Testen

Seat Ibiza 1.0 TSI 95: Polo op z’n Spaans

Het Seat-gamma ondergaat stevige veranderingen. Na enkele donkere jaren zette de Ateca de kentering in, en deze vernieuwde Ibiza moet de trend voortzetten. Bestendigen, heet dat dan.

  • Bervoets Wim
  • 25 september 2017
  • Seat
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geslaagde looks
  • Gezond weggedrag
  • Moderne uitrusting
  • Redelijk verbruik
  • 1.0 TSI wat hol onderin
  • Afwerkingsdetails
  • Niet meer als driedeurs
  • Wat droge ophanging (FR)

De nieuwe Ibiza ging trouwens met een primeur lopen: hij mocht als eerste product uit de Volkswagen-groep met het MQB A0-platform aan de slag. Dat maakt hem niet alleen groter, maar ook technologischer.

Hoe groot is de Ibiza?

Hij is 4,06 meter lang, 1,78 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis? 2.564 millimeter. Daarmee is de nieuwe Ibiza een fractie groter dan de eveneens nieuwe Volkswagen Polo, waarmee hij zijn platform deelt. 1 centimeter langer en 3 centimeter breder om precies te zijn. Ook de wielbasis van de Ibiza is langer: 16 millimeter om precies te zijn.

Hoe vertaalt zich dat in de interieurruimte?

Het gaat om centimeters natuurlijk, dus qua ruimteaanbod komen de interieurs van de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo zo goed als overeen. In de Ibiza kunnen zowel vooraan als achteraan twee volwassenen comfortabel plaats nemen, en hun bagage kunnen ze kwijt in een ruimte van 355 liter. De moduleerbaarheid blijft beperkt tot een dubbele koffervloer en een 60/40 neerklapbare achterbank.

Hoe is de sfeer aan boord?

In de FR-versie van onze Ibiza: een beetje aan de sombere kant. Seat leukt het geheel wat op door pianozwarte inleg over de hele breedte van het dashboard, maar die contrasteren wat met de harde plastics die je doorheen het interieur terugvindt. Het geheel voelt wel degelijk geassembleerd en ergonomisch aan.

En de technologie?

Die verloopt grotendeels via het netjes geïntegreerde 8 duim grote touchscreen. Dat omvat onder meer connectie van je smartphone via Apple CarPlay en Android Auto, en er is ook een laadmogelijkheid via inductie. Audiofielen kunnen net als bij de Polo kiezen voor een Beats-geluidsinstallatie. Maar in tegenstelling tot de Polo heeft de Seat Ibiza nog geen recht op het Active Info Display, het digitale instrumentenpaneel. Ondanks de platformprimeur moet er toch nog hiërarchie zijn…

Wat zat er bij jullie onder de motorkap?

De 1.0 TSI-driecilinder turbobenzine van 95 pk. Die was bij onze testwagen gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. De driepitter geeft zijn maximumkoppel van 175 Nm vrij tussen 2.000 en 3.500 tpm. Prestaties? 0-100 duurt 10,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 182 km/u. Seat geeft een gemiddeld verbruik op van 4,7 l, wij klokten af op 6,2 liter.

Hoe presteert de driecilinder?

Zoals je van een driecilinder verwacht: onderin de toeren reageert hij wat hol, maar eens hij op dreef is gaat hij met plezier door het middengebied. Bovenin de toeren heeft hij het beste van zichzelf al gegeven, dus daar voelt de TSI zich minder in zijn sas. Het motorgeluid blijft goed gedempt in het interieur, tot je hem op zijn staart trapt. De manuele versnellingsbak ten slotte? Die laat zich vlot en aangenaam bedienen.

En de rest van het rijgedrag?

Daar merk je dat de Seat Ibiza een andere auto is geworden. Hij voelt veel volwassener aan – de Ibiza staat ook breder op de sporen – en geeft blijk van een gezonde stabiliteit. Tegelijk lijken zijn voorwielen net iets enthousiaster in te sturen en lijkt de Ibiza een fractie lichtvoetiger te zijn dan de Polo. Maar het rijgedrag wordt nooit echt speels. Onze testversie was een FR-uitvoering, die een 15 millimeter lagere ophanging heeft. Dat vertaalde zich af en toe in wat droge reacties op oneffen wegdek.

Hoe zit het met de veiligheid?

Daar voorzien de Spanjaarden de klassiekers, zoals een aanrijdingswaarschuwing met noodremfunctie en voetgangerherkenning, een vermoeidheidswaarschuwing, adaptieve snelheidsregelaar, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. De Ibiza maakt nog niet optimaal gebruik van de voordelen van het MQB A0-platform: veiligheidsitems zoals een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en een dodehoekwaarschuwing vind je wel terug op de VW Polo, maar niet op deze Seat.

Hoeveel kost hij?

De 1.0 TSI met 95 pk staat in de Seat-catalogus vanaf € 17.000. De beter uitgeruste Xcellence-versie kost € 19.060, net als de sportiever aangeklede FR-versie. Seat doet er goed aan om de opties betaalbaar te houden. Ter vergelijking: de Volkswagen Polo kost met dezelfde 1.0 TSI van 95 pk in zijn basisuitrustingsniveau Trendline € 16.900. De prijzen van de Ibiza blijven ook in de duurdere uitrustingsniveau in het vaarwater van die van de Polo.

Besluit?

De nieuwe Seat Ibiza mikt nog steeds op een jong publiek, maar is zelf volwassen geworden. Zijn scherpe looks combineert hij met een gezond weggedrag en een aantrekkelijke basisprijs. De 1.0 TSI van 95 pk is een klassieke driecilinder turbobenzine die aangenaam presteert in deze Ibiza. Steeds meer de Spaanse Volkswagen Polo dus, al is het jammer dat het prijskaartje van deze TSI niet meer verschilt van dat van diezelfde Polo.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km