Volkswagen toont het nieuwe logo voor zijn GTI-modellen

De elektrificatie wordt stilaan een must, zelfs op grafisch vlak!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 02 augustus 2023
  • Elektrisch

Zeg vaarwel tegen injectie en verwelkom de elektrificatie met open armen. Zo zou je de beslissing van de directie van Volkswagen kunnen interpreteren. Want als je weet dat de lettercombinatie GTI op de kofferklep kleeft van de meest performante modellen in de catalogus van de Duitse autobouwer, zoals de Golf, Polo, Scirocco of nog de Up!, dan weet je ook dat VW stilaan evolueert naar een toekomst waar elektriciteit de plak zwaait. Er moest dus een compromis gevonden worden om de carrière van deze iconische auto’s verder te zetten, terwijl de verbrandingsmotoren stukje bij beetje verdwijnen. 

Meerdere bronnen bevestigen dat Volkswagen op 25 juli de nodige juridische stappen ondernam om de rechten vast te leggen voor een nieuw logo en een nieuwe benaming. Er werd onder andere een aanvraag ingediend bij de DPMA, de Duitse federale organisatie die merknamen en patenten beschermt, om die naam te registreren. In de praktijk zal de benaming ‘GTI’ blijven bestaan, alleen moet de ‘I’ (die staat voor ‘injectie’) plaats maken voor een bliksemschicht die de elektrificatie symboliseert.

De kans is echter klein dat we dit nieuwe logo in de nabije toekomst zullen terugzien op een auto. Volkswagen is immers bezig met de laatste hand te leggen aan een update van de Golf GTI van de achtste generatie, die volgend jaar onthuld zou moeten worden. En die zal niet elektrisch zijn. De nieuwe benaming zou daarentegen wel een plaatsje kunnen krijgen op een gloednieuw sportief en 100% elektrisch model, bijvoorbeeld één dat afgeleid is van de ID.2. Maar dat is nog niet bevestigd.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Volkswagen AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km