BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De elektrificatie wordt stilaan een must, zelfs op grafisch vlak!
Zeg vaarwel tegen injectie en verwelkom de elektrificatie met open armen. Zo zou je de beslissing van de directie van Volkswagen kunnen interpreteren. Want als je weet dat de lettercombinatie GTI op de kofferklep kleeft van de meest performante modellen in de catalogus van de Duitse autobouwer, zoals de Golf, Polo, Scirocco of nog de Up!, dan weet je ook dat VW stilaan evolueert naar een toekomst waar elektriciteit de plak zwaait. Er moest dus een compromis gevonden worden om de carrière van deze iconische auto’s verder te zetten, terwijl de verbrandingsmotoren stukje bij beetje verdwijnen.
Meerdere bronnen bevestigen dat Volkswagen op 25 juli de nodige juridische stappen ondernam om de rechten vast te leggen voor een nieuw logo en een nieuwe benaming. Er werd onder andere een aanvraag ingediend bij de DPMA, de Duitse federale organisatie die merknamen en patenten beschermt, om die naam te registreren. In de praktijk zal de benaming ‘GTI’ blijven bestaan, alleen moet de ‘I’ (die staat voor ‘injectie’) plaats maken voor een bliksemschicht die de elektrificatie symboliseert.
De kans is echter klein dat we dit nieuwe logo in de nabije toekomst zullen terugzien op een auto. Volkswagen is immers bezig met de laatste hand te leggen aan een update van de Golf GTI van de achtste generatie, die volgend jaar onthuld zou moeten worden. En die zal niet elektrisch zijn. De nieuwe benaming zou daarentegen wel een plaatsje kunnen krijgen op een gloednieuw sportief en 100% elektrisch model, bijvoorbeeld één dat afgeleid is van de ID.2. Maar dat is nog niet bevestigd.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!