BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
DS is ook van plan een grote elektrische SUV-coupé op de markt te brengen. Hier is al een voorsmaakje van de DS 8, het toekomstige vlaggenschip op basis van de Aero Sport Lounge.
Herinner je je nog de Aero Sport Lounge conceptcar die DS meebracht naar het autosalon van Genève in 2020? Onze spionagefotografen hebben net de eerste definitieve interpretatie van het model gespot in het noorden van Zweden. Een model dat het nieuwe elektrische vlaggenschip zou moeten worden van het Franse premiummerk van Stellantis.
Deze toekomstige grote SUV-coupé, die zelfs naar misschien eerder als crossover geklasseerd kan worden op basis van deze eeste beelden, zou als DS 8 door het leven moeten gaan. Het toekomstige model van ongeveer 4,80 m lang zou daarmee tussen de SUV DS 7 (4,59 m) en de grote berline DS 9 (4,93 m) in het gamma van DS geplaatst moeten worden. Stellantis heeft in ieder geval al bevestigd dat het STLA Medium-platform, dat als ruggengraat van dit nieuwe model zal dienen, in staat is om carrosserieën met een lengte tot 4,9 m te ondersteunen.
Deze DS 8 zou dus de technische basis van de Peugeot e-3008 moeten overnemen. Net als die laatste moet het model dus kunnen rekenen op een batterij van 98 kWh in zijn topversie. Daarmee moet het mogelijk worden om een royale actieradius van zo'n 700 km te bieden in de versie met het grootste rijbereik. Om zijn premiumstatus te bevestigen, en om te kunnen concurreren met de Duitse merken, zou deze DS 8 ook de 'Dual Motor'-versie van zijn neef uit Sochaux moeten krijgen, met daarmee vierwielaandrijving en een vermogen van minstens 240 kW/320 pk.
De productieversie van deze DS 8 zou nog voor eind 2024 voorgesteld worden, met een commerciële lancering ergens begin 2025. De DS 8, of DS Aero Sport, wordt geproduceerd in de Italiaanse fabriek van Stellantis, in Melfi.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!