François Piette

22 JUN 2004

Nieuwe Opel Astra Break: dynamisch, elegant, ruim en polyvalent

Nauwelijks enkele maanden na de erg succesvolle lancering van de vijfdeurs verwelkomt de Astra-familie een nieuwe telg. De nieuwe Astra Break viert zijn werelddebuut op het Internationaal Autosalon van Madrid, Spanje (19 – 30 mei 2004). De dynamische en elegante break maakt in oktober zijn opwachting in de toonzalen van de Europese distributeurs. Dankzij de wielbasis van 2,70 meter biedt de nieuwe Astra Break ruimschoots voldoende ruimte voor passagiers en bagage. Elementen zoals de optionele, verschuifbare achterbank en het FlexOrganizer-systeem maken de laadruimte van 1570 liter zo mogelijk nog veelzijdiger. Bovendien staat een brede waaier motoren ter beschikking: vijf benzine- en vier common-rail diesel CDTI-motoren die kunnen aangevuld worden met hoogtechnologisch opties die uitzonderlijk zijn voor dit segment. Hiertoe behoren onder meer het adaptieve, interactieve IDSPlus-onderstel met elektronische demping, de stuurafhankelijke dynamische AFL-bochtverlichting (Adaptive Forward Lighting) en een stabiliteitsprogramma voor de aanhangwagen. “Met de nieuwe Opel Astra Break willen wij opnieuw een toonaangevende rol spelen in het segment van de compacte breaks,” vertelt Carl-Peter Forster, Chairman en Managing Director bij Opel. “Hij beschikt over dezelfde rijdynamiek als de Astra vijfdeurs, die uiterst positieve testresultaten kon voorleggen, onder meer dankzij de veilige en vinnige rijprestaties. Die worden nu aangevuld met een erg grote bagageruimte. Voor mij is de Astra Break een voertuig volgens de allerbeste Opel Break traditie, die voor de meest uiteenlopende doeleinden gebruikt kan worden.” De Astra Break, die eerst in productie gaat in Bochum/Duitsland en kort daarna ook in Antwerpen, wordt aangeboden met hetzelfde brede motorgamma als het vijfdeursmodel. Dat omvat moderne benzine- en dieselmotoren ECOTEC met een cilinderinhoud van 1,4 tot 2,0 liter en vermogens van 80 tot 200 pk. Naast de 1.9 CDTI van 150 pk – de krachtigste diesel in deze klasse – breidt de nieuwe 1.9 CDTI van 120 pk de reeks dynamische dieselkrachtbronnen voor het Astra-gamma uit tot vier. Beide 1.9 CDTI-motoren kunnen worden besteld met een optionele, ultramoderne en onderhoudsvrije dieselpartikelfilter. Alle Astra-motoren voldoen aan de Euro 4-emissienorm. Het transmissiegamma bestaat uit een handgeschakelde zesversnellingsbak (standaard op alle 1.9 CDTI- en 2.0 Turbo-motoren, optioneel op de 1.7 CDTI van 100 pk), een handgeschakelde vijfversnellingsbak, een viertrapsautomaat (optioneel voor de 1.8 ECOTEC) evenals de nieuwste versie van de geautomatiseerde manuele transmissie Easytronic, die beschikbaar is voor de 1,6-liter motor met brandstofbesparende TWINPORT-technologie.

Source : Opel
Advertentie
Advertentie
Advertentie