Auto
  • Gebruikskosten: de onverwoestbare Porsche 911 3.2l
  • Gebruikskosten: de onverwoestbare Porsche 911 3.2l

    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l
    gebruikskosten: de onverwoestbare porsche 911 3.2l

    Volgens de puristen gaat het om de laatste echte Porsche 911. Zij zeggen ook dat het de meest betrouwbare is. Of dat klopt?

    De uitgebreide geschiedenis van de Porsche 911 gaan we niet meer uit de doeken doen, want die kent iedereen intussen. Kort samengevat: hij werd gelanceerd in 1963 en kreeg regelmatig updates waarbij zijn cilinderinhoud ook toenam. In het begin was dat nog twee liter, in 1983 was de flat-six al 3,2 liter groot. Dit model is de laatste in de rij. Eind jaren 80 presenteerde Porsche immers de 964, een gloednieuw model met modernere technologie.

    Evoluties

    In plaats van een klassieke facelift halverwege zijn carrière kende dit model continue evoluties: nieuwe zetels en een nieuw stuur in 1984, een hertekend dashboard in 1985 en vooral een nieuwe versnellingsbak (G50) in 1986. In datzelfde jaar werd ook de achterkant lichtjes gewijzigd, met een strook tussen de achterlichten met “Porsche”-opschrift.

    Koetswerk

    Doorheen zijn carrière telde de 911 3.2 vier verschillende koetswerkvormen: coupé, Targa, cabriolet en Speedster. Die laatste variant verscheen pas in 1989 en deed denken aan de legendarische 356 met zijn lagere voorruit en vaste afdekking van de stoffen kap. Alle koetswerken konden worden “opgepompt” met de Turbo Look, die de achtervleugels verbreedde, een voorspoiler en een gigantische achtervleugel toevoegde – behalve op de Speedster. Ook het chassis kreeg enkele wijzigingen, met stevigere torsiestangen en dito remmen.

    Technisch

    Geen McPherson-ophanging, stuurbekrachtiging of tractiecontrole: deze 911 is voor de echte chauffeurs. Onder de motorkap achteraan evolueerde de flat-six naar de ultieme variant van de originele motor: het 3,2 liter grote blok produceerde tussen 207 en 231 pk, afhankelijk van de markt en de aanwezigheid van een katalysator. De versnellingsbak telde steeds vijf verzetten, maar de eerste reeks (915) had een wat vage bediening. De tweede (G50) was veel aangenamer. Het chassis is kklassiek, maar beproefd en goed ontworpen: een ophanging vooraan met torsiestangen, maar vier geventileerde en bekrachtigde schijfremmen.

    Prestaties

    De 911 3.2 ontgoochelt niet achter het stuur. Het vermogen van 231 pk (in het beste geval) mag weinig lijken voor een sportwagen, maar het leeggewicht van 1,2 ton geeft deze Porsche vleugels. 100 km/u wordt bereikt in 6,1 seconden en de topsnelheid ligt op 245 km/u. Alles wordt begeleid door de klassieke Porsche-soundtrack.

    Onderhoud

    De bijzonder betrouwbare 911 is echter niet onfeilbaar. Verwaarloos het onderhoud dus niet. Dat is overigens klassiek: een oliewissel en vervanging van bougies elke 10.000 kilometer, controle van de tuimelaars elke 20.000 kilometer en afhankelijk van het gebruik de geometrie elke twee jaar. Luchtkoeling vermijdt het onderhoud van een koelingscircuit, maar de remmen mogen niet worden vergeten. Het oliepeil evenmin, want de motor lust een aardige slok. En vergeet niet: met een droog carter gebeurt dat met draaiende motor.

    Onderdelen

    Alle onderdelen zijn beschikbaar en er zijn genoeg specialisten, maar het blijft duur: € 230 voor een set pakkingen, € 105 voor een set bougies en filters, € 380 voor een uitlaatdemper (staal), € 400 voor een interecooler (staal), € 100 voor een remschijf, € 60 voor vier remblokjes, € 460 voor een koppelingsplaat, € 1.200 voor een kofferklep,…

    Hoeveel?

    Alles begint bij ongeveer € 30.000 voor een model dat te reviseren (en dus te vermijden) is. Voor een model in goede staat reken je gemiddeld op € 45.000. Een vlekkeloos exemplaar met G50-versnellingsbak kost makkelijk meer dan € 55.000. Een zeldzame Speedster vind je niet voor minder dan… € 150.000.

    Tekst :

    Geef je mening!

    Nieuws & tests