François Piette

27 OKT 2011

Onterecht miskend

Kijk, hij glimlacht naar jou! Nochtans zie je het vriendelijke gezicht van de Mazda 3 niet vaak opduiken. Jammer, want hij kan zeker enkele overtuigende argumenten voorleggen. De facelift verandert daar niet veel aan, maar bevestigt al het goede van deze auto.

Mooie en lange geschiedenis

De geschiedenis van de Mazda 3 gaat 35 jaar terug. De eerste Mazda 323 verscheen in 1977. Sindsdien volgden zes generaties tot 2003, toen Mazda de 3 onthulde. De tweede generatie van dit model werd in 2008 gelanceerd. Drie jaar geleden dus, daarom is het nu tijd voor een facelift. Die werd eerder dit jaar voorgesteld op het salon van Frankfurt. Mazda schreef al bijna 3 miljoen 3’s in. De knappe Japanner kreeg al tal van titels en prijzen, vooral voor zijn betrouwbaarheid.

Heel subtiel

Ik moet toegeven dat de esthetische aanpassingen eerder subtiel zijn. Je moet twee keer kijken om zeker te zijn dat dit wel de nieuwe Mazda 3 is. Nochtans spreekt Mazda van een nieuwe voorbumper “met een sterke emotionele impact”. Een beetje overdreven, maar we zien we een hertekende snoet die een beetje minder lacht. De stijl dicteert trouwens niet alles, want de nieuwe voorkant heeft ook een aerodynamische functie. Ook de mistlampen zijn trouwens nieuw. Achteraan ronden nieuwe lichtblokken en een hertekende bumper het geheel af.

Voorts veranderen alleen details: nieuwe 16- en 17-duimsvelgen en een nieuwe koetswerkkleur Autumn Bronze Mica.

Op groot scherm

De grootste kritiek op de vorige Mazda 3 betrof de gps, klein en slecht geplaatst. Deze keer bleven de ontwerpers niet doof voor dit probleem. Dankzij een partnerschap met TomTom heeft de gps nu een groter scherm. Perfect? Bijna, want nu staat het eigenlijk te laag. En in combinatie met de Bose-stereo keert de gps terug naar zijn oude plek, wegens technische incompatibiliteit. Andere aanpassingen zijn de beter afleesbare instrumenten en de knoppen met een betere kwaliteitsindruk.

Op de kwaliteit van de assemblage en de materialen valt niets op te merken, op enkele kleine uitzonderingen na. De ruimte is genereus, zowel voorin of achterin als in de koffer. Die is praktisch en kun je uitbreiden door de achterbank neer te klappen. Grote bestuurders zullen de te hoge rijpositie betreuren.

Zoom-Zoom

Dynamiek is het devies van Mazda. De Mazda 3 is dus zeker geen lompe kameel en deze facelift verfijnt de auto nog. De stijfheid verbeterde en het stuur is consistenter voor een betere nauwkeurigheid. Bijkomend voordeel: minder lawaai en trillingen. Kortom, de Japanse ingenieurs hebben de kunde van hun grijze massa opnieuw bewezen.

Onder de motorkap

Weinig veranderingen onder de motorkap: de 1.6 beschikt nu over 115 pk. Heb je een zware voet en hou je van een stevige duw? De 2.2 diesel rondt het gamma aan de bovenkant af en is er met 150 of 185 pk. Onze voorkeur gaat naar de 1.6 diesel, die bij dagelijks gebruik zeker volstaat. Hij is soepel, zuinig en moeilijk op een fout te betrappen. De 2.2’s zijn natuurlijk wat sterker: hun prestaties geven de 3 zelfs sportieve ambities. Ze zijn bovendien stiller. Helaas worden ze in ons land afgestraft voor hun grote cilinderinhoud.

Het benzinegamma begint met een 1.6 met 105 pk en wordt vervolledigd met een 2.0 met 150 pk. Een automaat is mogelijk: een exemplaar met vier versnellingen in de 1.6 en vijf versnellingen in de 2.0. Zo is het plaatje compleet.

Of bijna toch, want Mazda biedt ook nog de MPS-versie aan, aangedreven door een 2.3 met 260 pk en goed voor 250 km/u en 0 tot 100 km/u in 6,1 seconden.

Goed nieuws is dat de CO2-uitstoot en het verbruik van alle motoren daalde dankzij een betere stroomlijn. Het meest interessante resultaat voor ons land is dat van de 1.6 diesel, die nog maar 4,3 l/100 km verbruikt. De CO2-uitstoot daalde tot 115 g/km, wat recht geeft op een overheidspremie van 3 procent. Profiteer ervan nu het nog kan!

Het regent

Voor deze eerste test nodigde Mazda ons uit in de buurt van Venetië. Leuk, maar het regende en dat maakte de wegen even glad als de parketvloer van mijn buurvrouw. Om te skaten was de Mazda 3 voorzien van Toyo Proxes-banden. Ken je die nog niet? Doe geen moeite om ze ontdekken, ze zijn zo glad als zeep en geven de Mazda 3 een onderstuurd karakter.

De Mazda 3 rijdt nog altijd even levendig en aangenaam als vroeger, maar zijn sportiviteit sloeg een slecht figuur door de banden die even doeltreffend zijn als een fles whisky om een brand te blussen. Dat probleem komt nog meer tot uiting met de 2.2 diesel, die zwaarder op de vooras weegt.

Op voorwaarde dat je de juiste banden monteert, vertoont de Mazda 3 een verbluffend weggedrag dat hem bij de top van het segment klasseert. De Mazda 3 rijdt stabiel en scherp en de goed gekalibreerde schokdempers voorkomen dat de passagiers door elkaar geschud worden.    

De Mazda 3 is zeer geslaagd en zal zowel de huisvaders als de sportievelingen bekoren. Je moet hem alleen uitrusten met de juiste banden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie