus bijzonder licht. Abarth zegt dat het amper 16 kilogram weegt. Goed nieuws voor de prestaties van de GT-versie, en ook voor je rug.

Thuis

Want in tegenstelling tot zijn Japanse neef, de MX-5, die als technische basis dient voor de Italiaanse raodster en die in zijn RF-versie een wegklapbaar dak heeft, kan je de hardtop van de Abarth 124 Spider gewoon manueel wegnemen. En tijdens het mooie weer gewoon thuis laten staan.

Betere geluiddemping

De hardtop combineert dus de voordelen van een pure roadster in de zomer en die van een coupé in de winter. Het dak beschikt over een grote achterruit om het zicht naar achteren niet teveel te belemmeren. Er is ook een ontdooifunctie waardoor de achterruit bij koude in minder dan drie minuten ontdooid is. Abarth zegt ook dat de thermische en akoestische isolatie verbeterd is.

Stijver

Het koolstofvezel dak zorgt ook voor meer torsiestijfheid dan in de 124 Spider met stoffen kap. De GT krijgt ook nieuwe, ultralichte 17-duimsvelgen van OZ, die drie keer minder wegen dan de velgen van de 124 Spider en het onafgeveerd gewicht aanzienlijk verminderen.

170 pk

Op motorvlak verandert er niets: de Abarth 124 GT behoudt de 1.4 turbo van Fiat-origine. Die produceert dus nog steeds 170 pk en 250 Nm, laat de GT in 6,8 seconden naar 100 km/u sprinten en laat hem doorgaan tot 232 km/u. De motor is beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Na ‘La Rose Noire’ van vorig jaar is hier nu de Rolls-Royce Arcadia Droptail, een van de vier ultraluxueuze cabrio’s met een prijs van meer dan 20 miljoen euro!

Fiat Panda wordt Pandina

Fiat Panda wordt Pandina

De huidige Fiat Panda wordt de Pandina, om te vieren dat het model nog tot 2027 wordt geproduceerd in Italië.

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

De vierde generatie Dacia Sandero komt tussen 2027 en 2028 en krijgt zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant!

Bugatti: van W16 naar V16!

Bugatti: van W16 naar V16!

De volgende hypercar van Bugatti krijgt een V16, en zal in juni 2024 uit de ateliers van Molsheim rollen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km