Subaru
Hoewel hij samen met de elektrische bZ4X SUV van Toyota deel uitmaakt van een eeneiige tweeling, belooft de Solterra om trouw te blijven aan het DNA van Subaru. Slaagt hij daarin?
Hoewel hij samen met de elektrische bZ4X SUV van Toyota deel uitmaakt van een eeneiige tweeling, belooft de Solterra om trouw te blijven aan het DNA van Subaru. Slaagt hij daarin?
De Japanse constructeur Subaru had het begin dit jaar aangekondigd: de e-Boxer zet Subaru’s hybrideoffensief in op de Europese markt. Wij kijken wat dat oplevert in de nieuwe Forester.
Bij ons leidt Subaru een teruggetrokken bestaan. De Japanners zijn niet van plan om daar snel verandering in te brengen, maar kennen perfect de sterke punten van hun producten. Dat konden we aan den lijve ondervinden in het hoge Finse noorden met de Impreza en Forester.
Met de recente lancering van de nieuwe Impreza en XV dreigden Subaru’s andere producten wat ondergesneeuwd te geraken. Daarom trokken de Japanners met ons naar het Hoge Noorden voor een kennismaking met het volledig opgefriste gamma.
De Subaru XV is volledig vernieuwd, al zie je dat er nauwelijks aan. Hij pakt ook niet uit met veel vermogen, een lage CO2-uitstoot of een bodemprijs. En toch is hij de omweg waard…
Na enkele jaren afwezigheid keert de Subaru Impreza terug. De liefhebbers van het merk zullen blij zijn, maar het model is stevig veranderd…
In een tijdperk van klinische, turbogevoede en geconnecteerde sportwagens lijkt de Subaru BRZ wel een van de laatsten der Mohikanen. Hij lijkt wel uit een andere tijd te komen maar heeft maar één doel: de autopassie bewaren. Opdracht geslaagd?
Wie bij ons “Subaru” zegt, denkt wellicht in de eerste plaats aan de WRX, XV of de BRZ. Maar de Japanners zijn ook gespecialiseerd in vierwielaangedreven breaks, die bij ons onder de radar blijven. Terecht?
Vind je de huidige Legacy een maatje te groot? De toplui van Subaru zijn het met jou eens. De nieuwe Levorg keert daarom terug naar de bron en krijgt afmetingen die aansluiten bij een heel populaire generatie van de Legacy, namelijk de voorlaatste. De Levorg wordt alleen beschikbaar als break met benzinemotor en profileert zich, volgens het merk, als een sportieve en praktische break. Blijkt dat ook achter het stuur?
De bijzonder atypische constructeur Subaru heeft zijn Outback volledig vernieuwd. Maar geen paniek, de nieuwkomer blijft helemaal trouw aan zijn erfgoed.
De legendarische WRX STI is terug, zoals gewoonlijk met een indrukwekkende koetswerkkit. Hij is niet bedoeld om te paraderen langs terrasjes, maar een echte bruut.
Wat is meestal blauw, heeft een grote achtervleugel en lijkt op een Subaru WRX STI? De nieuwe Subaru WRX STI.
Een Japanse cross-over met dieselmotor en automatische versnellingsbak is op het eerste gezicht niet zo bijzonder. Maar Subaru, dat altijd al een buitenbeentje is geweest, presenteert met de Outback 2.0D Lineartronic niets meer of minder dan een wereldprimeur. Maak kennis met de eerste boxerdiesel met continu variabele transmissie.
De Subaru Forester is een miskende auto. Onterecht, want net als alle Subaru’s heeft hij geen gebrek aan kwaliteiten. Hij zit aan de vierde generatie en is niet langer een verhoogde break maar een echte SUV. De Forester werd groter en probeert te voldoen aan de vele verwachtingen van een veeleisende doelgroep.
Subaru kent wat van sportwagens. Maar tot nu toe werden ze gepresenteerd in de vorm van praktische gezinsberlines met vier aangedreven wielen en een grote turbo voor de sensatie. Deze BRZ verandert radicaal van richting, tot ons grote plezier.
Met zo’n langdurige expertise op het vlak van 4x4’s, was het niet meer dan logisch dat Subaru een compacte SUV zou lanceren. In dit segment waar veel vraag naar is, speelt de Japanse constructeur zijn traditionele argumenten uit.
Als meester van de vierwielaandrijving heeft Subaru zich vooral een mooie reputatie aangemeten met de snelle Impreza WRX STI, een warmbloedige bolide die het asfalt nog altijd doet beven tijdens rallyspecials. Voor wie het iets rustiger mag zijn, bestaan er nog andere Impreza’s, met veel kwaliteiten maar onterecht miskend. We plaatsen één van hen in de schijnwerpers: de cross-over XV.
Subaru staat vooral bekend om zijn Impreza. En binnen het gamma van de Impreza trekt vooral de versie met de talrijke letters, de WRX STI, de aandacht. Zijn recept is altijd eenvoudig gebleven: vier aangedreven wielen, vier horizontale cilinders, een koetswerk met drie volumes, een klassieke lijn en een enorme turbo. De laatste generatie van de Impreza brak één van die regels door over te schakelen van een sedan- naar een hatchbackkoetswerk. Dat is weliswaar praktischer, maar wat denken de fans ervan? Hun gezeur is niet onopgemerkt gebleven, want de Impreza wordt opnieuw een sedan. Terwijl hij een extra kofferbak krijgt, verliest hij wel de naam Impreza en heet hij nu simpelweg WRX STI. Tot zover de theorie, tijd om de auto eens uit te proberen.
Genoeg om een paar plaatsen te klimmen in de lijst van snelste breaks...
Nu Porsche zijn 75ste verjaardag viert, besloot het merk om een nieuw leven te geven aan de 959 die in 1986 na 14.000 km tweede finishte in de Parijs-Dakar-rally.
Hij zal gebruikt worden bij een expeditie van de Noord- naar de Zuidpool
Onderzoekers van het merk denken aan concepten om de veiligheid te verbeteren en zelfs leveringen onderweg mogelijk te maken!
De waarde van dit model, met amper 150 km op de teller, wordt geschat op tussen de 3 en 4 miljoen euro.
Een Rolls voor de prijs van een hatchback, lijkt je dat wel iets? Dan stellen we je de Rolls-Royce Silver Spirit voor, een icoon uit de jaren ‘80.
Een kans om tegen een betaalbare prijs een stuk Lotus-geschiedenis in handen te krijgen.
Twee van de drie auto’s, uit de collectie van een overleden Nederlandse verzamelaar, beschikken over een uitzonderlijk palmares in de autosport!