Testen

Test: Suzuki Swift, ouderwets recept

Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 22 maart 2024
  • Suzuki
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Leuk rijgedrag
  • Zeer complete uitrusting en technologie
  • Zuinig
  • Stevige ophanging
  • Harde plastics aan boord
  • Hogere prijs?

De Swift is een van de meest herkenbare modellen van Suzuki en is onlangs voor de derde keer vernieuwd. Met andere woorden: hij begint aan zijn vierde generatie op de markt. En je zou het misschien niet zeggen, maar het is niet zomaar een facelift! Het is wel degelijk een volledig nieuw model, en dat zowel qua design als qua techniek. Al springen deze veranderingen niet meteen in het oog...

Volledig nieuw uiterlijk?

Hoewel zijn lengte van 3,86 m, zijn breedte van 1,74 m, zijn hoogte van 1,50 m en zijn wielbasis van 2,45 m effectief niet zijn veranderd, is het design van de Swift wel degelijk geëvolueerd. Alles is zelfs nieuw, van het puntje van zijn motorkap tot aan de lichtsignatuur van zijn achterlichten! Suzuki heeft er helaas niet voor gekozen om deze generatiewissel extra in de verf te zetten door zijn stadswagen een nieuwe look te geven. Maar goed, waarom zou je iets veranderen dat werkt?

Modern interieur

Hoewel de uiterlijke evoluties eerder beperkt zijn, is het een ander verhaal aan boord. Het dashboard is zelfs volledig vernieuwd! Het ziet er een pak moderner uit en wordt voortaan gedomineerd door een groot centraal aanraakscherm van 9 inch dat vrij snel reageert, niet al te complex is in gebruik en vooral draadloos kan verbinden met Android Auto en Apple CarPlay om iedereen tevreden te stellen. Nog meer goed nieuws: Suzuki heeft zijn fysieke knoppen behouden om de airco te bedienen! Toegegeven, bijna alles is gemaakt uit harde plastis, maar dat nemen we de Swift niet kwalijk. Het is en blijft een klein stadswagentje, geen luxelimousine!

Veel ruimte voor het formaat

Ondanks zijn lengte van slechts 3,86 m is de Swift niet zo klein als je zou denken. Vier middelgrote volwassenen kunnen zonder probleem plaatsnemen aan boord. En hoewel het centrale zitje op de achterbank een pak krapper is, krijg je wel nog een redelijke koffer van 265 tot 980 liter als je de achterbank neerklapt. En dat allemaal in een autootje dat helemaal op zijn gemak is in de smalle straatjes van Bordeaux, waar we hem hebben kunnen testen. Een goede verhouding tussen binnenruimte en formaat, dus.

Een motor, meerdere transmissies

Momenteel wordt de vierde generatie Swift met slechts één motor aangeboden. Het is een volledig nieuw hybride blok met nog steeds een cilinderinhoud van 1,2 liter, maar dan met drie cilinders in plaats van vier. Het ontwikkelt 60,9 kW (83 pk) en een koppel van 112 Nm, en kan dit vermogen naar de voorwielen sturen via een manuele vijfbak of een CVT-automaat. Maar het is ook mogelijk, en dit is een zeldzame optie binnen het segment, om het vermogen onder de vier wielen te verdelen via de Allgrip Auto-vierwielaandrijving (met handbak)! 

Geen enkele van deze configuraties maken de Swift tot een sportief bakje, maar ze geven hem wel een lage CO2-uitstoot van 98 tot 111 g/km, met een WLTP-verbruik van 4,4 tot 4,9 l/100 km, afhankelijk van de gekozen transmissie. Cijfers die we zelfs met gemak wisten te evenaren tijdens onze eerste kennismaking! Een echte mussendorst.

Leuker dan je denkt!

Hij is niet enkel zuinig, deze kleine benzinemotor van de nieuwe Swift is ook erg stil en biedt voldoende koppel om niet constant met de schakelpook te moeten spelen. Maar het Japanse stadswagentje is daarom niet saai, integendeel! Zijn chassis is goed afgesteld en biedt een stabiele wegligging, terwijl zijn besturing, hoewel iets te licht, ook erg precies is. Ook in de bochten helt de Swift maar weinig over! Hij weegt dan ook minder dan 1.000 kg rijklaar, en dat in quasi al zijn configuraties. We hebben ons dus best geamuseerd achter het stuur van de nieuwe Swift, en dat zonder al te vaak de snelheidslimiet te overschrijden.

De keerzijde van deze medaille is dat Suzuki, om dit leuke rijgedrag te bekomen, zijn Swift heeft moeten uitrusten met een vrij stevige ophanging. Gelukkig maakt het stadswagentje dit goed met een goede geluidsisolatie en een groot aantal standaard meegeleverde rijhulpmiddelen, die efficiënt werken en ook niet storen in gebruik. Het enige echte minpunt dat we hebben kunnen opmerken tijdens het rijden, is dat het enorm moeilijk is om de geluidswaarschuwing van de verkeersbordherkenning uit te schakelen.

Prijs Suzuki Swift 2024

Jammer genoeg heeft Suzuki, op het moment van schrijven, de prijzen van de vierde generatie Swift nog niet bekend gemaakt. We verwachten ze tegen het midden van april. Maar wat we wel al kunnen zeggen, is dat deze nieuwe Swift iets duurder wordt dan zijn voorganger. Hij is dan ook een pak beter uitgerust, vooral qua veiligheidssystemen, die zeer compleet aanwezig zijn. Bovendien krijg je 7 jaar garantie en een levenslange pechverhelping als je hem telkens op tijd laat onderhouden. Maar Suzuki verzekert ons dat de prijzen nog steeds binnen de perken blijven. We rekenen dus op ongeveer 1.000 euro bovenop de basisprijs van het uitgaande model, dat vanaf 21.299 euro wordt verkocht.

Ons verdict

Hoewel hij volledig is vernieuwd, is deze vierde generatie Swift toch niet zo anders dan zijn voorganger. Het recept is dan ook zo goed als gelijk gebleven. Dat betekent dat het nog steeds een goed stadswagentje is, met een zuinige motor, veel rijplezier en veel ruimte voor het formaat. Een autootje dat in de smaak zal vallen bij iedereen die zich laat verleiden!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Suzuki Swift? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Suzuki Swift-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km