Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Amerikaan was liefst 12 seconden sneller dan de specialist uit Stuttgart.
Tesla heeft een op zijn YouTube-kanaal een filmpje geplaatst van zijn nieuwe Model S Plaid die de Nürburgring verslindt in 7:30:909. Die tijd is een forse vernedering voor de Porsche Taycan Turbo S, die afklokte op 7:42. Een verschil van 11 seconden is gigantisch, zelfs op de meer dan 22 kilometer lange Nürburgring. Bovendien laat Tesla heel nadrukkelijk weten dat het om een standaard productie-exemplaar ging, zonder aangepaste remmen, banden of stroomlijnhulpmiddelen. In het filmpje zie je hoe verpletterend hard de Plaid accelereert, maar ook hoe beheerst de grote berline alle soorten bochten rondt, van haarspelden tot lange draaien. Zelfs de hobbelige betonplaten van de Karussel lijken hem niet in het minst te deren. Wat duidelijk wel een hindernis vormt: de auto is vandaag nog elektronisch begrensd op 268 km/u en we zien regelmatig hoe de onstuitbare acceleratie bij die snelheid heel plots ophoudt. Tesla heeft bij de lancering beloofd dat er later een software-update volgt die de top naar 322 km/u brengt. We zijn benieuwd hoeveel effect dat zal hebben op de rondetijd.
Ter vergelijking: de rijd van 7:30:909 plaatst de meer dan twee ton zware luxeberline met 5 zitplaatsen en meer dan 700 liter kofferruimte op hetzelfde niveau als vederlichte sportwagens zoals een Porsche 911 Carrera S (7:30:41). De Lamborghini Huracan LP610-4 is slechts 2 seconden sneller dan de Tesla. Om meer in dezelfde gewichtsklasse te blijven: de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio had 7:32 nodig voor de oefening, maar de Porsche Panamera Turbo was met een tijd van 7:29:81 een seconde sneller. De snelste productiewagen op de Nürburgring is trouwens de Porsche 911 GT2 RS, die afklokte op 6:38:835.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...