François Piette

15 JUL 2001

Clio Cup zet jong talent in de kijker !

Passie, plezier, maar vooral de ambitie van jonge racers om zich in de kijker te rijden: dat zijn de ingrediënten van een promotiebeker. Al dertig jaar lang speelt Renault hierin een grote rol. Met de start van de Renault Sport Clio Cup Elf 2001 breekt echter een nieuw tijdperk aan. Het doel blijft jonge piloten de kans geven om hun talent achter het stuur van een racewagen op een gesloten circuit te tonen. Maar om alle deelnemers gelijke kansen te geven worden voortaan zowel de motor als de versnellingsbak van elke wagen verzegeld. Elke piloot rijdt met een 100 procent identieke wagen. Het verschil tussen winnen en verliezen wordt bepaald door talent en doorzettingsvermogen. De ideale stap naar een succesvolle carrière in de autosport. Denk maar aan kampioenen zoals Prost of lafitte, die hun eerste echte race-ervaring opdeden in de kuipstoeltjes van een Renault. Wie één van de races van die jonge leeuwen wil bijwonen, heeft kansen bij de vleet. De Renault Sport Clio Elf 2001 bestaat immers uit tien races, verdeeld over negen meetings. Naast de circuits van Zolder, Francorchamps en Luxemburg staat ook een internationale finale op het programma, op een circuit dat nog bepaald moet worden. In totaal verschijnen er om en bij de veertig wagens aan de start. En dat het snel zal gaan, behoeft geen betoog. Alle deelnemers rijden met een raceklare Clio RS voorzien van een tweeliter zestienkleppenmotor van 180 pk gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak. Bovendien kunnen ze - dankzij het Powershift-systeem - net als in de Formule 1 opschakelen zonder te ontkoppelen of de voet van het gaspedaal af te halen. In de handen van Pierre-Yves Corthals - winnaar van het algemeen klassement van de Renault Mégane Coupé Cup 2000 - bleek de nieuwe Clio tijdens testritten op het circuit van Francorchamps zelfs vijf seconden sneller dan de Mégane Coupé! Bron : www.renault.be
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ