Carlos Tavares: “Elektrificatie is een keuze van de politiek, niet van de industrie”

“Maatschappelijke risico’s, grote gevolgen, budgettair deficit…”, de topman van Stellantis neemt geen blad voor de mond wat het Europese beleid rond elektrische auto’s betreft.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 20 januari 2022
  • Sector

In een interview met een aantal Europese dagbladen had Carlos Tavares het over het Europese beleid wat elektrische auto’s betreft. Het minste wat je kan zeggen, is dat hij enkele twijfels uitte over het onderwerp, niet alleen voor de industrie, maar ook voor consumenten en zelfs voor de planeet!

Niet iedereen zal overleven

Het is geen groot nieuws: een elektrische auto is niet goedkoop. Niet enkel wat de aankoopprijs betreft, maar ook niet om te produceren, zegt de topman van Stellantis: “Elektrische auto’s zijn 50% duurder om te bouwen dan auto’s met een verbrandingsmotor.” De man vreest dat sommige merken die omwenteling niet het hoofd zullen kunnen bieden: “we zullen binnen enkele jaren zien welke autobouwers het overleefd hebben en welke niet”.

Een maatschappelijk risico

“Je mag ook niet uit het oog verliezen dat we het risico lopen om de middenklasse te verliezen die geen auto meer zal kunnen kopen en dat er maatschappelijke gevolgen zullen zijn,” zegt de CEO. De auto is voor velen immers nog een noodzaak. Het probleem zit niet enkel bij voertuigen zelf, maar ook in de snelheid waarmee de regelgeving evolueert: “Het is de brutaliteit van de veranderingen die een sociaal risico creëert.”

Hybride of 100 % elektrisch?

Carlos Tavares uit zelfs twijfels over de ecologische voordelen van deze gedwongen elektrificatie: “met de energiemix in Europa moet een elektrische auto 70.000 kilometer rijden om de koolstofvoetafdruk van zijn productie te compenseren en beter te doen dan een lichte hybride. Is het beter om met performante en betaalbare hybridewagens te rijden om zo te zorgen voor een onmiddellijk voordeel op het vlak van koolstof, of zijn er 100% elektrische auto’s nodig die de middenklasse niet kan betalen, en je daarmee een begrotingstekort blijft graven om ze te subsidiëren? Ik droom ervan om dat debat te houden.”


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km