Vergeten model: Saab 9-3 Viggen, Zweed zonder complexen

Saab, dat in 2011 op de fles ging, was een merk dat zich met alle mogelijk middelen probeerde te onderscheiden van de rest van de markt. We kennen de brave berlines en breaks van het merk, maar had je al gehoord van deze verrassende sportieveling waarvan slechts 4.500 exemplaren zijn gebouwd?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 augustus 2020
  • Divers

Vergeten model: Saab 9-3 Viggen, Zweed zonder complexen

De 9-3 is het typevoorbeeld van de ernstige gezinsberline. Hij werd in 1998 onthuld als vervanger voor de 900 maar hield wel vast aan zijn algemene stijl. Technisch gezien had hij weinig origineels te bieden aangezien Saab deel uitmaakte van General Motors: het platform kwam van een Opel Vectra, net zoals de dieselmotor. Gelukkig hadden de Zweedse ingenieurs ook hun eigen zegje mogen doen: de benzinemotoren kwamen van hen en ze konden hun eigen afstelling doen voor de ophanging.

Vergeten model: Saab 9-3 Viggen, Zweed zonder complexen

De betrouwbare en geruststellende 9-3 was niet speciaal opwindend. Dat was ongetwijfeld waarom de Scandinavische teams beslisten om een sportievere variant te bedenken, de Viggen. Zijn naam is een eerbetoon aan een straalvliegtuig dat Saab in de jaren ’60 bouwde.

Vergeten model: Saab 9-3 Viggen, Zweed zonder complexen

Met een dergelijke referentie verwacht je logischerwijze verpletterende prestaties, een buitenissige koetswerkkit en een interieur met kuipstoelen. De Viggen stelde niet teleur: zijn 2,3-litermotor ging van een lagedrukturbo naar echte drukvoeging en ontwikkelde 230 pk en meer dan 340 Nm aan koppel.

Vergeten model: Saab 9-3 Viggen, Zweed zonder complexen

De hernemingen waren flitsend, meer dan de acceleraties. In die mate dat de voorwielaandrijving het lastig had om deze krachtsontplooiing te verteren. Bij gebrek aan trekkrachthulp moesten de ingenieurs het koppel beperken in de twee eerste versnellingen, maar op vochtige ondergrond bleef de Viggen een delicaat beestje. Er zijn 4.500 exemplaren van gebouwd, waarvan een groot deel naar de Verenigde Staten ging.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Renault Symbioz : Captur XXL

Renault Symbioz : Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km