Officieel: AMG One, hypercar met een F1-hart

Mercedes-AMG is eindelijk geslaagd in zijn opzet: een hypercar met F1-motor bouwen voor op de weg. Een bolide met 1.063 pk die tot 352 km/u snel is.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 juni 2022
  • Lancering
  • 3.757 weergaven

De druk moet groot geweest zijn op het team dat instond voor de ontwikkeling van de ‘Project One’ in de aanloop naar de 55ste verjaardag van AMG. De eerste voorstelling dateert immers al van 2017. Destijds had AMG het idee gelanceerd om een hypercar te bouwen, uitgerust met de motor van een Formule 1, om zo zijn 50ste verjaardag te vieren. Maar sindsdien lijkt de concrete uitwerking van het idee een stuk moeilijker dan voorzien. Maar nu stelt Mercedes-AMG dus eindelijk de definitieve versie van deze Formule 1 voor de weg voor, net op de dag van zijn 55ste verjaardag (AMG werd opgericht op 1 juni 1967).

motoren

Dit is niet langer de Project One, maar simpelweg de One. Zoals beloofd, is het hart van het beest een motor uit de Formule 1. Een 'kleine' 1.6 liter V6, maar hij krijgt wel de hulp van vier elektromotoren. Eén is geïntegreerd in de turbo, een andere is rechtstreeks aan de motor gekoppeld via de krukas, terwijl de laatste twee de voorwielen aandrijven.

359 pk/l

Ondanks zijn kleine cilinderinhoud is de verbrandingsmotor met turbo al een krachtpatser op zich. Hij levert 574 pk bij 9.000 toeren per minuut (met dus een specifiek vermogen van 359 pk/liter!) en is in staat om tot 11.000 toeren te draaien. In theorie althans, want om de motor een langere levensduur te geven en ervoor te zorgen dat hij op conventionele 98 benzine kan lopen, wordt het maximale toerental "doelbewust onder deze limiet gehouden", zegt AMG.


Maar met behulp van de twee elektromotoren voor de voorwielen plus de direct met de krukas verbonden elektromotor (die elk 120 kW/163 pk ontwikkelen), ontwikkelt de volledige hybride aandrijflijn van de One toch 1.063 pk.

18,1 km rijbereik

De hypercar is uitgerust met een kleine 8,4 kWh lithium-ion batterij. Behalve dat die licht is, is de batterij ook ontworpen om snel stroom af te geven en weer opgeladen te worden. Hij kan echter ook in volledig elektrische modus gebruikt worden voor occasionele 'discrete' ritten. En dat voor een afstand van 18,1 km volgens de WLTP-cyclus.

1.695 kg

Bij deze hypercar van superlatieven gaat het niet alleen om de aandrijflijn. De auto is gemaakt van lichtgewicht materialen, heeft een uitgekiende aerodynamica en een onderstel en ophanging die zijn roeping waardig is. En niet te vergeten een bijzonder ingewikkeld systeem voor de uitlaatgasreiniging, een must vandaag de dag! Toch weegt de One 'slechts' 1.695 kg, ondanks al die technologie aan boord. Dat zorgt voor een meer dan aantrekkelijke technische fiche: 0 tot 100 km/u in 2.9 seconden, 0 tot 200 km/u in 7.0 seconden, 0 tot 300 km/u in 15.6 seconden en een topsnelheid van 352 km/u.

Je hoeft je trouwens niet te haasten: alle geplande modellen zijn al lang uitverkocht...


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een AMG? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste AMG-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

Genoeg om een paar plaatsen te klimmen in de lijst van snelste breaks...

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Onderzoekers van het merk denken aan concepten om de veiligheid te verbeteren en zelfs leveringen onderweg mogelijk te maken!

Het stuurwiel van zijn Tesla komt los tijdens het rijden...

Het stuurwiel van zijn Tesla komt los tijdens het rijden...

Een technisch defect dat een drama had kunnen veroorzaken!

Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Nu Porsche zijn 75ste verjaardag viert, besloot het merk om een nieuw leven te geven aan de 959 die in 1986 na 14.000 km tweede finishte in de Parijs-Dakar-rally.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km