Testen

Test: Renault Clio 2023, overal op zijn gemak

Renault heeft zijn Clio nog wat verbeterd met een nieuwe look en een geoptimaliseerde hybride aandrijflijn. Wordt hij daarmee nog wat veelzijdiger?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 06 juli 2023
  • Renault
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch chassis
  • Efficiënte hybride motorisatie
  • Zeer veelzijdig
  • Nogal krap achterin
  • Iets te stevige ophanging 

De Renault Clio kreeg onlangs een facelift, en geen kleintje, toch wat zijn uiterlijk betreft. Hoewel hij nog steeds 4,05 m lang, 1,8 m breed en 1,44 m hoog is, heeft het model een volledig nieuw gezicht gekregen die hem een pak moderner doet ogen. Aan de achterkant zijn de evoluties wat subtieler gebleven: een licht hertekende bumper en heldere lichtblokken in plaats van rode exemplaren.

Stadswagen met een beetje extra...

Ook het interieur van de Franse hatchback is niet al te veel veranderd. Je vindt er een digitaal instrumentarium van 7 of 10 inch en een centraal aanraakscherm dat varieert van 7 tot 9,3 inch, afhankelijk van de uitvoering. Het infotainmentsysteem begint een beetje verouderd te worden, maar het is nog steeds gemakkelijk in gebruik. En voor techliefhebbers zijn Android Auto en Apple CarPlay natuurlijk van de partij, zelfs zonder kabel.

De rest van het dashboard bestaat voornamelijk uit zachte plastics, met mooie materialen en over het algemeen ook een goede afwerking, zeker voor een auto van dit formaat. Natuurlijk zijn er harde plastics terug te vinden, maar over het algemeen is alles mooi gebouwd. En Renault brengt de Clio nog wat meer upmarket met tot wel 20 ADAS-veiligheidssystemen, waaronder een 360°-camera en adaptive cruise control met stop & go. Niet slecht voor een stadswagen.

...maar nog steeds compact

Met een wielbasis van 2,58 m en een lengte van amper 4 m kan je geen mirakelen verrichten: de Clio is een kleine auto met een beperkte ruimte achterin. Een gemiddelde volwassene kan wel achter een andere volwassene zitten, maar nu ook weer niet voor een urenlange rit. De koffer van de Franse hatchback is daarentegen wel nog vrij ruim, met een volume van 391 liter met de achterbank rechtop voor de benzineversies, 361 liter voor de diesels en 301 liter voor de hybride.

Benzine, diesel, LPG en zelfs hybride

Inderdaad, de Renault Clio beschikt nog steeds over een enorm breed palet aan motorisaties. Zo zijn er twee benzines van 65 en 90 pk, een diesel van 100 pk en zelfs een LPG/benzinemotor van 100 pk. Een kleine nieuwigheid voor de facelift is te vinden bij de hybride, die zijn vermogen ziet toenemen van 140 naar 145 pk. Een geëlektrificeerde aandrijflijn die trouwens ook erg goed rijdt. Hij maakt zeer vaak gebruik van zijn compacte batterij van 1,2 kWh voor zijn aandrijving, zelfs op de snelweg. Daarmee haalt hij een officieel gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 95 tot 109 g/km, afhankelijk van de uitvoering die je kiest. Na onze test zagen we een gemiddelde van 4,9 l/100 km, en dat terwijl we ons toch hebben geamuseerd achter het stuur...

Rally-DNA

Renault heeft ook gebruik gemaakt van de facelift om de besturing van de Clio nog een beetje te verbeteren. Wat dat oplevert? Een voortrein die scherper is dan ooit, en waarmee je verduiveld gemakkelijk een bocht aansnijdt. De achteras volgt vervolgens zonder verpinken. De koetswerkbewegingen zijn ook zeer goed onder controle. Daarmee is het moeilijk om te weerstaan aan de zin om het autootje van bocht naar bocht te gooien, met telkens een beetje meer snelheid. Vergeet niet dat Renault ook een rallyversie heeft gemaakt van de Clio, en we begrijpen goed waarom! Alleen jammer dat de bijzondere automatische versnellingsbak (waarover je hier meer kan lezen) van de hybride motorisatie een beetje traag reageert.

Enorm veelzijdig

Wat hij mist aan dynamiek, maakt de transmissie gelukkig goed met zachte schakelmomenten en vooral een goede B-modus voor regeneratief remmen. Als je goed anticipeert met deze modus ingeschakeld, is het bijna mogelijk om met één pedaal te rijden, wat vooral in de stad aangenaam is. Om volledig tot stilstand te komen, moet je echter nog steeds het rempedaal indrukken. De overgang van elektrisch naar de verbrandingsmotor merk je enkel met een gespitst oor, of als je het gaspedaal vloert. De Clio heeft dan ook een goed geïsoleerd interieur. Op de snelweg is het zeker geen straf om de kilometers aaneen te rijgen. De enige smet op dit blazoen is een ietwat stevige ophanging. Maar de Clio is op zijn gemak in alle omstandigheden, en dat nog iets meer als hybride. Zoals Renault het al zei bij de lancering van de eerste generatie: hij heeft alles van een grote auto... behalve zijn prijs!

Hoeveel kost de Renault Clio facelift?

Renault heeft nog geen prijzen bekendgemaakt van de Clio 5 facelift, die worden op 19 juli gepubliceerd. Maar ter referentie had de Franse hatchback voor de facelift een vanafprijs van 19.100 euro op benzine en 26.250 euro als hybride. Maar dat is zonder de instapmotor van 65 pk, en de hybride kan je na de facelift ook krijgen in een lager uitrustingsniveau. De instapprijzen zouden dus nog een stukje moeten dalen.

Ons verdict

De kleine Clio gedraagt zich meer dan ooit als een grote. Hij is op zijn gemak in de stad en op de snelweg, terwijl je je er kostelijk mee kan amuseren op bochtige wegen. Alleen jammer dat zijn ophanging iets te stevig is en dat er niet erg veel plek is op de achterbank. Het levert een stadsauto op met een knappe look en een goede afwerking, maar vooral met een geweldige veelzijdigheid voor een auto van het B-segment, zeker als hybride. Een geëlektrificeerde aandrijflijn die de Clio nog dat beetje aantrekkelijker maakt.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Renault? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Renault-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km