Zo ziet de toekomst van Opel eruit

De Franse groep PSA heeft zijn toekomststrategie voor Opel uit de doeken gedaan. De kersverse PSA-dochter moet efficiënter gaan werken en wordt het elektrische uithangbord van de Franse groep, met binnenkort onder meer een volledig elektrische Corsa.

  • Bervoets Wim
  • 09 november 2017
  • Sector

Het was Opel-CEO Michael Lohscheller die in de toekomstplannen liet kijken. Eerder liet Lohscheller al weten dat Opel tegen 2020 terug winstgevend moest zijn. Dat hoopt het merk te doen door efficiënter te gaan werken.

Moderniseren

Het aantal platformen bij Opel wordt stevig gereduceerd: de banden met GM worden doorgeknipt en het Duitse merk zal alleen nog PSA-platformen gebruiken tot er in 2024 nog maar twee overblijven. Door de banden met PSA nauw aan te halen en de Opel-fabrieken grondig te moderniseren, zou de winstdrempel fors moeten dalen. “We willen alle fabrieken aan boord houden en gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te vermijden”, zo drukt Lohscheller ongeruste werknemers op het hart.

Elektrisch

“Dankzij de toegang tot PSA-technologie zal Opel een Europese leider worden op vlak van CO2-uitstoot”, gaat Lohscheller verder. “Tegen 2020 zullen we vier geëlektrificeerde modellen op de markt hebben.” De CEO verwijst naar een plug-invariant van de Grandland X-SUV en naar de volgende Corsa, die een volledig elektrische variant zal krijgen. Nog tegen 2020 wil Opel negen nieuwe modellen op de markt hebben en plant het één grote modellancering per jaar. Tegen 2024 moet elk model een milde hybride, plug-inhybride of volledig elektrisch zijn.

Kenniscentrum

Opels onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in het Duitse Rüsselsheim wordt een kenniscentrum voor de hele PSA-groep. “Daar bundelen we onze expertise op vlak van alternatieve brandstoffen, technologie voor zelfrijdende auto’s en allerlei rijhulpsystemen, zodat onze producten kwalitatief en betaalbaar blijven”, besluit Lohscheller.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km