Officieel: AMG One, hypercar met een F1-hart

Mercedes-AMG is eindelijk geslaagd in zijn opzet: een hypercar met F1-motor bouwen voor op de weg. Een bolide met 1.063 pk die tot 352 km/u snel is.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 juni 2022
  • Lancering
  • 3.138 weergaven

De druk moet groot geweest zijn op het team dat instond voor de ontwikkeling van de ‘Project One’ in de aanloop naar de 55ste verjaardag van AMG. De eerste voorstelling dateert immers al van 2017. Destijds had AMG het idee gelanceerd om een hypercar te bouwen, uitgerust met de motor van een Formule 1, om zo zijn 50ste verjaardag te vieren. Maar sindsdien lijkt de concrete uitwerking van het idee een stuk moeilijker dan voorzien. Maar nu stelt Mercedes-AMG dus eindelijk de definitieve versie van deze Formule 1 voor de weg voor, net op de dag van zijn 55ste verjaardag (AMG werd opgericht op 1 juni 1967).

motoren

Dit is niet langer de Project One, maar simpelweg de One. Zoals beloofd, is het hart van het beest een motor uit de Formule 1. Een 'kleine' 1.6 liter V6, maar hij krijgt wel de hulp van vier elektromotoren. Eén is geïntegreerd in de turbo, een andere is rechtstreeks aan de motor gekoppeld via de krukas, terwijl de laatste twee de voorwielen aandrijven.

359 pk/l

Ondanks zijn kleine cilinderinhoud is de verbrandingsmotor met turbo al een krachtpatser op zich. Hij levert 574 pk bij 9.000 toeren per minuut (met dus een specifiek vermogen van 359 pk/liter!) en is in staat om tot 11.000 toeren te draaien. In theorie althans, want om de motor een langere levensduur te geven en ervoor te zorgen dat hij op conventionele 98 benzine kan lopen, wordt het maximale toerental "doelbewust onder deze limiet gehouden", zegt AMG.


Maar met behulp van de twee elektromotoren voor de voorwielen plus de direct met de krukas verbonden elektromotor (die elk 120 kW/163 pk ontwikkelen), ontwikkelt de volledige hybride aandrijflijn van de One toch 1.063 pk.

18,1 km rijbereik

De hypercar is uitgerust met een kleine 8,4 kWh lithium-ion batterij. Behalve dat die licht is, is de batterij ook ontworpen om snel stroom af te geven en weer opgeladen te worden. Hij kan echter ook in volledig elektrische modus gebruikt worden voor occasionele 'discrete' ritten. En dat voor een afstand van 18,1 km volgens de WLTP-cyclus.

1.695 kg

Bij deze hypercar van superlatieven gaat het niet alleen om de aandrijflijn. De auto is gemaakt van lichtgewicht materialen, heeft een uitgekiende aerodynamica en een onderstel en ophanging die zijn roeping waardig is. En niet te vergeten een bijzonder ingewikkeld systeem voor de uitlaatgasreiniging, een must vandaag de dag! Toch weegt de One 'slechts' 1.695 kg, ondanks al die technologie aan boord. Dat zorgt voor een meer dan aantrekkelijke technische fiche: 0 tot 100 km/u in 2.9 seconden, 0 tot 200 km/u in 7.0 seconden, 0 tot 300 km/u in 15.6 seconden en een topsnelheid van 352 km/u.

Je hoeft je trouwens niet te haasten: alle geplande modellen zijn al lang uitverkocht...


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een AMG? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste AMG-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Officieel: BMW XM, polariserend elektrisch manifest

Voor zijn 50ste verjaardag stelt het sportieve M-departement van BMW zijn eerste plug-in hybride model voor, de XM. Een SUV van superlatieven met een polariserende look en binnenkort een rood kantje!

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Opel Astra GSe, sportieve hybride!

Zowel de berline als de break hebben recht op deze versie met 225 pk en een dynamischer onderstel.

Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Suzuki ziet ze vliegen (in de toekomst)

Het Japanse merk investeert in SkyDrive, een bedrijf dat “vliegende auto’s” ontwikkelt, al moet je niet verwachten dat die ook kunnen rijden.

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar 3: de sportieve elektrische SUV komt eraan!

Polestar heeft iets meer info gelost over zijn ‘3’ SUV in de aanloop naar zijn officiële voorstelling.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km