Einde verhaal voor de Mini Clubman en VW Arteon berline

De Mini Clubman verdwijnt definitief uit het gamma ten faveure van de Aceman, maar de Shooting Brake-versie van de Arteon blijft voorlopig nog in de Volkswagen-catalogus.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 06 februari 2024
  • Sector

Zowel in het leven als in de autowereld komt alles aan zijn eind: af en toe moet er een model het gamma van een merk verlaten om plaats te maken voor vers bloed. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Mini Clubman, waarvan het allerlaatste exemplaar van de productielijn is gerold in de Britse fabriek van het merk. Na maar liefst 1,1 miljoen geproduceerde exemplaren van deze bijzondere break in Oxford, is de allerlaatste een knaloranje exemplaar die het einde van een tijdperk markeert, maar ook het begin van een ander...

Mini neemt afscheid van de Clubman en verwelkomt de Aceman

Sinds 1969 heeft Mini drie generaties Clubman geproduceerd, met wel een kwarteeuw lange pauze tussen de eerste en de tweede. Helaas zijn breaks vandaag de dag niet meer zo populair, hoe leuk ze ook zijn. Het gevolg is dat het model vervangen wordt door de Aceman, die nog dit jaar wordt voorgesteld. Naast zijn veel populairdere koetswerkvorm geniet de toekomstige compacte SUV van Mini ook van een volledig elektrische aandrijflijn.

Volkswagen Arteon verdwijnt ook, maar niet volledig

De break van Mini is niet het enige model waarvan we afscheid nemen dit voorjaar. Ook de Arteon berline is niet meer beschikbaar bij Volkswagen sinds begin 2024, en dat vanwege een gebrek aan populariteit. Maar in tegenstelling tot de Clubman verwijnt het model uit Wolfsburg niet volledig uit het gamma, want de Shooting Brake met zijn grotere koffer blijft nog tot 2026 beschikbaar.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km