Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Een negatief advies van de Raad van State en een politieke impasse lijken de Vlaamse EV-premie in gevaar te brengen. Moeten particulieren vrezen voor hun cadeau van 5.000 euro?
De Vlaamse EV-premie van 5.000 euro, waarover al heel wat inkt is gevloeid en waarover wij ook al een complete gids en een lijst van alle in aanmerking komende modellen hebben gepubliceerd, loopt gevaar. Het was namelijk nog wachten op een positief advies van de Raad van State alvorens het online loket geactiveerd kon worden waar je je aanvraag kan indienen. Maandag kwam dan eindelijk het antwoord van de Raad van State, die een... negatief advies verleende. Wat nu?
Volgens de Raad van State schendt de Vlaamse regering het gelijkheidsbeginsel door een ‘first come, first served’-model te hanteren, waarbij de subsidiepot van 20 miljoen euro wordt uitgedeeld aan wie het eerst zijn aanvraag kan indienen (met een maximum van 4.000 nieuwe wagens of 6.666 tweedehandswagens). Iedereen zou van hetzelfde voordeel moeten kunnen genieten, aldus de Raad van State, en als de Vlaamse overheid hierdoor haar belofte niet nakomt door de premie te verlagen of een aantal mensen uit te sluiten, is dat in strijd met het vertrouwensbeginsel.
De Vlaamse regering moet dus op zoek naar een oplossing. De meest voor de hand liggende uitweg is schuiven met de subsidiepot van 2025 en 2026, of simpelweg meer geld uittrekken om een groter aantal subsidies te kunnen verlenen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zal vrijdag een voorstel doen aan haar regering, maar coalitiepartner N-VA is niet happig om dit zomaar te laten gebeuren. Volgens De Tijd vraagt minister van Energie Zuhal Demir in ruil voor de EV-premie de stopzetting van de groenestroomcertificaten voor zonnepanelen, iets wat Open VLD dan weer weigert te doen.
En zo is de kans reëel dat, als deze politieke impasse niet wordt opgelost, de fameuze Vlaamse EV-premie in het water valt en duizenden particulieren zich bekocht zullen voelen, aangezien heel wat mensen reeds een bestelling hebben geplaatst net omwille van die subsidie van 5.000 euro. En ook de constructeurs hebben er alles aan gedaan om hun prijzen onder de belangrijke grens van 40.000 euro te verlagen. Lukt het de Vlaamse regering niet om een akkoord te treffen, dan zou er weleens een juridisch staartje aan kunnen komen...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.