Testen

Test: Polestar 2 BST Edition 270, voor het circuit

De Polestar 2 BST Edition 270 heeft dezelfde 350 kW (476 pk) als de huidige Performance-versie, maar het chassis is speciaal aangepast voor circuitgebruik. En echt alleen voor het circuit!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 17 juli 2023
  • Polestar
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 1,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Enorm dynamisch
  • Beperkt verbruik
  • Verzorgde en knappe afwerking
  • Exclusief
  • Beenharde ophanging
  • (Bijna) niet meer verkrijgbaar
  • Duur voor een Polestar 2

De Polestar 2 is geen onbekende voor ons. De Chinees-Zweedse EV werd dan ook reeds in 2019 voorgesteld en kreeg dit jaar ook al een eerste facelift. Een facelift waar deze BST Edition 270 helaas nog niet van profiteert, maar zijn uiterlijk verschilt nog steeds weinig tot niet van zijn minder exclusieve en sportieve tegenhangers. Met een lengte van 4,6 m, een breedte van 1,86 m en een hoogte van 1,45 m is deze speciale reeks 25 mm verlaagd dankzij zijn specifieke ophanging. Zijn voorbumper, zijn zijschorten en zijn volledige achterbumper zijn ook meegespoten in koetswerkkleur. De matzwarte middenstreep is dan weer optioneel.

Polestar 2 BST Edition 270: gelijkaardige look

Terwijl de veranderingen aan de buitenzijde miniem zijn, zijn ze zelfs onbestaande aan boord! Daar vind je dezelfde zachte, duurzame en kwaliteitsvolle materialen terug als in de andere Polestars 2. De tellers zijn steeds digitaal en 12,3 inch groot, met een sober en helder afleesbaar ontwerp. Het centrale aanraakscherm van 11,2 inch heeft nog steeds Android Automotive als besturingssysteem. Net als bij zowat de helft van de smartphones ter wereld, is de Amerikaanse software vrij gemakkelijk in gebruik. En vind je niet wat je zoekt met je vingers, dan kan je het ook luidop vragen aan de Google Assistant. Als kers op de taart moet je je smartphone ook niet meer verbinden om te genieten van Google Maps, Waze, Spotify of elke andere app die je via Android Auto of Apple CarPlay zou gebruiken. Die laatste functionaliteit is sinds 2022 echter wel te vinden aan boord voor gebruikers van een smartphone met een appeltje aan de achterzijde, ook draadloos.



Qua laadvolume heeft de Polestar 2 41 liter onder de 'motorkap' zitten en 405 tot 1.095 liter achterin. Zijn wielbasis van 2,74 m geeft hem een mooie beenruimte achterin, maar enorm is het ook niet. Door zijn hoge schouderlijn zijn de zijruiten ook nogal klein, en ondanks het grote panoramadak dat de Poolster weerspiegelt, is het ruimtegevoel achterin nogal nauw.



350 kW (476 pk) en 680 Nm met een batterij van 78 kWh

De BST Edition 270 is zonder twijfel de meest sportieve Polestar 2 die je kan krijgen. En toch heeft hij dezelfde elektromotoren met in totaal 350 kW (476 pk) en 680 Nm, net als de huidige Performance-versie. Daarmee haalt hij wel een topsnelheid van 205 km/u en vooral een sprinttijd van 0-100 km/u in 4,4 seconden! De BST Edition 270 heeft echter nog de 'oude' batterij van 78 kWh, maar Polestar werkt voortdurend aan de efficiëntie via over-the-air updates. 

Het resultaat: tijdens onze testperiode haalden we een gemiddelde van 22 kWh/100 km, terwijl we zijn supersportieve prestaties volop hebben benut. Lieten we het gaspedaal wat meer met rust, dan zakten we zelfs naar een gemiddelde van 16,5 kWh/100 km. In dat geval zou de Polestar 2 een rijbereik halen van 475 km. Niet slecht, zeker niet als je kijkt naar zijn prestatieniveau.

Efficiënte circuitauto!

Deze Polestar 2 BST Edition 270 is duivels efficiënt! Dankzij zijn herwerkte chassis weet hij dan ook zijn vermogen opmerkelijk goed naar de grond te brengen. Daar draagt onder meer de 20% stijvere ophanging aan bij, die speciaal werd afgesteld door Öhlins met ook nog een aluminium veerpootbrug. Het geheel rust op specifieke Pirelli P Zero's die plakken op het asfalt. Onder- of overstuur staan niet in zijn woordenboek, het is alsof hij op rails staat! De besturing is precies en heeft ook een perfecte weerstand. En ook de remmen bijten hard, dankzij de imposante remklauwen van Brembo met 4 zuigers. De Polestar 2 blijft steeds stabiel, of je nu hard optrekt, afremt of door de bocht gaat. Het is dus geen wonder dat hij het liefst op het circuit vertoeft! Daarbuiten is het een ander verhaal...



Gewapend beton

Om zelfs het kleinste beetje koetswerkrol van zijn 2,1 ton te elimineren, lijkt de Polestar 2 BST Edition zelfs helemaal niet gedempt te zijn. Zijn ophanging is zo hard als gewapend beton! Het is zeker mogelijk om de compressie en rebound wat zachter af te stellen, maar vanuit de fabriek is hij simpelweg te hard voor op de openbare weg. Oncomfortabel zou zelfs een compliment zijn... We moeten wel toegeven dat de geluidisolatie goed voor elkaar is, en ook het eenpedaalrijden gaat vlekkeloos.

Hoeveel kost de Polestar 2 BST Edition 270?

Zoals zijn naam al aangeeft, is deze versie van de Polestar 2 beperkt tot slechts 270 exemplaren. En jammer genoeg zijn ze allemaal al uitverkocht, ondanks de prijs van 78.900 euro plus nog eens 1.000 euro voor de matzwarte streep van ons testexemplaar. Maar we hebben een donkerbruin vermoeden dat er nog een handvol exemplaren te vinden is bij de Belgische dealers van het merk. En is dat niet het geval, dan heeft de constructeur onlangs ook nog een tweede BST Edition 230 aangekondigd met dezelfde specificaties, maar dan met de nieuwe grille van de facelift. Daar zijn er nog enkele exemplaren van beschikbaar, voor een minimumprijs van 83.900 euro.

Ons verdict

De BST Edition 270 is veruit de meest sportieve Polestar 2. Niet dankzij zijn 350 kW (476 pk), maar wel dankzij zijn voor het circuit afgestelde chassis, dat ook enkel op het circuit tot zijn recht komt. De ophanging is dan ook zo hard als beton en weet geen enkele imperfectie op te vangen op de openbare weg. Maar het is nog steeds een Polestar 2, die zich vingervlug (of met een simpele zin) laat bedienen dankzij Google en met een sobere maar stijlvolle look. Hij is ook zuiniger dan ooit dankzij updates van Polestar die het rijbereik hebben vergroot. Een goede EV, dus. Maar rij je niet op het circuit, dan kies je beter voor een klassieke Polestar 2 die net zo overtuigend is, maar ook op een kasseiweg tot zijn recht komt.

Met dank aan Chez Bobbi voor de locatie.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Polestar? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Polestar-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km