Testen

Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI Ecotec D 136: dagelijks inzetbaar

De nieuwe Opel Insignia is er niet alleen met kleinere en lichtere benzinemotoren, maar ook met dito diesels. Daarmee mikt Opel volop op de leasingmarkt. Vinkt deze 1.6 CDTI de juiste hokjes aan?

  • Bervoets Wim
  • 16 november 2017
  • Opel
3,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijk design
  • Interieurruimte
  • Rijcomfort
  • Verbruik.
  • Ergonomische details
  • Gewicht bedieningsorganen
  • Trillingen onder vollast
  • Zicht naar achteren

Introduceren hoeven we de nieuwe Insignia ondertussen niet meer. De grotere en stukken lichtere nieuwkomer gebruikt als basismotor in het dieselaanbod nog geen Peugeot- of Citroën-motoren, maar nog een eigen GM-product: de 1.6 CDTI die zijn voorganger op het einde van diens carrière kreeg ingeplant.

Design

De dieetkuur van 175 kilogram heeft deze nieuwe Insignia duidelijk deugd gedaan. Geen plompe, ronde vormen meer, maar strakke en scherpe lijnen die de nodige sportiviteit uitstralen. De standaard 17-duimsvelgen knabbelen wat van die sportieve uitstraling af, maar zijn wel comfortabeler dan grotere exemplaren. De lang en laag aflopende daklijn geeft deze vijfdeurs een coupésilhouet, maar de schuine achterruit bevordert het zicht naar achteren niet.

Ruimte en comfort

Met een lengte van 4,9 meter en een breedte van 1,86 meter is de Insignia een forse jongen. Maar gelukkig vertalen die afmetingen zich ook in de ruimte binnenin: zowel vooraan als achteraan zitten passagiers royaal. Vooraan zijn de zetels prima en blijven ze ook op langere afstanden comfortabel. Achteraan is de beenruimte ruim bemeten, maar de hoofdruimte minder door het schuin aflopende dak.

Comfortabel rijden doet deze Insignia ook, met een correcte demping en filtering van oneffenheden. Het optionele FlexRide-systeem houdt in drie standen de koetswerkbewegingen meer of minder strak, maar biedt weinig echte meerwaarde.

Koffer en ergonomie

De kofferruimte van deze Insignia Grand Sport bedraagt 490 liter met de achterbank rechtop, en 1.450 liter wanneer je ze neerklapt. Dat gebeurt in een 60/40-verhouding en creëert dan een zo goed als vlakke laadvloer. Een druk op het Opel-logo op de achterklep (of optioneel een voetzwaai onder de bumper) opent de koffer, al hadden we liever een klassieke greep en een duidelijke knop op het dashboard gezien. De indeling van dat dashboard oogt veel cleaner dan voordien, maar het stuur is nog iets te dik bezaaid met knoppen en het instrumentenpaneel kon gerust met enkele tellers minder.

Multimedia en veiligheid

Opels IntelliLink-infotainmentscherm met touchscreen is standaard 7 duim groot, werkt intuïtief en kan optioneel worden uitgebreid naar een exemplaar van 8 duim met navigatie. Je smartphone aansluiten kan je met een Bluetooth-verbinding of met Apple CarPlay, en hij kan eventueel draadloos worden opgeladen. Android Auto volgt binnenkort.

OnStar, Opels persoonlijke conciërge, is standaard vanaf het tweede uitruistingsniveau. OnStar reageert meteen bij een ongeval en kan zelfs helpen bij de zoektocht naar een hotelkamer of parkeerplaats. Standaard krijgt de Insignia rijstrookassistentie en een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning. In de hogere uitrustingsniveaus komen daar verkeersbordherkenning en parkeersensoren bij. Optioneel noteren we nog uitgebreide parkeerhulp en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto.

Prestaties en verbruik

De 1.6 CDTI-viercilinder dieselmotor is er in twee vermogensversies: 110 en 136 pk, steeds gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Wij reden die laatste versie, die zijn maximumkoppel van 320 Nm levert tussen 2.000 en 2.250 tpm en zijn maximumvermogen van 136 pk tussen 3.500 en 4.000 tpm. Hij zet eerlijke prestaties neer (0-100 km/u in 10,5 seconden en een topsnelheid van 211 km/u) maar wordt niet graag op de staart getrapt. Dan dringen zijn trillingen door tot in het interieur. Wanneer je rustiger rijdt, klinkt hij gedempt en laten stuur en versnellingsbak zich beter bedienen.

Voor onze 1.6 CDTI Ecotec D geeft Opel een gemiddeld verbruik op van 4,3 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 114 g/km. Wij deden er in de praktijk, met een vlotte maar soepele rijstijl en voornamelijk snelwegverkeer, een liter bovenop: 5,3 l/100 km.

Prijzen

De Opel Insignia Grand Sport met 1.6 CDTI van 136 pk staat in de catalogus vanaf € 29.150. De iets zuinigere Ecotec-versie kost € 350 meer. De versie met automaat betaal je € 30.800. De 136 pk-versie slaat het instapniveau over en begint meteen in het uitrustingsniveau Edition. Dat niveau omvat standaard een automatische klimaatregeling met twee zones, de aanrijdingswaarschuwing en rijstrookassistentie, een snelheidsregelaar en het OnStar-systeem. Onze testwagen was uitgevoerd in het uitrustingsniveau Innovation (€ 31.500), dat aan de standaarduitrusting onder meer nog een licht- en regensensor toevoegt, parkeersensoren en verkeersbordherkenning. Opel biedt in de optielijst redelijk geprijsde optiepacks voor veiligheid en interieur. Ook de afzonderlijke opties hebben een schappelijk prijskaartje.

Besluit

De Opel Insignia heeft alle kwaliteiten in zich om een dagelijks bruikbare metgezel te worden: een redelijke prijs, heel wat ruimte en een comfortabel rijgedrag. De 1.6 CDTI is een dieselmotor die niet overloopt van kracht, maar wel moeiteloos en ontspannen mee door het verkeer laveert. Tel dat op bij een uitstekend gemiddeld verbruik, en deze Insignia Grand Sport verdient zijn plaats op het lijstje van de leasingrijder.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km