De Peugeot 3008 Hybrid in 7 cijfers

De populaire Franse SUV introduceert, zoals beloofd, de nieuwe micro-hybride aandrijving van de Stellantis-groep. Een overzicht in 7 cijfers.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 februari 2023
  • Lancering

1. 1.199 cm³

Centraal in de nieuwe geëlektrificeerde aandrijving staat de 1.199 cc metende driecilinder benzine, naar het voorbeeld van de alom bekende 1.2 PureTech van de groep. Peugeot heeft het voor deze gelegenheid over een “nieuwe generatie” van die motor. Hij werd in elk geval aangepast om maximaal van de elektrische hulp te kunnen genieten en krijgt een turbo met variabele geometrie en een verbrandingscyclus volgens het Miller-principe.

2. 136 pk / 230 Nm

De nieuwe generatie van de PureTech-motor ontwikkelt 136 pk bij 5.500 t/min en een koppel van 230 Nm bij 1.750 t/min. Andere uitvoeringen, waaronder instapversies met minder vermogen voor de toekomstige compacte modellen van de groep, staan ook op de agenda.

3. 48V

Met betaalbare tarieven als doel houdt deze nieuwe geëlektrificeerde aandrijving het bij “slechts” een 48 volt micro-hybride technologie. Naast de 12 volt-batterij die de uitrusting van de auto van stroom voorziet, voedt een tweede 48V-netwerk dus het hybride systeem via een kleine batterij onder de bestuurderszetel.

4. 898 Wh

De compacte batterij (met een waarborg van 8 jaar / 160.000 km) heeft een totale opslagcapaciteit van 898 Wh, waarvan 432 Wh bruikbare energie. Volgens Peugeot volstaat dat om “meer dan 50% van de tijd in stadsverkeer” in volledig elektrische modus te rijden.

5. 28 pk / 55 Nm

Om dat te verwezenlijken levert de synchrone elektromotor met permanente magneten een piekvermogen van 21 kW (28 pk) en een koppel van 55 Nm. Hij zit ingebouwd in de versnellingsbak en kan de auto alleen aandrijven of de verbrandingsmotor bijstaan als de bestuurder snel optrekt. De 3008 Hybrid rondt de kaap van 100 km/u na 10 seconden en trekt door tot 200 km/u. Tijdens het vertragen werkt de elektromotor omgekeerd als een alternator om de 48V-batterij te laden.

6. Twee koppelingen

Om de twee motoren te laten samenwerken, gebruikt Peugeot een nieuwe geautomatiseerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Die heet e-DCS6 en werd speciaal ontwikkeld voor de hybride aandrijving door in zijn carter plaats te bieden aan de elektromotor, de omvormer en de rekenmodule, om zo de afmetingen van het geheel tot een minimum te beperken.

7. – 15 %

Peugeot claimt voor deze micro-hybride een verbruiksdaling tot 15%, wat voor een SUV uit het C-segment zoals deze 3008 neerkomt op een besparing van ongeveer 1 l/100 km. De 3008 Hybrid 48V zal daarmee een gehomologeerde CO2-uitstoot vanaf 126 g/km kunnen halen. Ter vergelijking: de huidige 3008 1.2 PureTech met 130 pk en automaat duikt nooit onder 144 g CO2/km.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Peugeot? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Peugeot-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dacia Spring: facelift... voor het uiterlijk

Dacia Spring: facelift... voor het uiterlijk

Dacia wil zijn Spring niet laten inhalen door de nieuwe 'betaalbare' elektrische stadswagens. Maar is een uiterlijke make-over genoeg om hem 'in' te houden zonder technische evoluties?

Cupra Born VZ: onderhuids pittiger geworden

Cupra Born VZ: onderhuids pittiger geworden

De VZ is amper te onderscheiden van de andere Cupra Borns, maar hij geniet wel van 240 kW (325 pk) en 545 Nm, met een aangepast chassis om hem nog sportiever te maken!

Polestar 4: op ontdekking van de elektrische SUV-coupé

Polestar 4: op ontdekking van de elektrische SUV-coupé

Tijdens de Automotive eMotion Summit van Febiac konden we de Polestar 4 SUV-coupé ontdekken, die voor het eerst in België wordt voorgesteld.

Audi lijft designchef Land Rover in

Audi lijft designchef Land Rover in

Massimo Frascella wordt verantwoordelijk voor de styling van de toekomstige modellen van het merk met de vier ringen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 53.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km