Toyota en Lexus gaan voor een elektrificerende toekomst

De Japanse autogroep heeft heel wat nieuwigheden aangekondigd op zijn Kenshiki-presentatie: een toekomstige SUV-coupé, nieuwe brandstofcellen op waterstof, een manuele versnellingsbak voor EV's en nieuwe versies en opties voor de Lexus RZ.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 05 december 2023
  • Toekomst

Toyota heeft tijdens zijn Kenshiki-presentatie naast de toekomstige bZ2X ook nog de Sport Crossover-conceptcar voorgesteld. Deze grote SUV met een aflopende daklijn zagen we voor het eerst op het autosalon van Shanghai in april en zal boven de bZ4X plaatsnemen in het gamma van de 6 toekomstige elektrische wagens van Toyota. De productieversie van het model komt in 2024 op de markt in China, alvorens in 2025 over te steken naar Europa. Misschien wel met de naam bZ5X?



Toyota blijft geloven in waterstof

Maar Toyota richt zich niet enkel op elektrische wagens, of toch niet enkel op batterijen. De constructeur blijft rotsvast geloven in waterstof. Er komt dan ook een nieuwe generatie brandstofcel op waterstof op de markt in 2026. Die zou de autonomie van waterstofauto's verder vergroten en vooral hun productiekost verlagen. Deze brandstofcel zal voor verschillende toepassingen worden ingezet, en dus ook voor personenwagens. Toyota wil ook een Hydrogen Factory oprichten in Europa, die onder meer deze nieuwe generatie brandstofcel moet produceren.

Manuele versnellingsbak voor EV's en nieuwigheden voor de Lexus RZ

Ook Lexus was van de partij op de Kenshiki-meeting. En hoewel het premiummerk geen grote nieuwigheden had om voor te stellen in Brussel, waren er wel enkele aankondigingen. Na overtuigende tests in Japan zet het merk de ontwikkeling voort van zijn manuele versnellingsbak voor elektrische wagens. Een goedkopere variant van de RZ met voorwielaandrijving komt volgend jaar ook naar Europa, net als het fameuze One Motion Grip-stuur dat we al konden testen op de Japanse elektrische SUV.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km