François Piette

11 DEC 2005

Connaught Type‑D GT Syracuse

Connaught neemt de aura van een Engelse renstal over dat zijn gloriedagen kende in de jaren 50. De naam roept de herinnering op van een piloot, Tony Brooks, dat de grote prijs uit 1955 van Sicilië won in Syracuse. Enkele maanden geleden hadden wij het al over de Type-D van het merk, een sportief en hybride prototype. Speciale reeks Connaught heeft beslist om enkel het hybride model verder te ontwikkelen, al lanceren ze voorzichtig een thermische motor, met turbo, dat slechts in 1000 exemplaren zal gebouwd worden vanaf de maand mei. Onder de motorkap zit een zelfgemaakte V10 met een hoek van 22.5 graden! De cilinderinhoud bedraagt 2 liter en ontwikkelt een vermogen van 300 pk (223 kW) bij 7000 tr/min. Wat het koppel betreft, biedt de GT Turbo 371 Nm aan bij 3000 tr/min. Dit alles laat deze originele auto toe om in minder dan 5 seconden van 0 tot 96 km/u te geraken. De maximum snelheid zou 272 km/u bedragen. De handgeschakelde versnellingsbak bestaat uit 5 versnellingen. Echte GT Deze agressieve auto met achterwielaandrijving berust op een onafhankelijke ophanging uit aluminium. Het chassis is ook heel licht en is vervaardigt uit aluminium, een buizenstructuur en roestvrij staal. Op de weegschaal komt de Connaught Type-D GT Syracuse uit op 1325 kg. De look heeft veel te danken aan de 19 duim velgen met 245/35 ZR19 banden. De geventileerde remschijven van 330 mm, zowel vooraan als achteraan, worden door remklemmen met vier pistons in bedwang gehouden. Spijtig genoeg hebben we geen foto’s van het interieur, maar de Connaught gaat resoluut voor luxe en een overwegend grijze kleur. Het starten van de motor gebeurt niet met een sleutel maar met een drukknop, en de GT krijgt een CD-MP3 speler met 6 luidsprekers. In afwachting van het hybride model!

Bron : Connaught
Advertentie
Advertentie
Advertentie