Renault Scénic E-Tech, de elektrische gezinswagen

Na de Mégane is het aan de Scénic om zichzelf opnieuw uit te vinden!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 04 september 2023
  • Lancering

De Scénic werd voor het eerst geboren in 1996 en nadert langzaam maar zeker zijn dertigste verjaardag. En toch heeft hij nog nooit eerder in zijn carrière zo'n omwenteling ondergaan. De populaire gezinswagen krijgt namelijk een nieuwe generatie, en het is duidelijk dat men vanaf een leeg blad is vertrokken. Te beginnen met het feit dat het model enkel als volledig elektrische wagen op de markt komt. Een keuze die Renault ertoe heeft aangezet zijn bestseller uit het C-segment opnieuw uit te vinden, met behoud van zijn DNA als gezins- en reisauto.

Duurzaam in hart en nieren

Zoals het hoort in de 21e eeuw, heeft de nieuwe Scénic respect voor het milieu, of het nu om zijn ontwerp, zijn productie, zijn gebruik of zelfs het einde van zijn levensduur gaat. Het model wordt geproduceerd in Frankrijk, net als zijn aandrijflijn, en maakt gebruik van tot 24% gerecycleerde materialen, terwijl 90% van zijn massa recycleerbaar is, inclusief de batterij! Renault wijst er ook op dat tijdens het stansen (waarbij de panelen hun vorm krijgen) de snijresten worden teruggestuurd naar de leverancier, die ze opnieuw in zijn productiecyclus opneemt. Daarna gaan ze terug naar de fabriek om er nieuwe onderdelen uit te maken. Tenslotte is het voorgoed gedaan met leer ten voordele van een gekorrelde stof (op het stuur) en gerecycleerde vezels (op de zetels).

Bijdetijds ontwerp

Met de Scénic wou Renault een nieuwe vorm geven aan de gezinswagen. Sommige elementen zijn dan ook geleend van SUV's, terwijl zijn hoge schouderlijn en zijn vloeiende lijnen doen denken aan een berline. Gilles Vidal en zijn team hebben een geslaagd compromis weten neer te zetten op papier, met een moderne en dynamische look die een breed publiek zou moeten aanspreken, terwijl het model toch trouw blijft aan de designtaal die we eerder al konden ontdekken op de Mégane, Clio, Rafale en de Austral. Het design is natuurlijk ook geoptimaliseerd voor een zo gunstig mogelijke stroomlijn, inclusief de grote velgen die voorzien zijn van opzetstukken om zo weinig mogelijk lucht door te laten.

Deze Franse gezinswagen meet 4,47 m lang, 1,86 m breed en 1,57 m hoog. Met zijn vlakke vloer en zijn verlengde wielbasis biedt de nieuwe Scénic veel binnenruimte en comfort, volgens Renault zelfs bij de beste van zijn segment.

Reiswagen

De nieuwe Scénic is gebaseerd op het modulaire CMF-EV-platform en is ontworpen om rijplezier te combineren met een maximale wendbaarheid en comfort, net als bij een berline. Het model maakt gebruik van vier niveaus van regeneratief remmen, waaruit de bestuurder kan kiezen via twee flippers aan het stuur, van niveua 0 (geen regeneratief remmen, om langer uit te bollen) tot niveau 3 (maximaal regeneratief remmen voor in de stad, rempedaal niet nodig). Elke recuperatie draagt dan ook bij aan de totale actieradius.

Qua motorisaties is de Scénic uitgerust met een elektromotor die je in twee smaakjes kan krijgen: 125 kW (170 pk, 280 Nm) of 160 kW (218 pk, 300 Nm). Die elektromotor is vrij van zeldzame metalen, wat ook de milieu-impact van het model beperkt. Er worden twee batterijen aangeboden: 60 kWh en 87 kWh, met een geschat rijbereik van respectievelijk 420 km en 620 km (de WLTP-homologatie wordt nog uitgevoerd). Renault heeft het eigenaars zo gemakkelijk mogelijk proberen maken qua opladen, met de mogelijkheid om via een DC-snellader, een AC-laadpaal of via een gewoon stopcontact op te laden.

Tenslotte wijst Renault erop dat de batterijdichtheid met 6% is toegenomen ten opzichte van de Mégane E-Tech, wat de Scénic een groter rijbereik geeft. De laadtijden zijn ook verbeterd, waardoor je 2 uur snelwegrijden kan terugwinnen op 30 minuten tijd aan een snellader.

Welzijn voor iedereen

Aan boord van de Scénic is er veel aandacht gegaan naar een aangename reiservaring. Het licht aan boord, de binnenruimte en een warm interieurdesign maken van dit model een uitstekende reisgenoot. Er zijn ook een aantal innovaties te vinden aan boord, waaronder een glazen panoramadak dat in segmenten kan worden verduisterd, een armsteun met beweegbare armen die naar elke passagier achterin kunnen worden gedraaid en waarop je een tablet of smartphone kan plaatsen, of lindehout op het dashboard en de deurpanelen dat voor een warme sfeer zorgt.

De nieuwste generatie van het OpenR Link-multimediasysteem (gebaseerd op Android Automotive 12) is natuurlijk ook van de partij, met meer dan 50 beschikbare applicaties via Google Play. Het OpenR Link-systeem laat zich bedienen via de centrale tablet of via stemherkenning, en is ook compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, met kabel of draadloos. We konden het systeem eerder al 10 dagen testen aan boord van de nieuwe Austral. In het geval van de Mégane en Scénic E-Tech, heeft het systeem ook een geoptimaliseerde routeplanning voor EV's, het resultaat van een samenwerking tussen Google en de ingenieurs van Renault.

Wat de veiligheid betreft, is de nieuwe Scénic uitgerust met meer dan 30 rijhulpsystemen en diversie functies. Dat omvat onder meer de Safety Coach, die de bestuurder helpt om zich bewust te zijn van zijn rijgedrag en zijn gewoonten en hem gepersonaliseerd advies geeft, ook qua gebruik van de beschikbare veiligheidssystemen, om hem een veiligere chauffeur te maken.

We konden het al ervaren toen we de Mégane E-Tech testten: Renault is bezig aan een opmars en wil een voortrekker worden onder de volgende generatie autoconstructeurs, door elektrische mobiliteit, slimme en intuïtieve technologie en een duurzamer ontwerp te verenigen. De nieuwe Scénic E-Tech lijkt deze ambitie enkel te bevestigen!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Renault.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km