D’Ieteren: van auto- naar mobiliteitsbedrijf

De groep is ouder dan België zelf, en de naam klinkt iedereen bekend in de oren. Maar terwijl veel mensen D’Ieteren zien als “de invoerder van de merken van de VW-groep”, is het bedrijf veel gediversifieerder dan dat. Zijn toekomst, die ziet D’Ieteren meer dan ooit als ‘mobiliteitsbedrijf’.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 23 maart 2022
  • Sector

Al sinds 1805 danst D’Ieteren mee op het ritme van de tijdsgeest. Eerst met het bouwen van koetsen en later auto’s, de import van auto’s en aanverwante diensten zoals bijvoorbeeld glasvervanging (als eigenaar van Belron, het wereldwijde bedrijf boven onder andere Carglass). In de nasleep van het dieselgate-schandaal trekt D’Ieteren ook steeds meer de kaart van de mobiliteit als toekomstperspectief. En dat kan je heel ruim beschouwen!

Techbedrijf

Zo hield D’Ieteren 5 jaar geleden Lab Box boven de doopvont, een bedrijf dat zichzelf een “start-up studio” noemt waarin mobiliteitsoplossingen de kans krijgen om zichzelf te ontwikkelen. Één van de bekende voorbeelden van de bedrijven die groeiden binnen de structuur van Lab Box is Poppy Mobility, de free-floating deelwagens en elektrische steps die je terugvindt in Antwerpen, Brussel en Mechelen (en de luchthavens van Zaventem, Charleroi en Antwerpen). 

Poppy werd in 2018 gestart, met een zelf ontwikkelde app, en telt vandaag naar eigen zeggen 100.000 gebruikers en een park van 700 auto’s en 550 steps. Het is maar één voorbeeld van de initiatieven van Lab Box, met verder bijvoorbeeld een reeks mobiliteitsgerelateerde apps, vergelijkbaar met andere initiatieven als Moveasy.

EDI: marktleider in laadoplossingen

Een ander succesverhaal binnen de D’Ieteren groep, dat ook deel uitmaakt van Lab Box is EDI, Electric by D’Ieteren. Het bedrijf is gespecialiseerd in laadoplossingen voor elektrische auto’s. EDI werd pas twee jaar geleden opgericht, en is vandaag marktleider in België. “We zijn vooral een installateur van laadpunten, en beschikken daarvoor over een personeelsbestand van zo’n 100 werknemers, waaronder 30 gespecialiseerde technici en eigen ingenieurs die oplossingen uitdenken om de plaatsing van laadpunten mogelijk te maken. Daarnaast bieden we ook een laadkaart die toegang geeft tot een breed netwerk van laadpunten in Europa, maar dat is niet onze core business,” zegt Nicolas Paris, Managing Director van EDI.

In 2021 plaatste het bedrijf 5.000 laadpunten, en het wil er dit jaar nog eens 10.000 bijdoen. Daarmee wil EDI het aantal eind 2021 in België beschikbare openbare laadpunten evenaren. De gunstige fiscale context en het groeiend aantal eigenaars van elektrische auto’s, moeten daarbij helpen. Nicolas Paris: “Onze klanten zijn zowel particulieren als bedrijven, en dat zijn niet enkel zij die met een auto of bestelwagen rijden van één van de merken van de D’Ieteren groep. We hebben uiteraard een bevoorrechte relatie met de verdelers van die merken, maar we doen plaatsingen bij alle soorten klanten.”

Lucien

Maar het moet niet allemaal zo hightech zijn. Steeds vaker integreren particulieren en ook bedrijven fietsen in hun mobiliteitsgewoonten, wat nog in een stroomversnelling komt gezien de hoge brandstofprijzen en de gunstige fiscale maatregelen rond fietsen in de bedrijfswereld. De afgelopen jaren kocht D’Ieteren in Antwerpen en Brussel een aantal fietsenwinkels op die het nu verenigt onder de naam ‘Lucien’. Wie dacht dat het de naam is van een bekende ‘Flandrien’ uit de koers, heeft het mis. De keten is genoemd naar Lucien D’Ieteren, die in 1931 met de invoer van auto’s een nieuwe activiteit startte voor het familiebedrijf.

Met zijn netwerk van Lucien-winkels wil D’Ieteren zijn ervaring inzake netwerkbeheer, marketing, financiering, digitalisering en opleiding van het personeel toepassen op de fietsenhandel. Karl Lechat, directeur van Lucien: “Onze fietsactiviteit zal over toegewijde winkels beschikken, voornamelijk in de stad omdat daar de vraag is, met deskundigen met kennis van zaken. Wij willen de klant adviseren bij oplossingen inzake financiering, verzekering, onderhoud en overnames. Lucien zal altijd klaar staan voor zijn klanten zodat ze in alle gemoedsrust van hun fiets kunnen genieten.”

Een ding is duidelijk: welke toekomst de mobiliteit in ons land ook uitgaat, D’Ieteren wil er klaar voor zijn. 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: D'Ieteren.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km