Testen

Audi SQ7: het zware geschut

De Q7 was het laatste model uit het Audi-gamma zonder sportieve afgeleide. Maar deze keer is het prijs! En de Duitse constructeur levert geen half werk, want deze SQ7 is een echt technologisch hoogstandje.
  • Piette François
  • 06 mei 2016
  • Audi
2,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Comfort/geluiddemping bewaard
  • Levendigheid, efficiënt weggedrag
  • Up-to-date technologie
  • Verbluffende prestaties
  • Hoge massa
  • Prijs van de slijtagestukken? (remmen, banden, batterij,)
  • Remmen na intens gebruik
  • Stuurgevoel
  • Totale prijs

Deze sportieve variant heeft alvast de verdienste om er niet doordeweeks uit te zien. De SQ7 heeft een specifiek radiatorrooster, spiegelkappen in geborsteld aluminium, en een vierdubbele uitlaat met een specifieke diffusor. En vergis je niet: met 435 pk onder de motorkap legt deze wolf de 0-100 af in 4,8 seconden!

Diesel!

Als je “sportieve SUV” hoort, denk je ongetwijfeld aan specifieke markten zoals het Midden-Oosten, China, Rusland en de Verenigde Staten. Toch denkt Audi ook aan Europa, want deze SQ7 drinkt diesel. En het is niet zomaar de eerste de beste dieselmotor: een gloednieuwe 4 liter grote V8, met 435 pk van 3.750 tot 5.000 tpm en een koppel van 900 Nm dat al van… 1.000 tpm beschikbaar is. Dat lees je goed: bijna vanaf vrijloop!

Twee turbo’s en een compressor

Welke mirakels heeft Audi verricht om dit resultaat te verkrijgen? Neem een aspirine en we beginnen eraan. Eerst en vooral gebruikt Audi dubbele drukvoeding in stappen. Er is altijd een turbo bij betrokken, ongeacht het toerental. Tot halverwege de toeren gaat er slechts één uitlaatklep per cilinder open. Daarboven gaat de tweede klep open en schiet de tweede turbo in actie. Volg je nog? Om de reactietijd en de respons op het gaspedaal vooral in de lage toeren te verbeteren, gebruikt Audi een “booster”, namelijk een compressor die – voor het eerst – wordt aangedreven door een elektromotor!

Onderstel in topvorm

Zulke mastodont efficiënt op de weg laten rijden is geen sinecure. Audi zette dus de grote middelen in, met vierwielsturing (de achterwielen draaien ook), vierwielaandrijving met sperdifferentieel dat het koppel tussen de achterwielen verdeelt, adaptieve luchtvering, en vooral: actieve antirolstangen via een elektrisch systeem. Nog een première…

48 Volt

Een gewone 12 Volt-batterij zou de compressor en antirolstangen nooit kunnen ondersteunen. Net als zijn Britse neef, de Bentley Bentayga, gebruikt de SQ7 een 48 Volt-batterij die alle prestatiehulpmiddelen (compressor, antirolstangen,…) voedt. Voor de nodige punch zorgt dus een lithium-ionbatterij! Voor de klassieke functies (klimaatregeling, multimedia,…) zorgt een 12 Volt-batterij.

Onderweg

Na deze technische briefing kunnen we kijken of de praktijk even spannend is. Goed nieuws: voor een motor die op het einde van het jaar in een Bentley (de Bentayga) terecht komt, klinkt de V8 gedempt. Door de dubbel gelaagde ruiten en luchtvering rijdt de SQ7 in “Comfort”-modus op een wolk. Ideaal om te profiteren van de vlekkeloos afgewerkte omgeving en de gesofistikeerde comfortuitrusting.

Verbluffende “Dynamic”-modus

Met 900 Nm schiet de V8 TDI uiteraard uit de startblokken. In de “Dynamic”-rijmodus worden de lage tonen versterkt en klinkt hij als een V8 op benzine. En een die van wanten weet, want de hernemingen vanuit de laagste toeren zijn indrukwekkend! De duw in de rug is intens, maar lineair en niet brutaal, en houdt aan tot boven de 5.000 tpm. Je moet even in de ogen wrijven om er zeker van te zijn dat het een diesel is. Deze SQ7 is een echte jumbojet!

Ook het weggedrag is bij de pinken. Met zijn elektronische antirolstangen en vierwielsturing en vierwielaandrijving geeft de SQ7 in de bochten geen krimp, en is hij even levendig als een ballerina. Of toch bijna… Maar overdrijf niet en hou in het achterhoofd dat deze auto iets meer weegt dan een RS3. De koolstofkeramische remmen missen bijt wanneer ze koud zijn en geven het na (heel) intensief gebruik op. Je rijdt dus beter zuiver, stuurt netjes in en accelereert bij het uitrijden om optimaal van de aandrijflijn gebruik te maken.

Budget en commercialisering

Wil je er een? Dan is het goed om te weten dat de orderboekjes eind mei open gaan en de basisprijs rond de € 91.000 ligt. Veel geld? Wacht dan maar tot die van de Bentley Bentayga, met dezelfde motor, bekend geraakt op het einde van dit jaar…

Besluit

De Audi SQ7 is een hoogtechnologisch huzarenstukje. Een huzarenstukje dat niet noodzakelijk betovert, maar wel respect afdwingt. Audi is er namelijk in geslaagd om er een levendige, performante en efficiënte mastodont van te maken. En voor wie zich afvraagt wat het nut van dit model is: wees er maar zeker van dat de talloze innovaties ook op de andere modellen van het merk zullen worden geïntroduceerd.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km