Toyota Crown: Japanse luxe, nu ook op waterstof

Toyota heeft de sedanversie van zijn nieuwe Crown-gamma voorgesteld, een luxeberline die vooral voor comfort gaat, maar ook zijn ecologische voetafdruk verkleint met hybride en waterstofmotorisaties.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 03 november 2023
  • Lancering

In Europa levert Toyota vooral vrij doordeweekse, rationele auto’s die je vooral kiest voor hun praktische eigenschappen en voor hun betrouwbaarheid. Wil je meer luxe, dan kan je kiezen voor Lexus, dat speciaal in het leven is geroepen om de beantwoorden aan de wensen van de meer veeleisende Westerse klant. Maar in Japan zijn de zaken anders, daar bouwt Toyota ook echte luxewagens die zelfs nog verder gaan dan wat Lexus ons aanbiedt – denk maar aan de Century SUV, die kan wedijveren met de Rolls-Royce Cullinan qua luxe. Een stapje lager staat de Crown, die tot voor kort enkel als traditionele berline werd aangeboden, maar waarvan de familie nu is uitgebreid naar 4 verschillende modeltypes, waaronder ook twee crossovers en een SUV.

Ouderwetse luxeberline van 5 meter lang

Toch verliest Toyota zijn meer conservatieve klanten niet uit het oog en stelt het nu de productieversie van de Crown Sedan voor. En dat is een goede, ouderwetse luxeberline geworden, met een lengte van 5,03 meter lang, 1,89 meter breed, 1,47 meter hoog, op een wielbasis van 3 meter. Dat biedt een uitstekende beenruimte voor de passagiers achterin, die ook genieten van zeer comfortabel vormgegeven zetels. 

Het interieur is bekleed in zwart of bruin leer, met een houten sierpaneel dat zich uitstrekt over de hele breedte van het dashboard, tot aan de deurpanelen. De indirecte sfeerverlichting zorgt voor een warmer gevoel aan boord, terwijl je ook twee volwaardige stopcontacten krijgt aan boord (tot 1,5 kW) om je apparaten aan te sluiten. Je kan de Crown Sedan zelfs als stroombron gebruiken voor je huis... als je voor de juiste aandrijflijn kiest.

Hybride of waterstof

De nieuwe (achterwielaangedreven) Toyota Crown Sedan biedt namelijk de keuze tussen de nieuwste generatie van Toyota’s hybride aandrijflijn, met een 2,5 liter-benzinemotor en twee elektromotoren die afgesteld zijn voor een optimale acceleratie bij alle snelheden en een laag toerental op de snelweg. Maar je kan ook kiezen voor een brandstofcel op waterstof (FCEV), waarbij de aandrijflijn van de Toyota Mirai wordt overgenomen. Dat levert een actieradius van ongeveer 820 km op, terwijl tanken maar een drietal minuten duurt. 

Toyota is al lang voorstander van waterstof als alternatief voor batterij-elektrische wagens, maar recent heeft de Japanse constructeur moeten erkennen dat de Mirai niet zo populair is als gehoopt. Misschien dat de meer aantrekkelijke Crown daar verandering in kan brengen. Het model wordt enkel in Japan verkocht en zal daar 7,3 miljoen yen kosten voor de hybride (45.600 euro), of 8,3 miljoen yen voor de FCEV (51.800 euro). De verwachte verkoop? 600 stuks per maand. Leuk dat Toyota ook liefde steekt in modellen die geen kaskraker moeten zijn...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km