Laura Terlaeken

4 JAN 2013

Rolls‑Royce Motor Cars viert 10‑jarig bestaan

Exact 10 jaar, 1 dag en 22 uur geleden mocht iemand zich de gelukkigste Rolls-Royce-bezitter ter wereld noemen. Nadat Volkswagen het aan de onderhandelingstafel met BMW op een akkoordje over het Britse concern gooide, bouwde BMW een geheel nieuwe fabriek in Goodwood, West Sussex. De eerste luxewagen die de hekken verliet was de Phantom, een staaltje Duitse klasse geassembleerd in Groot-Brittannië.   Daarna volgde een Coupé-uitvoering in 2008. Kent u ‘m nog, die met de naar achter scharnierende deuren en ledlampen in de koplampen, toen nog oh zo ondenkbaar voor een rollende Royce? In 2010 kwam het Britse merk met een nieuwe, weliswaar kleinere praalwagen op de markt, de Ghost. Hoewel de naam het misschien niet meteen doet vermoeden, is deze Ghost echt wel een opvallend wezen. Misschien soms wel nét niet, in die zin dat de Phantom toch een groter RR-gehalte in zich draagt dan zijn eega. Toch is die zet in 2003 geen slechte gebleken. Waar in 2003 de bijna 400 werknemers streefden naar één afgewerkt model van de Phantom per dag, mag het bedrijf zich nu gelukkig stellen met 20 wagens per dag en deze geproduceerd door meer dan 1 400 werknemers. En dan zeggen dat het slecht gaat met de auto-industrie. Driemaal hoera dus voor de Britten (of Duitsers, het is hoe je het wilt zien natuurlijk). Niet alleen omwille van deze tien kaarsen, maar omwille van de Rolls-Royce-pronkstukken waar menig Britse dandy jaloerse blikken voor krijgt. En wij genieten mee!
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ