Testen

Mangafiguur

Droom je van een sportieve roadster met een zescilinder, maar vallen de traditionele Mercedes SLK 350, BMW Z4 sDrive35is en Porsche Boxster S buiten je budget? De Nissan 370 Z is een origineel en krachtig alternatief voor veel minder geld.
  • Piette François
  • 09 augustus 2011
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Evenwichtig onderstel
  • Goed afgestelde automaat
  • Krachtige v6
  • Precieze besturing
  • Stevige remmen
  • Weggeefprijs
  • Zeer complete uitrusting
  • Belangrijke massa
  • Doeltreffendheid op slecht wegdek
  • Te discreet motorgeluid
  • Verbruik bij sportieve rijstijl

Meteen ook als roadster

In tegenstelling tot de voorganger 350 Z, werd de 370 Z van in het begin ontworpen als roadster. Het gaat dus zeker niet om een coupé die snel werd omgebouwd, maar om een roadster van bij de start. Wat dat verandert? Het maakt het chassis stijver (traditioneel een zwak punt van cabriolets) en beperkt het gewicht. Volgens Nissan nam het gewicht met slechts 30 tot 40 kg toe tegenover de gesloten versie.

Origineel

In vergelijking met de ‘klinische’ vormen van de Duitse roadsters heeft de Nissan 370 Z Roadster een op zijn zachtst gezegd atypisch uiterlijk. De 370 Z heeft ronde vormen en een bol gezicht, maar mist zeker geen agressiviteit. Hij is niet zo verfijnd als de coupé, die meestal eleganter gevonden wordt, maar deze roadster maakt indruk op de weg. Of hij mooi is? Dat valt moeilijk te zeggen. Indrukwekkend? Dat zeker. Met het cabriodak lijkt het alsof hij een tent meezeult op zijn schouders.

Ouderwetse spierkracht

Als antwoord op de kleine viercilinders met turbo vertrouwt Nissan op een oud recept: een V6 benzinemotor met een grote cilinderinhoud. We kennen motoren die zuiniger zijn, maar dit grote blok overtuigt. Uit een cilinderinhoud van 3,7 liter puurt hij een mooi vermogen van 328 pk en een koppel van 366 Nm bij 5.200 tr/min.

Dat toerental lijkt misschien heel hoog en kan wijzen op een motor die kort piekt, maar in de praktijk is er niets van aan. Integendeel, deze grote V6 houdt van gemiddelde toerentallen. De motor is soepel en gewillig en aarzelt niet om in de toeren te klimmen, met een leuk maar wel heel stil geluid. Tenzij je de rode zone opzoekt, moet je al goed luisteren om de V6 te horen. Een kleine teleurstelling voor zo’n sportieve auto. Gelukkig zijn de prestaties op de afspraak: 5,5 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 250 km/u. Neen, je zult niet achterophinken.

Handgeschakeld of automatisch?

Nissan stelt twee transmissies voor: enerzijds een manuele zesbak met het originele syncro rev control dat automatisch een dot tussengas geeft bij het terugschakelen en anderzijds een automaat met zeven versnellingen waarmee onze testwagen uitgerust was. Hij schakelt zacht en intelligent en is ideaal om te cruisen aan de westkust van de Verenigde Staten, waar deze roadster heel goed verkoopt. Voor een speelser rijgedrag kun je schakelen met peddels achteraan het stuur, die de rijervaring wat kleur geven door een beetje gas te geven bij het terugschakelen.

Levendig maar zwaar

Met de directe, precieze besturing en de krachtige, duurzame remmen wordt de zin om bochtige wegjes op te zoeken al snel onweerstaanbaar. Maar je mag niet overdrijven. Deze Nissan is sportief, maar heeft een handicap: een hoog gewicht. Dat remt de sterke V6 wat af en veroorzaakt ook inertie op slechte wegen. Een leeggewicht van meer dan 1,5 ton, dat kan tellen.

Zolang de weg vlak is, blijft het allemaal heel plezierig. Dankzij de achterwielaandrijving en het levendige en evenwichtige onderstel duikt de Nissan vlot de bocht in en komt hij er doeltreffend uit. Hou het gewicht van de auto in het achterhoofd en alles gaat prima. Op wegen in slechte staat, kleurt het plaatje veel donkerder: de schokdemping bereikt snel zijn limiet en de koetswerkbalans laat te wensen over.

Verbazingwekkend comfort

Ondanks een afstelling die aangepast werd aan de Europese markt, voelen we duidelijk de Amerikaanse invloed op dit model: wat een comfort! Dat begint al met een zeer vrijgevige uitrusting die in de hoogste uitvoeringen bestaat uit verwarmde en … gekoelde zetels, een zeer complete gps, zetels in leder en Alcantara die uitstekend steunen, uiteraard een automatische klimaatregeling en een dak dat in twintig seconden wegplooit.

Over lange afstanden waarderen we de kwaliteit van het dak en de stilte van de mechaniek. Alleen de rolgeluiden dringen door in het interieur. De opbergvakken en het koffervolume zijn uiteraard niet te vergelijken met die van de dieselmonovolume van je buurman, maar voor een roadster is de functionaliteit correct. De grootste vooruitgang in vergelijking met de voorganger boekt deze 370 Z qua afwerkingskwaliteit. Gedaan met de harde en snel bekraste plastics. Deze 370 Z heeft een charmant voorkomen en een afwerking die bijna even goed is als zijn rivalen, die nochtans veel duurder zijn.

Prijs

Een basisprijs van 46.000 euro is aanzienlijk. Voor de best uitgeruste versie moet je op 51.450 euro rekenen. Stevige prijzen, denk je wellicht. Wel, eigenlijk niet. Bij de Duitse concurrentie met vergelijkbaar vermogen en gelijkaardige uitrusting mag je er nog 10.000 tot 20.000 euro bij optellen.

De economische auto durven we deze Nissan ook niet te noemen, want je kunt niet om het verbruik heen. Reken op 12 l/100 km gemiddeld en nog veel meer als je een zware rechtervoet hebt. Het is moeilijk om onder 11 l/100 km te blijven.

Conclusie

De originele 370 Z grijpt terug naar het bekende recept van de sportieve roadster: een grote zescilindermotor voorin, achterwielaandrijving en een stoffen cabriodak. Bij een sportieve rijstijl is hij vrij doeltreffend, maar deze roadster is voldoende verfijnd om ook dagelijks te gebruiken. De 370 Z is zeker niet perfect, maar voor die prijs is het bijna een cadeau.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km