François Piette

18 MAR 2002

Motorfiets veilig buiten stallen.

Ton van Heugten is vooral bekend door zijn nationale- en wereldtitels die hij in de jaren achtig samen met Frits Kiggen in de motorcross zijspan behaalde. Hij ontwikkelde een nieuw soort verankering voor elk soort motorfiets de motorslotpaal. De motorslotpaal is een paal waarmee de motorfiets op een veilige manier met elk soort slot aan de 'vaste wereld' gezet kan worden. De kracht van deze alternatieve uitvinding schuilt in de slimme constructie (ingebouwd antidiefstal systeem). De paal is zo ontwikkeld dat iedereen die motor rijdt met elk soort meegebracht (schijfrem)slot zijn motorfiets via de motorslotpaal aan de wereld kan verankeren. De palen zijn voorzien van een stalen mantel met een doorsnede van 60mm. Hierin bevindt zich een 30cm. lange, ART goedgekeurde, 'Black Chain Gold' ketting. Een contragewicht aan de onderzijde van deze ketting zorgt ervoor dat deze na gebruik niet los aan de paal blijft hangen. Aan de andere zijde van de ketting bevindt zich een koppelstuk met aan weerskanten twee aanbindogen. In combinatie met zijn eigen slot kan de motorrijder zijn motorfiets aanpalen. De paal kan worden geleverd met een voetplaat voor montage op beton of asfalt. Nieuw is de Grond Cycl-anc waarbij een 13 mm dikke ketting met koppelstuk in een RVS mantel tot maaiveld hoogte gepaalts kan worden. Om de paal voldoende te funderen wordt deze ingegraven, de paal kan ook voorzien worden van een ‘betonpoer’ van 30x30x50cm. Voor de doe-het-zelver wordt de paal ook zonder betonpoer geleverd. Inmiddels zijn er in Utrecht bij C&E Bankiers en in Amsterdam bij Elseviers Uitgevers motorslotpalen geplaatst. Dit naar aanleiding van vragen van motorrijders die het product op een motorbeurs hebben gezien en hun werkgevers vroegen deze verankering aan te schaffen zodat hun motorfiets veilig voor het bedrijfspand gestald kon worden. Naast de enkelvoudige motorslotpaal is er ook een paal waarmee twee motoren tegelijk kunnen worden vastgezet. In Amsterdam hebben twee motorrijders op het trottoir een duopaal geplaatst. Deze motorrijders hebben ieder een motor maar geen stallingsplek, dus moest de motor op een autoparkeerplek staan. De verzekering accepteerde deze oplossing niet en dreigde de premie te verhogen. In overleg met de gemeente (die het trottoir heeft aangepast) werd een duopaal op het trottoir geplaatst waarna de verzekering akkoord ging en afzag van een premieverhoging. Op dit moment is de fabrikant bezig gemeenten zo ver te krijgen dat er speciale parkeerplekken komen voor motoren, voorzien van motorslotpalen. Dit ter bevordering van de veiligheid en met als extra argument om wildparkeren te ontmoedigen. Bezoek ook onze website www.cyclanc.com
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ