Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Ford heeft met veel bombarie zijn nieuwe Kuga aangekondigd. De derde generatie van de SUV breekt visueel met zijn voorganger. Wij lijsten nog even zeven wetenswaardigheden op.
Visueel zorgt de sterker aflopende daklijn en lagere motorkap schijnbaar voor kleinere proporties, maar de nieuwe Kuga is 4,4 centimeter breder, 8,9 centimeter langer en heeft een 2 centimeter langere wielbasis. Goed nieuws voor het interieur: dat levert meer plaats op, en een verschuifbare achterbank is standaard.
De Kuga staat net als de Focus op het C2-platform. Dat maakt hem niet alleen lichter en stijver dan zijn voorganger, maar moet hem ook dynamischer doen rijden. Beschouw hem dus gerust als de SUV-versie van de Focus: de Kuga volgt diens designtaal en laat zijn interieur er ook nauw bij aanleunen.
Een nieuwe generatie levert heel wat nieuwe snufjes op. Zo krijgt de Kuga actieve rijstrookhulp met dodehoekwaarschuwing, een adaptieve snelheidsregelaar met filehulp, verkeersbordherkenning, en een aanrijdingswaarschuwing met ondersteuning voor kruispunten. De Kuga is trouwens Fords eerste Europese SUV met een head-updisplay.
Ford wil van al zijn nieuwe modellen sinds de lancering van de Focus minstens één geëlektrificeerde versie aanbieden. De Kuga krijgt de primeur om er maar liefst drie te introduceren: een milde hybride, een plug-inhybride en een niet-oplaadbare hybride.
Bij de lancering van de nieuwe Kuga zal de enige hybrideversie voorlopig alleen de plug-inhybride zijn. Die belooft meer dan 50 kilometer volledig elektrisch te rijden. Op de niet-oplaadbare hybride en de milde hybride is het nog iets langer wachten: zij volgen enkele maanden na de lancering.
De mild hybrid-versies van de Focus en Fiesta waren eerder al aangekondigd, maar naast deze Kuga stelde Ford ook nog de plug-inhybride Explorer voor. Tel daar nog de niet-oplaadbare hybride Mondeo bij, en geëlektrificeerde versies van de Transit en Tourneo, en het aantal modellen loopt al stevig op. Last but not least: een volledig elektrische SUV met Mustang-inspiratie en een kleinere SUV die Puma zal heten.
Opgepepte SUV’s zijn waanzinnig populair, en Ford heeft een mooie reputatie opgebouwd met de Fiesta ST en Focus ST. Een Kuga ST lijkt dus zo’n gek idee niet, zeker als je weet dat hij van bij zijn lancering al een ST-Line meekrijgt. “In theorie is het mogelijk, maar er zijn geen concrete plannen”, laat een Ford-insider weten.
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!