BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Onze Oosterburen willen dat verbrandingsmotoren in combinatie met e-fuels mogelijk blijven.
De EU zit nog altijd op koers om auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden tegen 2035, maar er is ook steeds meer tegenstand van bepaalde lidstaten, en niet van de minste. Na Italië zegt nu immers ook Duitsland dat het niet meer akkoord is met een volledig verbod… Het plan rond het verbod werd op 14 februari dan wel goedgekeurd door het Europese parlement, maar nu moet het ook nog aanvaard worden door de lidstaten zelf.
Op 7 maart zitten de 27 Europese bevoegde ministers daarover samen, maar nu zegt De Duitse minister van mobiliteit Volker Wissing dat hij het verbod niet wil steunen, tenzij er uitzonderingen komen voor auto’s met verbrandingsmotoren die rijden op CO2-neutrale brandstoffen, zoals e-fuels, waar onder andere Porsche sterk op inzet. Die stoten lokaal dan nog wel schadelijke stoffen uit, maar zijn wel klimaatneutraal omdat er CO2 uit de lucht gehaald wordt om ze te maken.
Samen met de Italiaanse njet en tegenstand van de Polen zou dat betekenen dat er niet genoeg steun is voor het verbod. Op het voorstel van Wissing is kritiek te horen, onder andere omdat het zo laat in het goedkeuringsproces van de nieuwe regelgeving komt, dat het moeilijk is om alles opnieuw aan te passen. Bovendien zijn die e-fuels misschien toch niet zo klimaatvriendelijk en belet niets auto’s met verbrandingsmotoren die na 2035 verkocht worden om ‘gewone’ fossiele brandstoffen te tanken, die op dat moment gewoon beschikbaar blijven voor bestaande auto’s. Hoe het nu verder moet, komen we volgende week te weten.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...