Alfa Romeo
Alfa Romeo maakt zich op voor de lancering van een nieuwe, compacte SUV die de verkoopcijfers van het Italiaanse merk verder de hoogte in moet stuwen. Maar wat weten we al over deze Brennero?
Minder extreem dan een SF90, sneller dan een Roma en makkelijker in gebruik dan een 812, de Purosangue is de supercar van Ferrari om alles mee te doen!
Na verschillende plaagstootjes onthult Ferrari eindelijk zijn allereerste vierdeurs model: de Purosangue. Niet één keer noemt het merk met het steigerende paard het een SUV, laat staan een crossover! Zijn bodemvrijheid van slechts 185 mm maakt er dan ook geen offroader van. Het is eerder de supercar voor het dagelijkse leven, waarmee je op vakantie kan gaan. Met een lengte van 4,97 m, een breedte van 2,03 m, een hoogte van 1,59 m en een wielbasis van 3,02 m is er aan ruimte binnenin geen gebrek!
![]() | ![]() |
De bagageruimte van 473 liter is één van de grootste die Ferrari ooit kon bieden. En hij kan indien nodig verder vergroot worden door de tweede zetelrij neer te klappen. Om bij de 4 afzonderlijke kuipzeteltjes te komen, moet je eerst de achterdeuren openen, die zich met een druk op de knop laten vergrendelen en ontgrendelen. Wauw! Maar vergis je niet, de beste plaatsen zijn nog steeds vooraan...
![]() ![]() | ![]() |
De bestuurder zit in een cockpit die duidelijk geïnspireerd is op die van de SF90 Stradale. In het midden van het dashboard zit geen scherm, maar een knop die omhoog komt om de verschillende comfortfuncties te bedienen. Hetzelfde roterende apparaat zit ook verborgen tussen de achterste zetels. Het gebruikelijke centrale scherm krijgt een plaatsje voor de neus van de passagier en meet 10,2 duim.
De imposante motorkap verbergt een centraal voorin geplaatste atmosferische 6,5-liter V12. Die ontwikkelt 725 pk en 716 Nm koppel, waarvan 80% al beschikbaar is bij 2.100 t/min! De 8-versnellingsbak met dubbele koppeling zit achterin verborgen. Samen sturen ze dit vermogen naar de vier wielen, dankzij het complexe systeem dat we voor het eerst in de FF konden ontdekken. Het geheel wordt ook gekoppeld aan de vierwielsturing van de 812 Competizione. Met andere woorden: het ontbreekt de Purosangue niet aan wendbaarheid ondanks zijn 2.033 kg! De prestaties dan: dit raspaard tikt vanuit stilstand de 100 km/u aan in 3,3 seconden en houdt er pas mee op aan 310 km/u!
Maar volgens de autobouwer zit de technologie die deze Purosangue mogelijk maakte, niet onder de motorkap verborgen. Het is zijn elektromechanische vering. Die past de stijfheid van elke hoek van de auto afzonderlijk aan, sneller dan een magnetisch of luchtsysteem. De Purosangue kan zelfs zonder anti-rolstangen!
![]() | ![]() ![]() |
Om de exclusiviteit die het merk dierbaar is te behouden, zal deze Purosangue niet meer dan 20% van de jaarlijkse productie van het Ferrari uitmaken. Deze exclusiviteit vertaalt zich ook in een startprijs in Italië van € 390.000! Dit houdt de kopers echter niet tegen, want de orderboeken zijn al vol! De eerste gelukkige klanten zouden hun exemplaar in het voorjaar van 2023 moeten ontvangen.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Alfa Romeo maakt zich op voor de lancering van een nieuwe, compacte SUV die de verkoopcijfers van het Italiaanse merk verder de hoogte in moet stuwen. Maar wat weten we al over deze Brennero?
De nieuwe elektrische Mini Cooper SE kan je voortaan ook uitrusten met een John Cooper Works-pakket. Dat doet het stadswagentje een pak sportiever ogen, maar écht sneller wordt hij niet.
De vierde generatie Suzuki Swift is officieel voorgesteld voor Europa. Het model is vooral een evolutie wat de techniek betreft, maar qua design zijn er wel grote verschillen op te merken. Al is het vrolijke van vroeger er wel een beetje uit...
Een bijzondere SUV die lijkt op een BMW werd onlangs gespot door onze spionagefotografen in de omgeving van München. Wordt dit de toekomstige iX3?