Brixius Kell

6 MRT 2013

Een dag ... uit het leven gegrepen

Samen met Jay Leno staat Chris Harris hoog op mijn lijst van favoriete autoreporters. Reden daarvoor is vooral omdat ze het nodige tegengewicht vormen voor Clarkson’s 911-fobieën. En in het geval van Harris ook omdat hij het steeds weer presteert om haast ijzig kalm te blijven in wagens die de doorsnee autoliefhebber tot ver over het kookpunt brengen.   Harris is qua wagens dan ook het één en ander gewoon. Maar wat het zuiders temperament van de Pirelli-medewerkers slaagden erin om met iets op de proppen te komen dat zelfs de ijskoele Harris wat van zijn stuk kon brengen. En dan reed hij niet eens zelf. Je zou natuurlijk van minder in de volgende passagierszeteltjes natuurlijk:   -       Lancia Stratos met Markku Alén aan het stuur. De eerste wagen ooit die specifiek met rally in het achterhoofd ontworpen werd. En Lancia in 1974, 1975 en 1976 de titel bij de constructeurs bezorgde. En, had de interne politiek van de Fiat-groep er niet anders over beslist, had hij er daar waarschijnlijk nog een paar bij gedaan. De Stratos toevertrouwd aan Markku Alén, de Stirling Moss van de rallywereld. Van al zij die nooit wereldkampioen werden, waarschijnlijk degene die het het meest verdiende om het wel te zijn. “I don’t like being in the passenger’s seat but there is not much point in driving a car when there’s someone around who can do it so much better.” Als Chris Harris dat over zijn lippen krijgt, weet je al dat Alén een hele grote is. Fantastisch hoe Harris achteraf ook nog wat staat te wauwelen over “slip-angle” tegen Alén. Zo van : “ik kan ook rijden …” De jonge student die zo graag wil scoren bij de oude meester.   -       Lancia Rally 037 met Paolo Andreucci aan het stuur. De 037 was Lancia’s eerste groep B-wagen. Niettegenstaande zijn vele kwaliteiten, waaronder vooral de fenomenale motor, had de Rally één groot probleem : er werden twee wielen te weinig aangedreven. Daardoor kon hij nauwelijks mee met de Audi Quattro S2 en andere Peugeot’s 205T16. Oplossing: de motor in een vierwielaangedreven wagen pompen. De Lancia Delta S4 was, op papier, althans geboren. Andreucci is zesvoudig Italiaans rallykampioen. Mooi om zien hoe, na de bijna zakelijke rijstijl van de twee mannen uit het hoge Noorden, hier meteen de zuiderse flair boven komt: zonnebrilletje, riempje van de helm nog wat goed trekken, tongetje uit de mond. Maar even bloedsnel.   -       Lancia Delta S4 in de handen van Juha Kankkunen. Waarschijnlijk de meest tot de verbeelding sprekende van alle groep B-monsters. Met een combinatie van een compressor, om trekkracht te hebben bij lage toertallen, en een turbo, om veel power te hebben in hoge toeren. Met Juha Kankkunnen aan het stuur. Voor zover wereldtitels heilig makend zijn, één van de drie beste rallyrijders ooit. Zelfs op video lijkt het beest in handen van de meester misselijk makend snel. En dan vergelijkt Kankkunen de Delta met de 205 T16: een stukje ervaringsdeskundigheid waarvan de oren recht gaan staan.   En dan doet een mens er nog het zwijgen toe inzake al het ander moois dat Pirelli tevoorschijn toverde: Fiat 131 Abarth, Lancia Delta groep A, Subaru Impreza WRC 97 en last but zeker not least : de Delta ECV.   Een dag uit het leven gegrepen … maar je moet dan wel Chris Harris heten.  
Advertentie
Advertentie
Advertentie