Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De Mini Clubman verdwijnt definitief uit het gamma ten faveure van de Aceman, maar de Shooting Brake-versie van de Arteon blijft voorlopig nog in de Volkswagen-catalogus.
Zowel in het leven als in de autowereld komt alles aan zijn eind: af en toe moet er een model het gamma van een merk verlaten om plaats te maken voor vers bloed. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Mini Clubman, waarvan het allerlaatste exemplaar van de productielijn is gerold in de Britse fabriek van het merk. Na maar liefst 1,1 miljoen geproduceerde exemplaren van deze bijzondere break in Oxford, is de allerlaatste een knaloranje exemplaar die het einde van een tijdperk markeert, maar ook het begin van een ander...
Sinds 1969 heeft Mini drie generaties Clubman geproduceerd, met wel een kwarteeuw lange pauze tussen de eerste en de tweede. Helaas zijn breaks vandaag de dag niet meer zo populair, hoe leuk ze ook zijn. Het gevolg is dat het model vervangen wordt door de Aceman, die nog dit jaar wordt voorgesteld. Naast zijn veel populairdere koetswerkvorm geniet de toekomstige compacte SUV van Mini ook van een volledig elektrische aandrijflijn.
De break van Mini is niet het enige model waarvan we afscheid nemen dit voorjaar. Ook de Arteon berline is niet meer beschikbaar bij Volkswagen sinds begin 2024, en dat vanwege een gebrek aan populariteit. Maar in tegenstelling tot de Clubman verwijnt het model uit Wolfsburg niet volledig uit het gamma, want de Shooting Brake met zijn grotere koffer blijft nog tot 2026 beschikbaar.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!