Tesla Model S en X: more than meets the eye

De Tesla Model S en X zijn gemoderniseerd. Hoewel je het aan de buitenkant nauwelijks ziet, zijn de wijzigingen onderhuids en in het interieur behoorlijk ingrijpend.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 28 januari 2021
  • Lancering
  • 1.597 weergaven

De Tesla Model S is al op de markt sinds 2012 en de Model X sinds 2015. Ze zijn dus niet meer okselfris. Daarom drong een opfrisbeurt zich op, die wij trouwens eind vorig jaar nog hadden voorspeld. Wie had gehoopt op een volledig nieuw design, is eraan voor de moeite: de voorbumper wordt wat hertekend, achteraan is een nieuwe diffuser gemonteerd en alle chroom is vervangen door matzwarte bekleding, maar dat is het ook. Zelfs de lakkleuren zijn dezelfde gebleven.

Tesla Model S en X: more than meets the eye

Stuur

In het interieur is de make-over echter zeer ingrijpend. Het eerste wat in het oog springt, is dat maffe stuurwiel. Het is vierkant en de velg loopt niet door aan de bovenkant. Er zijn ook geen stuurstengels meer te zien voor de bediening van lichten, ruitenwissers en de versnellingspook. Die functies worden nu allemaal geregeld via aanraakvlakken op het stuurwiel, zoals bij Ferrari, en Tesla zet ook in op doorgedreven automatisering. Als je bijvoorbeeld instapt in een auto die in de garage geparkeerd staat met de neus naar de muur, dan zal de wagen zelfstandig de achteruitversnelling inleggen omdat hij inschat dat je niet meer vooruit wil/kan.

Tesla Model S en X: more than meets the eye

Net zoals de recentere Model 3 en Y is het grote centrale scherm nu in landschapsmodus ingeplant in plaats van in portretstand, maar het is wel nog steeds 17 duim groot. En in tegenstelling tot de kleinere broers hebben de S en de X wel nog steeds een digitaal instrumentenbord (12,3 duim) achter het stuur. Achterin doet een derde scherm zijn intrede (8 duim) waarmee de passagiers op de achterbank naar films kunnen kijken of kunnen gamen. De processorsnelheid is zwaar versterkt tot 10 teraflops, zodat falende infotainmentsystemen nooit meer kunnen voorkomen en zodat je voor- en achterin tegelijk kan gamen tijdens het Superchargen. Over Superchargen gesproken: dat kan voortaan aan 250 kW (vandaag maximaal 150 kW in Europa).

Tesla Model S en X: more than meets the eye

Verder hebben alle plaatsen nog steeds stoelverwarming, maar krijgen de voorstoelen nu ook een ventilatiefunctie (maar nog steeds geen massage). Achterin heb je in de Model S eindelijk recht op een middenarmsteun en beide modellen krijgen een nieuwe geluidsinstallatie met liefst 22 luidsprekers en actieve lawaaionderdrukking om het interieur fluisterstil te maken.

Plaid

Het ‘motorenpalet’ bestaat uit 3 versies voor de Model S en 2 voor de Model X. Ze behouden allebei de Long Range-variant, waarvan het rijbereik piekt op 663 kilometer voor de S en 580 kilometer voor de X. Dankzij twee motoren sprint de Model S Long Range naar 100 km/u in 3,2 seconden, waarmee hij zo snel is als een Porsche Taycan Turbo van 157.000 euro. Prijs van de Tesla? 89.990 euro. De Model X heeft 3,9 seconden nodig voor dezelfde oefening en kost 99.990 euro.

Tesla Model S en X: more than meets the eye

Een serieuze trap hoger komt de Plaid-versie met liefst 1.020 pk uit drie elektromotoren: één in de vooras en twee achteraan (een per wiel). Op die manier is een vectoriële koppelverdeling mogelijk waardoor deze variant bereidwilliger de bocht in zou moeten duiken. De sprint naar de 100 is in 2,1 seconden afgerond en de topsnelheid ligt op 320 km/u. Ter vergelijking: de Taycan Turbo S doet 2,8 seconden over die oefening en haalt ‘slechts’ 260 km/u. Bovendien heeft de Porsche een basisprijs van 191.000 euro, terwijl de Model S Plaid er is voor 119.990 euro. De Model X Plaid is vreemd genoeg even duur als de evenwaardige S. Hij heeft 2,6 seconden nodig voor de standaardsprint. Rijbereik? 628 kilometer voor de S, 547 voor de X.

Plaid+

Tesla Model S en X: more than meets the eye
 Deze versies worden vanaf september geleverd. Tegen het eind van het jaar volgt dan de overtreffende trap: de Plaid+. Die krijgt “meer dan 1.100 pk”, sprint naar 100 km/u in “minder dan 2,1 seconden” en haalt vooral een rijbereik van “meer dan 840 kilometer”. Tesla vraagt voor deze versie 139.990 euro. Een Model X Plaid+ komt er vooralsnog niet. Al die technische tovercijfers maken het natuurlijk des te spijtiger dat het uiterlijk nauwelijks evolueert…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Tesla ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Tesla zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km