Testen

Test: Fiat 600e, 500 + 100

Fiat windt er geen doekjes om: de nieuwe 600e moet het praktische grote broertje zijn van de 500e – en liefst ook zijn succes evenaren. Laten we zien of hij even vrolijk rijdt als hij eruitziet.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 20 september 2023
  • Elektrisch
  • Fiat
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,7
    Wegligging
  • 3,6
    Comfort
  • 3,6
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,2
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Zuinige en stille aandrijflijn
  • Goede balans comfort/rijdynamiek
  • Vrolijk design
  • Materiaalkeuze interieur
  • Te licht stuur
  • Niet zo onderscheidend als 500e

De modelnaam Fiat 600 kent een rijke geschiedenis: al in de jaren ’50 was het al een groter broertje voor de schattige 500, en ook eind de jaren ’90 had je de Seicento in het gamma van het Italiaanse merk – al bleef dat model opvallend afwezig in de uitgebreide voorstelling die we kregen op het dak van het iconische Lingotto-gebouw in Turijn. Daar verkondigde het merk ook dat men 100 verbeteringen heeft bedacht ten opzichte van de 500e om deze nieuwe 600e te bekomen. Voel je vrij om ze allemaal te zoeken...

Fiat 600e op een bekend platform

Wat we wel te horen kregen, is dat het merk sterk heeft gekeken naar de verhouding tussen de 500 en 600 van 70 jaar geleden om de designbasis van dit nieuwe model te leggen. Al kreeg het merk daarbij geen vrij spel, want de basis wordt gewoon gevormd door het eCMP2-platform dat met de rest van de Stellantis-merken wordt gedeeld. Een technische basis waar ook de Peugeot (e-)2008, Jeep Avenger, DS 3 en tal van andere modellen op gebaseerd zijn. Het is een ‘multi-energy’-platform, wat betekent dat de Fiat 600 in 2024 ook als Hybrid op de markt komt, met een mild hybride aandrijflijn op basis van de 1.2 PureTech-benzinemotor van 100 pk.

Tussenmaatje

Fiat heeft wel zijn best gedaan om zoveel mogelijk ruimte te creëren binnen de grenzen van het platform en van het segment. De 600e is 4,17 m lang, 1,78 m breed en 1,52 m hoog, op een wielbasis van 2,56 m. Daarmee is hij een stukje kleiner dan de Peugeot 2008 (4,30 m), maar wel iets groter dan de Jeep Avenger (4,08 m). De binnenruimte is eerder gemiddeld: volwassenen kunnen plaatsnemen op de achterbank, maar enkel als er vooraan geen al te lange personen zitten. De koffer is met zijn 360 liter zeer bruikbaar, maar een frunk is er niet. Je krijgt wel een dubbele bodem om je laadkabels in op te bergen.

Achter het stuur herken je meteen het dashboard van de 500e, inclusief het ronde bestuurdersdisplay (eveneens geïnspireerd op de modellen uit de jaren ’50) en het brede aanraakscherm, inclusief alle moderne functies zoals over-the-air updates en draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Je krijgt ook een sfeerverlichting met 64 mogelijke kleuren die Fiat omschrijft als ‘kleurtherapie’. 



Veel comfortuitrusting (voor de bestuurder)

De middenconsole is dan weer geleend van de Jeep Avenger en omvat onder meer de vier drukknoppen voor de transmissie. Er zijn heel wat opbergvakken te vinden vooraan voor al je spullen, 15 liter in totaal, met een zachte en opvouwbare afdekking voor het voorste opbergvak van de middenconsole, waar je de USB-poorten vindt – een leuk detail. De middenarmsteun is verschuifbaar, wat ook niet altijd te vinden is in dit segment.

Dat geldt trouwens ook voor een deel van de uitrusting. Zaken als een elektrisch openende kofferklep met voetsensor, een 360°-camera en een massagefunctie – al kan enkel de bestuurder daarvan genieten. Het algemene afwerkingsniveau is redelijk: er zijn heel wat harde plastics te vinden, maar de belangrijkste bedieningselementen voelen stevig aan en ook de zetels zijn bekleed met mooi similileer met Fiat-opdruk. 

Meer dan 400 km rijbereik

Op technisch vlak zijn er geen verrassingen: de Fiat 600e maakt, net als de andere recente compacte elektrische modellen van Stellantis, gebruik van een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en gevoed wordt door een batterij van 54 kWh (waarvan 51 kWh bruikbaar). Dat levert meer dan correcte prestaties op: 0 tot 100 km/u in precies 9 seconden en een topsnelheid van 150 km/u, terwijl het WLTP-rijbereik is vastgelegd op 406 km. Snelladen kan tot 100 kW, waarmee de batterij van 20 tot 80% gevuld kan worden in 27 minuten. Aan een gewone laadpaal haal je 11 kW en is de accu weer vol na zo’n 5 uur.

Licht stuurtje

Het is een bekende aandrijflijn, die ook onderweg niet voor verrassingen zorgt. Je hebt voldoende pit om mee te komen met het verkeer, al moet je voor de Sport-modus kiezen als je de directe gasrespons wil die typisch is voor EV’s. Die rijmodus zorgt ook voor een iets zwaarder stuur, met een lichtere bekrachtiging in Normal en Eco, maar zelfs in Sport is het stuur van de 600e eigenlijk te licht. De compacte cross-over is wel precies te plaatsen, maar enige feedback ontbreekt en er is ook wat traagheid alvorens het stuur terugkeert naar zijn middelpunt. 



Efficiënt en zuinig

Over de ophanging hebben we echter niets op te merken. Die slaat een goede balans tussen comfort en dynamiek, met voldoende absorbtievermogen om de meeste oneffenheden weg te filteren, zonder daarbij de controle over de koetswerkbewegingen te verliezen. Akkoord, een vliegend tapijt is het niet en ook instelbare dempers ontbreken om de spreidstand tussen comfort en sport te vergroten, maar dat zijn zaken die je sowieso niet terugvindt in dit segment. Op een slechter wegdek zijn er echter wel enkele rammeltjes en kraakjes te horen, het gevolg van het plastiekerige interieur. Qua verbruik sloten we onze test af met een gemiddelde van zo’n 14 kWh/100 km, wat neerkomt om een dikke 350 km rijbereik. Dat lijkt een redelijk goed uitgangspunt, al was onze testroute grotendeels snelwegvrij.

Belgsiche prijs Fiat 600e

Het gamma van de Fiat 600e is opgedeeld in twee uitrustingsniveaus, om de keuze voor de klanten en vooral ook de productie te vereenvoudigen – Stellantis heeft duidelijk een trauma overgehouden aan de chiptekorten van de afgelopen twee jaar. Het instapniveau (RED) is verkrijgbaar in België vanaf 36.000 euro en daarvoor krijg je 16 inch-velgen, LED-koplampen, manuele zetels, een gewone cruise control, 4 luidsprekers aan boord en automatische airco. Voor 5.000 euro meer heb je de volledig uitgeruste 600e La Prima, met 18 inch-lichtmetaal, een elektrische bestuurderszetel met massagefunctie, adaptive cruise control, 6 luidsprekers en een ingebouwde navigatie, naast 4 exclusieve lakkleuren. De (RED) kan je enkel krijgen in rood, zwart en wit.

Ons verdict

De 600e is ongetwijfeld een belangrijk model voor Fiat, gezien het populaire B-segment in Europa. Het merk is er ook vrij goed in geslaagd om de designtrekjes van de 500e over te dragen naar zijn grote broer. Maar waar de 500e een redelijk uniek aanbod vormt op de markt, weet de 600e zich maar moeilijk te onderscheiden van de massa, zelfs binnen het Stellantis-concern. Ook zijn de prijzen van deze elektrische versie niet mals voor de kwaliteitservaring die je ‘maar’ krijgt, al zou de 600 Hybrid met verbrandingsmotor een pak goedkoper moeten uitvallen in 2024.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Fiat? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Fiat-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km