Laura Terlaeken

5 JAN 2013

Nieuw logo verfrist imago Skoda

Tsjechische charme troef in het nieuwe logo van Škoda. Met het nieuwe icoon en lettertype waait er een nieuwe wind door de gebouwen van de Oost-Europese reus. Van de Citigo over de nieuwe Rapid tot de Fabia en Roomster: ze zullen er allen een ander tintje door krijgen. Toegegeven, het Škoda-logo was nooit zo magisch of veelzeggend als de vier ringen van Audi of de klasse van de Mercedes-cirkel. Om nog maar te zwijgen over klassiekers als Porsche en Jaguar. Allen gekenmerkt door gestroomlijnde dynamiek, allen even gemakkelijk voor de geest te halen. In het geval van Škoda moet ik toegeven dat het niet de gedenkwaardigheid in zich draagt dan waarschijnlijk gehoopt. Mijn God, zelfs het wat mij betreft bijzonder weinigzeggende logo van Infiti haal ik gemakkelijker voor de geest dan dat van Škoda. Maar, als het van die Tsjechische reus afhangt, komt daar verandering in. Wat mogen we ons nu juist voorstellen van dit nieuwe beeldje? Wel, een geveugelde pijl siert binnenkort jouw of mijn Škoda. Het blinkende chroom in combinatie met het matte zwart hebben we dan wel al eens eerder gezien (zei iemand daar Vauxhall?), het is wat ons betreft een erg geslaagd plaatje. Het lettertype daarentegen doet ons niet meteen springen van extase. Wat moeten ze bij Škoda gedacht hebben? “Laten we ons lettertype veranderen in die zin dat zelfs Koningin Fabiola spontaan moet geeuwen bij het zien van al deze dorheid?” Moeten we hier echt een imagoverschuiving in zien? Geloof me vrij, ik begrijp ook wel dat hanenpoten of een kalligrafisch meesterwerk niet thuishoren op het achterwerk van een Octavia Scout, maar verdient ‘ie niet meer credit voor zijn bewezen diensten? Geef die bak tenminste een ware imagoverandering. Logo- en lettertypegewijs dan, want al de rest van dit Škodaatje ziet er goed uit, kalligrafisch of niet.
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ