Testen

Test: Porsche Taycan 2024, nog verder en... sneller

Om nog verder en sneller te kunnen rijden, krijgt het eerste elektrische model van Porsche meer vermogen en een grotere batterij. Laten we zien wat het geeft.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 03 april 2024
  • Porsche
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Straffere prestaties, zeer dynamisch rijgedrag
  • Grotere autonomie en laadvermogen
  • Als berline of als shooting brake
  • Extreem hoge prijzen, veel en dure opties
  • Hoofdruimte achterin
  • Matig zicht naar achteren

Eind 2019 lanceerde Porsche zijn eerste elektrische model (al zullen sommige puristen misschien nog weten dat Ferdinand Porsche al in 1898 een elektrische wagen had gebouwd...). De Taycan is sindsdien bijna 150.000 keer over de toonbank gegaan, met als grootste markten de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Maar je komt ook regelmatig een Taycan tegen in België, aangezien het model best gewild is als leasewagen op de fleetmarkt, gezien de gunstige fiscaliteit.

Berline of ‘break’

Ook na de facelift van 2024 bestaat de Porsche Taycan nog steeds als berline, Sport Turismo (een soort shooting brake) en als Cross Turismo (shooting brake met SUV-trekjes, met een verhoogde bodemvrijheid en plastic wielkastranden). De esthetische veranderingen van deze facelift zijn vrij beperkt gebleven: let op de hertekende bumpers en lichtblokken, met op de achterzijde een (optioneel) verlichte Porsche-belettering.



4 of 5 zitplaatsen

Op de tweede zitrij heb je nog steeds de keuze tussen twee individuele zetels of een bank met drie zitplaatsen. De beenruimte is dik in orde, maar ben je groter dan 1,85 m, dan zit je met je hoofd tegen het plafond.

De Taycan heeft steeds twee koffers: een frunk van 84 liter en een laadruimte achteraan. Daar is de koffer van de breaks amper groter dan die van de berline (446 liter tegenover 407 liter), maar de toegang is wel gemakkelijker dankzij de achterklep.

Een zee aan schermen

Wie de Taycan al sinds zijn ontstaan kent, zal zijn weg nog steeds vinden in het interieur van de faceliftversie: de inrichting is identiek gebleven. Je neemt nog steeds plaats in een digitale cocon, omringd door schermen. Je vindt er eentje achter het stuur en twee op de middenconsole. Optioneel kan je nog een extra paneel toevoegen voor de passagier, waarmee die onder meer de navigatie kan programmeren, maar ook films kan kijken via streaming met een abonnement op Screenhits. Om dit legaal te maken, is het passagiersscherm niet zichtbaar gemaakt voor de bestuurder.

Over het algemeen is het multimediasysteem modern, maar complexer om mee te werken dan het enkele gigantische scherm van bijvoorbeeld de Tesla Model S. Ook de connectiviteit is up-to-date, met bijvoorbeeld draadloze Apple CarPlay en Android Auto.

Voor de facelift van 2024 is het instrumentenpaneel ook geëvolueerd: het toont nu extra informatie over de batterij, zoals zijn temperatuur en zijn realtime beschikbare maximale DC-laadsnelheid. Om de hoogst mogelijke snelheden mogelijk te maken, wordt de batterij automatisch geconditioneerd als je een snellaadstation invoert als bestemming in de GPS.

Nieuwe batterijen

Om zijn autonomie te vergroten, heeft de Taycan nieuwe batterijen gekregen (nog steeds met Zuid-Koreaanse cellen van LG Chem). Op de instapversies Taycan en Taycan 4S is het pakket gegroeid van 79 naar 89 kWh bruto (82,3 kWh bruikbaar), maar deze varianten kunnen ook worden uitgerust met de grotere ‘Performance Plus’-batterij van de andere versies (voor een meerprijs van 6.000 euro...). Die is gegroeid van 95 naar 105 kWh bruto (97 kWh bruikbaar), wat voor een flink grotere actieradius zorgt: tot 678 km volgens de officiële WLTP-cyclus met de basisversie van de Taycan, wat 175 km meer is dan vroeger. In de praktijk haalden we echter een gemiddeld verbruik van ongeveer 25 kWh/100 km op een gemengd parcours, wat neerkomt op een reële actieradius van ongeveer 390 km...

Aan een DC-snellader kan de Performance Plus-batterij (die nog steeds op 800 V werkt) nog meer vermogen aan: tot 320 kW tegenover 270 kW voor de facelift. In de beste omstandigheden heb je dus maar 18 minuten nodig (tegenover 37 vroeger) om van 10 tot 80% bij te laden. Thuis zal het een pak minder snel gaan: de AC-boordlader is beperkt tot 11 kW en heeft dus 11 uur nodig voor een volledige lading.

Nog meer vermogen, nog straffere prestaties

Het is en blijft een Porsche, dus het Taycan-gamma is met de facelift ook wat krachtiger geworden, vooral dankzij een nieuwe motor achteraan. Die levert nu tot 435 pk/420 Nm voor de eenmotorige basisversie van de Taycan, 598 pk/710 Nm voor de 4S met twee motoren, 884 pk/940 Nm voor de Turbo en zelfs 952 pk/1.100 Nm voor de Turbo S. De Taycan is daarmee de koning van de sprint van 0-100 km/u, die slechts 4,8 tot 2,4 seconden duurt, wat ongeveer een tiende sneller is dan vroeger. De nieuwe Turbo GT (met een piekvermogen van meer dan 1.100 pk!) is nog sneller, maar die houden we voor een apart verhaal...

Vlijmscherp chassis

Hoewel het een elektrisch model is, is de Taycan nog steeds een echte Porsche, met een vlijmscherp stuur waarmee je je één voelt met de voortrein. Met de facelift kunnen de vierwielaangedreven Taycans uitgerust worden met het nieuwe Porsche Active Ride, een elektrohydraulische actieve demping. Die kan de auto verhogen (+ 5,5 cm) om het instappen te vergemakkelijken, en compenseert alle koetswerkbewegingen om een perfect vlakke balans te houden. Met deze uitrusting kan je de wagen zelfs lichtjes laten kantelen in de bochten om passagiers minder uit hun zetel te duwen. Het werkt duivels efficiënt, maar is ook bijzonder duur (bijna 9.000 euro). En echt noodzakelijk zouden we het ook niet noemen, want ook de standaard meegeleverde ophanging levert goed werk.

Prijs Porsche Taycan 2024

Hier begint het pijn te doen... De basisversie van de Porsche Taycan berline begint bij 103.200 euro, de 4S bij 123.000 euro, de Turbo bij 178.600 euro en de Turbo S bij 213.600 euro. En bij deze prijzen moet je nog heel wat centen optellen om je model te personaliseren. Het supplement voor de breakversie Sport Turismo is echter niet overdreven (+ 1.000 euro). De Cross Turismo is wat duurder (van 115.100 tot 215.300 euro). Wil je wat centen besparen, dan is het de moeite waard om te kijken naar een tweedehands Taycan. Die worden aangeboden met een hoge korting, wat een interessant alternatief kan vormen ten opzichte van deze nieuwe variant...



Ons verdict

Behalve de torenhoge prijs zijn er weinig grote fouten te vinden in de vernieuwe Porsche Taycan 2024. Het al geslaagde product is nog wat meer fijngeslepen, met een grotere actieradius en een hogere laadsnelheid, zonder aan sportiviteit te verliezen. Ja, de Taycan is een echte Porsche, met een precies chassis dat het gewicht van de twee ton zware berline/shooting brake goed weet te verbergen.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Porsche Taycan? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Taycan-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km