Officieel: nieuwe Ford Kuga zet in op hybride

De Ford Kuga is aan zijn derde generatie toe. De volledig vernieuwde SUV pakt niet alleen uit met klassieke motoren, maar ook met een uitgebreid hybrideaanbod.

  • Bervoets Wim
  • 03 april 2019
  • Lancering

Officieel: nieuwe Ford Kuga zet in op hybride

De nieuwe generatie van de Ford Kuga staat op een volledig nieuw platform. Hoewel hij kleiner en compacter oogt dan zijn voorganger, levert dat nieuwe platform hem toegenomen afmetingen op. De wielbasis werd 2 centimeter langer, de totale lengte 8,9 centimeter, en de breedte 4,4 centimeter. Inspiratie voor het design haalt de nieuwe Kuga duidelijk van de Focus. Luxueuze, sportieve en chiquere accenten geef je met de uitvoeringen Titanium, ST-Line en Vignale.

Officieel: nieuwe Ford Kuga zet in op hybride

Interieur

Binnenin komt de inspiratie ook van bij de Focus. Het dashboard wordt gedomineerd door het 8 duim grote tabletvormige touchscreen voor het infotainmentsysteem. Dat is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, en kan worden uitgebreid met een mobiele hotspot en inductielader voor je smartphone. Het digitale instrumentenpaneel is 12,3 duim groot. De achterbank is ten slotte verschuifbaar en kan voor het eerst worden voorzien van zetelverwarming.

Officieel: nieuwe Ford Kuga zet in op hybride

Motoraanbod

Onder de motorkap van de Kuga voorziet Ford een uitgebreid aanbod. Te beginnen bij de 1.5 EcoBoost-driecilinder turbobenzine met 120 en 150 pk, en bij diesels in de vorm van de 1.5 EcoBlue van 120 pk en 2.0 EcoBlue van 180 pk. Die twee laatste kunnen worden gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

Milde hybride

Daarnaast zijn er de hybride Kuga’s. De EcoBlue Hybrid, die later dit jaar volgt, is een 2.0 diesel van 150 pk in combinatie met een mild hybrid-aandrijving. Die bestaat uit een riemaangedreven alternator/starter en lithium-ionbatterij op 48 volt. De milde hybride slaat remenergie op in de batterij en ondersteunt de benzinemotor bij acceleraties. Ford mikt op een gemiddeld verbruik van 5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 32 g/km.

Officieel: nieuwe Ford Kuga zet in op hybride

Plug-inhybride

De Kuga Plug-in Hybrid gebruikt op zijn beurt een 2.5 viercilinder atkinsonmotor met 14,4 kWh sterke lithium-ionbatterij, goed voor 225 pk. Hier mikt Ford op een volledig elektrisch rijbereik van meer dan 50 kilometer en een laadtijd van vier uur aan een klassiek stopcontact. De verbruikscijfers? 1,2 l/100 km en 29 g/km aan CO2.

Hybride

Tot slot is de Kuga Hybrid een niet-oplaadbare hybride, zoals we die al kennen in de Mondeo. Ook hij gebruikt de 2.5 viercilinder atkinsonmotor, in combinatie met elektromotor en lithium-ionbatterij. Zijn verbruikscijfers bedragen 5,6 l/100 km en 130 g/km CO2. De Kuga Hybrid volgt in 2020.

Officieel: nieuwe Ford Kuga zet in op hybride

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km