Testen

Kaas én dessert

In de autobranche zijn sommige ideeën moeilijk verenigbaar, zoals de combinatie van hoge prestaties met een gering verbruik, zoals ophangingscomfort en dynamisch rijgedrag of een sportief karakter en ecologie... Toch levert de Beierse constructeur bewijs van zijn knowhow door een uitstekend en voorbeeldig compromis. Is dit het beste van twee werelden?
  • Piette François
  • 19 november 2007
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Evenwichtig chassis
  • Hoge prestaties
  • Rijcomfort
  • Rijplezier
  • Verlaagd verbruik
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Slechts 4 plaatsen
  • Talrijke en dure opties
  • Vervelende i-drive
Stijl De nieuwe coupé 3-reeks wordt stilaan een vertrouwd gezicht. We kunnen enkel maar bevestigen dat de sobere lijn van de nieuwe BMW’s klassiek oogt maar niettemin toch sportiviteit en elegantie met zich meedraagt... Wat ons meteen doet denken aan het succes van de modebestendige modellen uit het verleden. Motor We zagen deze motor al onder de kap van de 1-reeks Sportshatch, die wij onlangs testten. We zullen u dus een gedetailleerde beschrijving besparen. Wel herhalen we graag dat het over een 4 cilindermotor van 2 liter gaat die 177 pk levert en een koppel van 350 Nm. In tegenstelling tot de 1-reeks die wij in handen kregen, werd «onze» 3-coupé voorzien van een manuele 6 versnellingsbak. De uitstekende automatische Steptronic-bak is eveneens beschikbaar, maar dan wordt wel de « Start and Stop »-functie geschrapt. Deze functie laat nu bij stilstand en een ontlast koppelingspedaal de motor stilvallen. In een fractie van een seconde herstart hij weer door een simpel indrukken van het linker pedaal. We werden al positief verrast door de automaat maar ook de manuele bak kan ons bekoren. De aangename, precieze en net genoeg weerstandbiedende bediening laat je met plezier tussen de erg goed op elkaar afgestelde tandwielen kiezen. De heel lange zesde zorgt op autosnelwegen voor een mooie brandstofbesparing. De motor is een plezier om te rijden! Vanaf het laagste toerental snelt hij soepel en niet aflatend door alle regimes. Hij kan behoorlijk hoog in de toeren en draait vlot boven 4.000 rpm. In de praktijk ga je echter zelden boven de 2.700 omwentelingen. Het beschikbare koppel is dan immers meer als voldoende om op een dynamische manier door het verkeer te circuleren. Dat de motor steeds bijzonder geruisloos blijft is mooi meegenomen. De mooiste verrassing komt echter aan de pomp! Natuurlijk zit het “Start and Stop”-systeem er voor veel tussen, maar ons gemiddeld verbruik lag op slechts 6,1 liter per honderd kilometer wat ronduit uitzonderlijk is voor zulk een krachtige motor... zelfs al is het een diesel ! Wegligging Het eerste bijvoeglijk naamwoord dat in ons opkomt wanneer we het weggedrag moeten beschrijven is «evenwichtig». De achterwielaandrijving en de uitstekende gewichtsverdeling bezorgen de BMW een uitstekende wegligging. Het Efficient Dynamics-systeem zorgt voor een erg natuurlijk evenwicht. De perfecte stuurbekrachtiging, nauwkeurige vooras en laag zwaartepunt zorgen ervoor dat de BMW erg doeltreffend is op kronkelige wegeltjes. Ongelooflijk plezierig… en veilig. Want de 320dc is bovendien uitgerust met een uitstekend remsysteem. Comfort De 320d blijkt een ideale reisgenoot te zijn, zeker voor lange trajecten. De uitstekende geluiddemping, ideale rijhouding en goede vering maken dat je na een lange rit niet geradbraakt uitstapt. Wat bovendien opvalt voor een coupé, en zeker onderstreept moet worden, is de ruimte van de vier beschikbare plaatsen. Net als de ruime koffer die de bagage van de vier inzittenden ook voor een langere reis kan slikken. Logischerwijze is de coupé wat harder opgehangen dan de cabrio versie. De torsiekrachten verplichtten de ingenieurs immers om een soepelere afstelling te kiezen voor deze laatste. Maar laat je dat niet weerhouden want de evenwichtige ophanging combineert een dynamisch rijgedrag met een goede filtering. Prijzen en uitrusting Waar de eigenaar van een 320dc mooie besparingen kan maken tijdens het gebruik, is de aankoop een ander liedje! Al deze technologische snufjes hebben namelijk een prijskaartje en die laten zich voelen in de aankoopprijs. Om van het rijplezier van deze coupé 320d te kunnen genieten dien je minstens 35.700 € te spenderen. Toch blijft hij minder duur dan de Mercedes CLK 220 CDI (150 pk) die verkrijgbaar is aan 41.019 €… Gelukkig heeft BMW aan ons landje gedacht met een gedowntunede versie van 163 pk, wat voor een mooie besparing op de BIV zorgt. Het eerste goede nieuws is dat deze ingreep gratis is! Het tweede goede nieuws is dat de standaarduitrusting vrij volledig is met onder andere een complete veiligheidsuitrusting: ESP, tractiecontrole, tal van airbags (frontale en zijdelingse vooraan, hoofdairbags voor en achteraan), Isofix bevestigingen, bandendruk aanduiding, enz… De 17-duims lichtmetalen velgen worden standaard voorzien alsook de manuele airconditioning, xenon koplampen en een cruise-control. Wil je echter nog wat meer aan de uitrusting toevoegen? De metaalkleur bijvoorbeeld voor 900 € of lederen binnenbekleding aan 1.850 €. Een centrale verschuifbare armsteun kost je 155 €, de lendensteun 305 € terwijl voor het PDC systeem 425 € (enkel achteraan) of 730 € (voor- en achteraan) opgehoest moet worden. De regen- en lichtsensoren laten de rekening met 125 € oplopen en de automatische airco tikt met 780 € aan. Kortom, het is een kwestie van budget, maar de rekening kan heel vlug oplopen want de opties zijn zowel talrijk als duur... Besluit Deze coupé is het zoveelste bewijs van de kennis van zaken van de Beierse ingenieurs. Onder een klassiek maar elegant en sportief kleedje vergaart deze 320d coupé uitzonderlijke kwaliteiten voor wat wegligging, comfort, prestaties en rijplezier aangaat. Het mooiste is dat dit vergoed wordt met een belachelijk verbruik! Een demonstratie van kunnen. Maar alles heeft een prijs, een hoge prijs...
BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km