Range Rover Sport SV: de 7 punten die er een formidabele SUV van maken

Met de SV-badge weet je dat je uitzonderlijke prestaties mag verwachten...

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 31 mei 2023
  • Lancering

Laten we met de deur in huis vallen: deze SV is de meest krachtige en dynamische Range Rover Sport ooit van de Britse constructeur. Het is meer dan zomaar een opgevoerde versie van de sportievere Range Rover, het is een model op zich geworden. Waarom? Omdat hij een eigen uitrusting en technologie toebedeeld krijgt. Midden mei nodigde Land Rover ons uit voor een preview van deze extreme machine. De gelegenheid om 7 kenmerken uit te lichten, die er een buitengewone wagen van maken.

1. Een drukgevoede V8 van 635 pk 

De nieuwe Range Rover Sport SV krijgt een superkrachtige motor, meer specifiek een turbogeladen 4,4 liter-V8 die 635 pk en een koppel van 750 Nm opwekt. Een sportief hart dat hem toelaat om de 0 tot 100 km/u te verslaan in amper 3,8 seconden, om vervolgens met gemak de 290 km/u te halen! Krankzinnige prestaties voor zo’n zware wagen.

2. Op dieet 

Vergeleken met de gewone Range Rover Sport, is deze SV-versie erin geslaagd om 76 kilo af te vallen. Een afvalkuur die hij vooral te danken heeft aan zijn velgen uit koolstofvezel van 23 inch groot (een primeur op een productiewagen) en aan koolstofkeramische remmen, ontwikkeld in samenwerking met de Italiaanse specialist Brembo. Ook de motorkap is uit carbon vervaardigd, terwijl de carrosserie verschillende aerodynamische verbeteringen heeft gekregen.

3. Een revolutionaire ophanging 

De Range Rover Sport SV krijgt een nooit geziene combinatie van onderling verbonden hydraulische dempers en in hoogte verstelbare luchtveren. Dit revolutionaire semi-actieve systeem, waardoor het model zonder traditionele antirolstangen kan, helpt koetswerkbewegingen te elimineren voor een bijna volledig vlakke carrosserie in de bochten en tijdens heftige acceleraties. Dat vergroot de grip en garandeert tegelijkertijd een hoog comfortniveau.

4. Michelin of niets! 

Voor deze uitzonderlijke SUV heeft Jamal Hameedi, die de SV-afdeling van de Britse constructeur leidt, gekozen voor Michelin. Een logische keuze voor hem, aangezien “Michelin de beste banden ter wereld maakt”. Voor de eerste keer op een Range Rover krijgen de twee assen verschillende bandenmaten opgemeten: 285 mm breed aan de voorkant en 305 mm achteraan. Het gaat om vierseizoensbanden (Michelin Pilot Sport All Season 4) die een zijdelingse kracht van 1,1 G kunnen weerstaan! Ongezien voor dit soort banden.

5. Acht zuigers 

Wat de remmen betreft, maakt de Range Rover Sport SV gebruik van Brembo Octyma-remklauwen met acht zuigers, speciaal ontwikkeld voor het model. Het zijn de grootste remmen die ooit op een Range Rover zijn gemonteerd. Ze hebben kruisvormige zuigers die voor een maximale remkracht moeten zorgen. Deze remklauwen kunnen ook in verschillende exclusieve kleuren worden gespoten, zoals geel, rood, zwart of carbonbrons.

6. SV-modus zet alle kranen open 

Om het sportieve rijgedrag van het model nog een beetje te versterken, kan je op de SV Mode-knop duwen onderaan het stuurwiel. De SV Mode is nog een tandje heftiger dan de Dynamic-modus in de klassieke Range Rover Sport, met een geoptimaliseerde stuurbekrachtiging die op scherp wordt gesteld, net als de 8-trapsautomaat, de gasrespons, het uitlaatgeluid en de ophanging, die de koets nog eens 15 mm lager zet. Het is dus de stand die je moet kiezen voor een maximum aan dynamiek en efficiëntie.

7. Revolutionair geluidssysteem 

De Range Rover Sport SV wilt niet alleen de beste zijn qua prestaties, hij onderscheidt zich ook met een hoogwaardig geluidssysteem dat een unieke ervaring moet bieden op de markt. Want ook liefhebbers van sportwagens kunnen hardcore audiofielen zijn! En waar de concurrentie zich wilt onderscheiden met steeds meer luidsprekers, heeft Land Rover ervoor gekozen de handen ineen te slaan met een startup die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van tactiele audiosystemen: het Californische Subpac.

Concreet bestaat het systeem uit een innovatieve stoel met in de hoofdsteun geïntegreerde transducers, gecombineerd met optimalisatiesoftware op basis van artificiële intelligentie. De stoel krijgt de naam ‘Body and Soul’ en kan dankzij een analyse van de muziek die door de luidsprekers komt, vibraties genereren die worden doorgegeven aan de rug van de inzittenden vooraan. Waarmee je dus echt de muziek beleeft zonder daarbij het volume te moeten opvoeren tot asociale hoogten. We kregen de kans om deze nieuwe technologie in de Range Rover Sport SV in avant-première te ontdekken, en het resultaat is simpelweg verbluffend.

Met al deze kwaliteiten wilt de nieuwe Range Rover Sport SV de uitdaging aangaan met de meest performante SUV’s op de markt, zoals de Lamborghini Urus, de Ferrari Purosangue en de BMW X5 M (die dezelfde motor onder de kap heeft). Met dat verschil dat deze supersportieveling nog steeds een Land Rover is, en dus in staat moet zijn om onmogelijk terrein te overwinnen om je naar je bestemming te brengen. Kortom, een uitzonderlijke 4x4 die voor de royale som van €210.910 de jouwe kan zijn! (Range Rover Sport SV Edition One)

Het laatste autonieuws op de voet volgen? 

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: JLR.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km