Tesla Model S Plaid verplettert Porsche Taycan op de Nürburgring

De Amerikaan was liefst 12 seconden sneller dan de specialist uit Stuttgart.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 10 september 2021
  • Straf

Tesla heeft een op zijn YouTube-kanaal een filmpje geplaatst van zijn nieuwe Model S Plaid die de Nürburgring verslindt in 7:30:909. Die tijd is een forse vernedering voor de Porsche Taycan Turbo S, die afklokte op 7:42. Een verschil van 11 seconden is gigantisch, zelfs op de meer dan 22 kilometer lange Nürburgring. Bovendien laat Tesla heel nadrukkelijk weten dat het om een standaard productie-exemplaar ging, zonder aangepaste remmen, banden of stroomlijnhulpmiddelen. In het filmpje zie je hoe verpletterend hard de Plaid accelereert, maar ook hoe beheerst de grote berline alle soorten bochten rondt, van haarspelden tot lange draaien. Zelfs de hobbelige betonplaten van de Karussel lijken hem niet in het minst te deren. Wat duidelijk wel een hindernis vormt: de auto is vandaag nog elektronisch begrensd op 268 km/u en we zien regelmatig hoe de onstuitbare acceleratie bij die snelheid heel plots ophoudt. Tesla heeft bij de lancering beloofd dat er later een software-update volgt die de top naar 322 km/u brengt. We zijn benieuwd hoeveel effect dat zal hebben op de rondetijd.


Even snel als een 911 Carrera S

Ter vergelijking: de rijd van 7:30:909 plaatst de meer dan twee ton zware luxeberline met 5 zitplaatsen en meer dan 700 liter kofferruimte op hetzelfde niveau als vederlichte sportwagens zoals een Porsche 911 Carrera S (7:30:41). De Lamborghini Huracan LP610-4 is slechts 2 seconden sneller dan de Tesla. Om meer in dezelfde gewichtsklasse te blijven: de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio had 7:32 nodig voor de oefening, maar de Porsche Panamera Turbo was met een tijd van 7:29:81 een seconde sneller. De snelste productiewagen op de Nürburgring is trouwens de Porsche 911 GT2 RS, die afklokte op 6:38:835.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km