Testen

Audi Q7 3.0 TDI: Zwitsers zakmes

De vorige generatie Q7 liet bij iedereen vooral een beeld achter van een grote, zware en ietwat arrogante wagen. De nieuwe versie moet echter komaf maken met dit patserige beeld. Deze grote jongen ging meteen op dieet en weegt nu 300 kg minder, maar maakt dat van ‘m ook een verfijnde danser?

  • Piette François
  • 04 november 2015
  • Audi
2,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam koppel v6 tdi / automatische versnellingsbak
  • Indrukwekkende technologie (zeker bij het manoeuvreren met aanhangwagen)
  • Interieurruimte/moduleerbaarheid
  • Superieur comfort
  • Wendbaar rijgedrag
  • Basisuitrusting
  • Belastingen (vooral in brussel en wallonië)
  • Prijs met opties
  • Te kille uitstraling
  • Toegang tot de derde rij stoelen
  • Uiteindelijke prijs, opties inbegrepen

In de Verenigde Staten groeide de populariteit van grote SUV’s snel naar zijn hoogtepunt… om er ook te blijven. In Europa ligt dat toch iets anders. Zware en energieverslindende wagens hadden het heel wat moeilijker om de Europese bestuurder te blijven bekoren. En toen sloeg de financiële crisis toe… Maar dat weerhoudt Audi er niet van om vast te blijven houden aan het beproefde Q7-recept. Of zijn de ingrediënten toch gewijzigd?

Een carrière van 10 jaar!
Na een carrière van 10 jaar kreeg de Audi Q7 een grote opknapbeurt en de Duitse ingenieurs hebben grondig én goed werk geleverd. De nieuweling is gebouwd op het nieuwe modulaire MLB2 platform dat voor de modellen met een in de lengte geplaatst motorblok is gebouwd. Het platform is vervaardigd uit een groot stuk aluminium. Dat levert, afhankelijk van het model, een gewichtsbesparing van 325 kg op!

V6 only
Gek genoeg heeft dat nieuwe platform niet voor een omwenteling bij de motoren gezorgd. De Q7 blijft dus enkel beschikbaar met V6-motoren, hetzij als een 3.0 TDI, hetzij als een 3.0 TFSI. Daarmee staat hij lijnrecht tegenover de motoren van zijn naaste concurrent, de Volvo XC90. De Zweed is immers tevreden met een 2.0 l viercilinder. Maar zelfs met zijn grotere cilinderinhoud, blijft de Q7 de beste uitstootwaarden genereren: 144 gr/km voor de basis 3.0 TDI!

Ruimte!
Hij is nu strakker afgelijnd en hij ziet er minder hautain uit, maar de Q7 blijft nog steeds indruk maken met zijn grote koetswerk. Hij is immers meer dan 5 meter lang en bijna twee meter breed. Achter die grote deuren stap je echter binnen in een ruim en genereus interieur. Gezinnen met opgroeiende tieners zullen blij zijn om te zien dat er achteraan zonder problemen 3 volwassenen kunnen plaats nemen. Ook de stoelen op de derde rij kun je nog benutten en het is een geruststelling om te zien dat ook mensen met normale afmetingen daar kunnen zitten.

Maar de stoelen op de derde rij, die je elektrisch kunt uitklappen, zijn dan wel geschikt voor volwassenen, het helpt als die personen ook voldoende lenig zijn om de instap naar die stoelen toe maken. Maar los daarvan is het volop genieten in het Audi-interieur. De geboden plaats is ruim en zelfs met een volle kofferbak, beschik je nog over heel wat opbergmogelijkheden die in het interieur zijn voorzien.

VIP Salon
Het interieur is van Duitse makelij. Het straalt geen warmte uit en is veeleer serieus en koud, maar het staat wel bovenaan de top als het op afwerking aankomt. Het digitale scherm achter het stuur geeft het dashboard een high tech tintje mee, net zoals de talrijke metalen bedieningsknoppen die op de middenconsole zijn geplaatst. Maar de hoge mate aan comfort dringt pas echt tot je door wanneer je met de Q7 rijdt: de vering en de isolatie werken perfect. Heerlijk om mee onderweg te zijn!

Wendbaar
Zelfs door zijn grote afmetingen - die het niet bepaald eenvoudig maken om snel een parkeerplaats te vinden - ontpopt deze Q7 zich toch als een wendbare jongen. Hij is lichter, heeft adaptieve vering en vierwielaandrijving. Het zorgt ervoor dat de Q7 met plezier zijn tanden in een bochtig parcours zet. Ga er echter niet mee rijden als met een sportwagen, want dan zul je tijdens het remmen snel geconfronteerd worden met het gewicht van de Audi. Hoe je het ook draait of keert, de kilo’s die hij heeft, kan hij niet wegtoveren.

Fluweel
Zo indrukwekkend als hij aan de buitenkant is, zo aangenaam is hij om mee te rijden. Zijn V6 diesel bromt discreet, maar heeft altijd ruimschoots voldoende power in huis (272 pk en 600 Nm!). En de automatische achtversnellingsbak verdeelt die kracht perfect over de vier wielen. Wendbaar, performant en buitengewoon comfortabel! Deze wagen is de perfecte gezel voor wie lange afstanden moet afmalen.

Veiligheid
De uitgebreide rits aan veiligheiduitrustingen moet de meest bezorgde bestuurder gerust stellen: rijhulp tijdens filerijden, een systeem dat je helpt manoeuvreren met een aanhangwagen (zeer handig!), een waarschuwingssysteem voor het geval een deur niet goed is gesloten en een systeem dat desnoods automatisch remt als het merkt dat er een potentieel gevaarlijke situatie opduikt.

Budget
Laten we beginnen met het goede nieuws: Audi heeft aangekondigd dat het verbruik sterk is gedaald. Het verbruik zou afkloppen op 5,7 l/100 km. Tijdens onze test zijn we nooit zo laag geraakt. Zelfs met de meest vlotte en vloeiende rijstijl kwamen we uit op 8,5 l/100 km. En dat is voor dit soort wagen een meer dan respectabele prestatie.

Bij een grote wagen hoort ook een groot prijskaartje. Voor de versie met 211 of 218 pk betaal je 56.900 euro. Voor de Q7 met 272 pk breng je 59.900 euro mee naar je Audi-dealer. Daarbij moet je nog rekening houden dat je gemakkelijk voor 15.000 euro aan ‘noodzakelijke’ opties kiest. En wie voor de S-Line afwerking of voor echte high tech wil gaan, ziet dat budget nog verder stijgen.

Conclusie
Akkoord, met zijn gestalte en zijn afmetingen is de Q7 zeker geen vriend van eco-minded Vlaanderen geworden, maar wat een wagen! De Q7 weet zich aan elke situatie moeiteloos aan te passen, terwijl de inzittenden steeds van comfort van het hoogste niveau kunnen blijven genieten. Mooi om te ervaren, maar het prijskaartje is ook navenant.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km