François Piette

30 AOÛ 2011

McLaren Brussels klaar voor lancering

Een dag voor de opening moest er nog geschilderd worden, maar het is toch gelukt: de nieuwe showroom van McLaren in de Brusselse Louizalaan is klaar. Ontwerpbaas Frank Stephenson huldigde McLarens eerste toonzaal op het Europese vasteland in.

McLaren is terug! Uit de racerij waren de Britten niet verdwenen, maar hun laatste straatauto die volledig in eigen beheer ontwikkeld werd (de schitterende F1), dateert inmiddels al van 1992. Onder leiding van Ron Dennis wil McLaren zich opnieuw op de kaart zetten bij de supercars. Het eerste nieuwe model is de MP4-12C, een 600 pk sterke coupé met vleugeldeuren.

Unieke locatie

Om zijn sportwagens aan de man te brengen, bouwt McLaren een klein netwerk van verdelers uit. Wereldwijd komen er 35 showrooms, waarvan dertien in Europa. Twee maanden geleden opende het vlaggenschip van alle McLaren-dealers op een unieke locatie: One Hyde Park in Londen. Afgelopen donderdag kreeg Brussel de eer om de eerste toonzaal op het Europese vasteland in te huldigen op de Louizalaan.

In de Benelux werkt McLaren samen met de Ginion-groep, dat ook al de Belgische importeur van Rolls-Royce is en dealerships uitbaat van Maserati, Volvo, BMW, Mini en … McLarens grote concurrent Ferrari. De toonzaal is 300 vierkante meter groot. Uiteraard vind je er de MP4-12C, maar McLaren geeft aan elke dealer ook een echte Formule 1-wagen. In Brussel staat de MP4-19 waarmee Kimi Räikkönen in 2004 de Grote Prijs van België won. Daarnaast toont McLaren Brussels een beker uit 1968, toen McLaren zijn eerste Formule 1-race won, op Spa-Francorchamps nota bene.

Grote vraag

Aan interesse voor de MP4-12C is er – ondanks de prijs van 203.360 euro – absoluut geen gebrek. McLaren heeft al 2.000 orders binnen, waarvan 800 in Europa. De 35 exemplaren die in 2011 naar de Benelux komen, zijn uitverkocht. Wie nu eentje bestelt, moet wachten tot de tweede helft van 2012. Op een herstelling moet je gelukkig niet zo lang wachten: elk onderdeel van de wagen is in voorraad. In geval van nood snellen de flying doctors vanuit de hoofdzetel in het Britse Woking te hulp.

“Gemaakt door race-ingenieurs”

Bij de opening was onder anderen hoofdontwerper Frank Stephenson aanwezig, die een verleden heeft bij Mini, Fiat, Ferrari en Alfa Romeo. Na de Fiat 500 ontwerpt hij tegenwoordig de nieuwste McLarens. “De passie die ik voel bij McLaren, is ongezien. Ron Dennis is, net als mijn vader een echte perfectionist en daar hou ik wel van. Het is alles of niets.”

“Ik heb de designafdeling helemaal mogen opbouwen zoals ik dat wil. De MP4-12C is niet gebouwd door auto-ingenieurs, maar door race-ingenieurs. Als een ontwerper bij de meeste automerken met een idee komt aanzetten, antwoorden de ingenieurs dat dat niet mogelijk is of dat ze er geen tijd voor hebben. Race-ingenieurs hebben geen negen-tot-vijf-mentaliteit en werken tot ze een oplossing gevonden hebben”, zegt Stephenson.

Of de MP4-12C niet wat sober is in vergelijking met een Ferrari? “De lijn van de auto is subtiel, hij hoeft helemaal niet fancy te zijn.” Stephenson is overigens geen fan van een familiegezicht. De volgende McLarens (een kleiner én een groter model dan de MP4-12C) zullen dus aanzienlijk verschillen van de MP4-12C.

Sneller dan Veyron

De ontwerper is net klaar met het topmodel van het nieuwe McLaren-gamma te tekenen, de spirituele opvolger van de F1. Of de auto opnieuw een zetel in het midden krijgt, wilde de designer nog niet verklappen maar het wordt weer “iets speciaals”. De ‘nieuwe F1’ zou sneller zijn dan de Bugatti Veyron, zowel qua topsnelheid als acceleratie. Stephenson weet ons in ieder geval benieuwd te maken!

Man met zonnebril en zwarte snor

Nog een kleine anekdote. Terwijl uw dienaar het interieur van de MP4-12C aan het bewonderen was, bleken onze notities plots spoorloos. “Een man is hier binnengelopen, zei dat hij de spullen moest ophalen en is gewoon weer buitengelopen”, wist Stephenson.

Hoe hij eruitzag? “Een wat rare figuur, een Albanees type met een zonnebril, zwarte snor, tatoeages op beide armen en een korte broek. Iemand die hier duidelijk niet thuishoorde.” Na enkele ogenblikken van vertwijfeling (waarom zou iemand een hoopje papier stelen, zelfs met McLaren-logo?) begint het stilaan te dagen: Stephenson heeft niet alleen gevoel voor stijl, ook voor humor.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ