Scoop: Suzuki Swift, een nieuwe generatie voor de ‘Japanse Mini’

Deze nieuwe look voor de populaire Suzuki Swift zou in 2023 te zien moeten zijn zonder camouflage.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 augustus 2022
  • Toekomst

De eind 2016 voorgestelde huidige generatie van de Suzuki Swift was voorzien van een nieuw, bijzonder licht en compact platform dat hij deelt met zijn broertje, de Baleno. Deze technische basis, die de naam Heartect draagt, moet opnieuw dienen als ruggengraat voor de volgende generatie van de Swift, hier te zien tijdens een testsessie in Spanje.

In de praktijk wordt verwacht dat de nieuwe Swift dezelfde proporties zal krijgen als de huidige generatie. De koetswerkpanelen, hier nog zwaar gecamoufleerd, veranderen enigszins om de nieuwe Swift, die bij Suzuki intern 'YED' gedoopt werd, te onderscheiden van zijn voorganger.

De koplampen, motorkap en grille zijn allemaal nieuw. Net als de huidige generatie zal ook de nieuwe Swift alleen als 5-deurs verkrijgbaar zijn. Op dit ontwikkelingsmodel met het stuur links, dat waarschijnlijk een Japanse specificatie is, zien we ook de aanwezigheid van traditionele deurgrepen aan de achterkant, in tegenstelling tot de verborgen exemplaren van de huidige generatie.





Op mechanisch vlak wordt de drukgevoede mild-hybrid van Suzuki in de toekomstige Swift verwacht. Er zou ook een hybride versie aangeboden kunnen worden, hetzij met Suzuki's zelf ontwikkelde hybridesysteem (zoals op de Vitara en S-Cross), hetzij met een aandrijflijn van Toyota (die in de Yaris Hybrid gebruikt wordt?) zoals nu al het geval is voor de Swace break en de Across SUV.

Suzuki zou deze nieuwe Swift eind 2023 moeten onthullen, voor een marktlancering in 2024.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Suzuki Swift? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Suzuki Swift-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km