Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De EU ontziet autobouwers zodat die kunnen investeren in de transitie naar uitstootvrije mobiliteit vanaf 2035.
Alle nieuw in Europa verkochte wagens moeten voldoen aan wettelijk vastgelegde uitstootnormen, de zogenaamde Euronorm. Op dit moment moeten wagens voldoen aan het laatste stadium van de Euro 6-norm, en er werd door een aantal autobouwers met angst uitgekeken naar de Euro 7-norm, die door de EU aangekondigd werd als een kader voor “de properste verbrandingsmotoren ter wereld”.
De nieuwe norm moet in 2025 van kracht worden, maar de beslissing liep veel vertraging op. Tot op de dag van vandaag is er nog steeds geen akkoord over wat die nieuwe norm moet inhouden. En dat is een korte termijn voor het onderzoek en de ontwikkeling van angepaste verbrandingsmotoren als de regels veel strikter worden. Bovendien zou de strenge norm zware investeringen vereisen van autobouwers, terwijl die al hoge kosten hebben om het onderzoek naar de elektrificatie van hun modellen te financieren. De EU lijkt nu oren te hebben naar die verzuchtingen.
Politico, een media-organisatie van de Axel Springer-groep die bericht over het reilen en zeilen in de Europese politiek, heeft nu het wetsvoorstel van de Europese Commissie rond de Euro 7-regelgeving in handen gekregen. Daaruit blijkt dat de norm veel minder strikt zal worden dan gevreesd of gehoopt (afhankelijk vanuit welk standpunt je het bekijkt). Op die manier wil de Commissie autobouwers de kans te geven om meer geld te investeren in elektrificatie, eerder dan geld te pompen in verbrandingsmotoren die niet meer al te lang en ook in steeds kleinere aantallen verkocht zullen worden. Concreet zou de uitstoot van verbrandingsmotoren niet sterk verschillen van wat de de huidige Euro 6-norm oplegt. Wel zouden onder andere de uitstoot van fijnstof door banden en remmen en de duurzaamheid van batterijen mee opgenomen worden in de regelgeving. De publicatie van de nieuwe regelgeving is volgens Politico gepland op 9 november.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.