Polestar 3: eerste kennismaking met de elektrische SUV

Polestar nodigde ons onlangs uit om zijn toekomstige gamma te (her)ontdekken, inclusief de elektrische SUV '3'. Laten we hem samen eens van naderbij bekijken.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 18 oktober 2023
  • Divers

De Polestar 3 heeft een zeer dynamische en uitgestrekte look met zijn lengte van 4,9 m en zijn hoogte van 1,61 m. Maar ondanks die strakke lijnen blijft het interieur best ruim op elk vlak dankzij zijn wielbasis van 2,99 m. Helaas is er maximaal plek voor 5 personen, in tegenstelling tot zijn evenknie van bij Volvo. En we we zien direct waarom aan zijn koffer. Hoewel die in de lengte best groot is, is hij niet erg hoog en heeft hij een hoge laaddrempel. Het volume bedraagt 507 liter van de bodem tot aan het dak, maar slechts 394 liter tot aan de rugleuning van de achterbank. Gelukkig zit er nog een extra ruimte van 90 liter onder de dubbele bodem van de koffer, terwijl de 'motorkap' open kan voor nog een derde ruimte van 32 liter. Maar je zal dus misschien een spelletje Tetris moeten spelen om alle bagage mee te kunnen nemen op vakantie.



Typisch Polestar-sfeertje

Aan boord is het interieur mooi afgewerkt met kwaliteitsvolle materialen, die vooral duurzaam moesten zijn! Er heerst een typisch Polestar-sfeertje aan boord. En dat heeft de 3 niet enkel te danken aan zijn materialen, maar ook aan de alomtegenwoordige displays. Er is geen enkele knop meer aanwezig, op de draaiknop voor het geluid na. Je bedient de hele wagen via een centraal en verticaal aanraakscherm van 14,5 inch dat op software van Android Automotive en hardware van Qualcomm en Nvidia draait. Het resultaat is een reactiesnelheid die kan meedingen met de snelste smartphones. En dat is nog niet alles, want dit centrale scherm wordt bijgestaan door een kleiner schermpje van 9 inch dat de tellers vervangt, met ook nog een head-up display voor de bestuurder.



Tot 380 kW (517 pk) en 610 km autonomie 

In de bodem van de Polestar 3 zit een batterij van 111 kWh. Die voedt twee elektromotoren die in totaal 360 kW (489 pk) en 840 Nm ontwikkelen, om in 5 seconden van 0 naar 100 km/u te kunnen sprinten met een maximaal rijbereik van 610 km en zelfs een maximaal sleepvermogen van 2,2 ton. Niet slecht voor een SUV die op zich ook al meer dan 2,5 ton weegt. Maar het kan nog beter, want net als zijn kleine broertje (de Polestar 2) kan je de Polestar 3 uitrusten met een optioneel Performance Pack, waarmee hij 380 kW (517 pk) en 910 Nm levert om in amper 4,7 seconden van 0 tot 100 km/u te accelereren! Daarmee zakt het rijbereik wel tot 560 km. Dankzij een laadsnelheid van 250 kW is het mogelijk om in een halfuur de batterij weer op te laden om van zijn sportieve prestaties te kunnen genieten, of om de batterij als stroombron te gebruiken dankzij zijn bidirectionele laadfunctie. Aan jou de keuze.



Vanaf 2024 voor minstens €88.600

In België begint de prijs van de Polestar 3 vanaf 88.600 euro, of 95.200 euro als je voor het Performance Pack kiest. Helaas is het nog even wachten op de eerste exemplaren... Bij zijn lancering kondigde Polestar nog aan dat de leveringen eind dit jaar zouden beginnen, maar door productieproblemen heeft de constructeur die deadline moeten uitstellen tot 2024. Nog even geduld voor je deze elektrische SUV op onze wegen kan spotten, dus.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Polestar? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Polestar-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km