Officieel: Purosangue, de Ferrari voor elke dag

Minder extreem dan een SF90, sneller dan een Roma en makkelijker in gebruik dan een 812, de Purosangue is de supercar van Ferrari om alles mee te doen!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 13 september 2022
  • Lancering
  • 8.477 weergaven

Na verschillende plaagstootjes onthult Ferrari eindelijk zijn allereerste vierdeurs model: de Purosangue. Niet één keer noemt het merk met het steigerende paard het een SUV, laat staan een crossover! Zijn bodemvrijheid van slechts 185 mm maakt er dan ook geen offroader van. Het is eerder de supercar voor het dagelijkse leven, waarmee je op vakantie kan gaan. Met een lengte van 4,97 m, een breedte van 2,03 m, een hoogte van 1,59 m en een wielbasis van 3,02 m is er aan ruimte binnenin geen gebrek!



Een grote bagageruimte en tegenovergesteld openende deuren! 

De bagageruimte van 473 liter is één van de grootste die Ferrari ooit kon bieden. En hij kan indien nodig verder vergroot worden door de tweede zetelrij neer te klappen. Om bij de 4 afzonderlijke kuipzeteltjes te komen, moet je eerst de achterdeuren openen, die zich met een druk op de knop laten vergrendelen en ontgrendelen. Wauw! Maar vergis je niet, de beste plaatsen zijn nog steeds vooraan...



Ieder zijn scherm

De bestuurder zit in een cockpit die duidelijk geïnspireerd is op die van de SF90 Stradale. In het midden van het dashboard zit geen scherm, maar een knop die omhoog komt om de verschillende comfortfuncties te bedienen. Hetzelfde roterende apparaat zit ook verborgen tussen de achterste zetels. Het gebruikelijke centrale scherm krijgt een plaatsje voor de neus van de passagier en meet 10,2 duim.

Prestaties op Ferrari-niveau! 

De imposante motorkap verbergt een centraal voorin geplaatste atmosferische 6,5-liter V12. Die ontwikkelt 725 pk en 716 Nm koppel, waarvan 80% al beschikbaar is bij 2.100 t/min! De 8-versnellingsbak met dubbele koppeling zit achterin verborgen. Samen sturen ze dit vermogen naar de vier wielen, dankzij het complexe systeem dat we voor het eerst in de FF konden ontdekken. Het geheel wordt ook gekoppeld aan de vierwielsturing van de 812 Competizione. Met andere woorden: het ontbreekt de Purosangue niet aan wendbaarheid ondanks zijn 2.033 kg! De prestaties dan: dit raspaard tikt vanuit stilstand de 100 km/u aan in 3,3 seconden en houdt er pas mee op aan 310 km/u!

Revolutionaire technologie

Maar volgens de autobouwer zit de technologie die deze Purosangue mogelijk maakte, niet onder de motorkap verborgen. Het is zijn elektromechanische vering. Die past de stijfheid van elke hoek van de auto afzonderlijk aan, sneller dan een magnetisch of luchtsysteem. De Purosangue kan zelfs zonder anti-rolstangen!



Exclusiviteit heeft zijn prijs... 

Om de exclusiviteit die het merk dierbaar is te behouden, zal deze Purosangue niet meer dan 20% van de jaarlijkse productie van het Ferrari uitmaken. Deze exclusiviteit vertaalt zich ook in een startprijs in Italië van € 390.000! Dit houdt de kopers echter niet tegen, want de orderboeken zijn al vol! De eerste gelukkige klanten zouden hun exemplaar in het voorjaar van 2023 moeten ontvangen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Ferrari.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Mazda MX-5 rijdt al op duurzame brandstof!

De Mazda MX-5 rijdt al op duurzame brandstof!

Een exemplaar dat volledig standaard is, maar getankt met SUSTAIN 100 Percent, doorkruiste Engeland en deed daarbij 4 circuits aan. En het resultaat is veelbelovend!

Video: een Subaru met 862 pk voor een waanzinnige Gymkhana!

Video: een Subaru met 862 pk voor een waanzinnige Gymkhana!

Voor de tweede keer is het niet Ken Block, maar wel Travis Pastrana die uit de bol gaat tijdens deze Gymkhana!

Volkswagen werkt aan MEB+ met meer dan 700 km rijbereik

Volkswagen werkt aan MEB+ met meer dan 700 km rijbereik

De evolutie van het elektrische platform van de groep moet verder ook meer technologie en een hogere laadcapaciteit brengen, en leiden tot 10 nieuwe modellen tegen 2026.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
21.250 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km